Mat för 3 dagar

Hej
Vi är ett gäng som skall paddla havskajak i 3 dagar, 2 övernattningar. Och jag skulle vilja ha lite tips på bra mat. Vi är alla livsnjutare och tänker ta med oss några grillar. Första kvällen är ju inga problem, men vad är bra som håller till 3:e dagen och som är gott :)
Mvh Henrik Alsterjsö
 
I en kajak kan man ju ha en liten kylväska med sånt som ska vara svalt! Dessutom om tar med en grill och bara lite extra kol/briketter så får ni mer plats över till annat.
Trevlig tur!
 
Pasta, rökt skinka

Pasta med någon god sås är ju inget problem att förvara i flera sommardagar.

Gör sås av en liten burk creme fraiche/en skvätt filmjölk (klarar tiden om den får ligga i kylbag), ett ägg, en skvätt riven ost, bitar av brynt rökt skinka (t.ex. bacon), kryddat med grovmalen svartpeppar och t.ex. salvia. Lite spiskummin är inte heller fel.
Häll över den färdigkokta pastan, rör helt snabbt och du har en Pasta Carbonara.

Inte jordens magraste mat, men å andra sidan är du ju ute och paddlar...

Ha en fin tur!
Jens
 
En variant på kylbag..din dayhatch

Låter kanske konstigt men om du fryser ner några pet flaskor (driksvatten som kylklampar) och "klär" väggarna i din dayhatch med typ liggunderlag så kan du använda den som minikylskåp..dvs. om du har en dayhatch och inte vill ha andra saker i den.

Funkar faktiskt bra och desutom så får du de tyngsta sakerna (vilket ofta mat o vatten är) närmast sittbrunnen..nackdelen är väl att den är svår att bära med sig :)


Givetviss så kan du förvara din kylbag i sittbrunnen..se bara till att du hittar en som passar in..dvs. en bag där måtten stämmer bra överns med skrovet så slipper du oroa dig för att den lever sitt eget liv i vågor och om du tex. skulle slå runt..

P.S Glöm inte att ta med pannkakssmet..
 
Om man har ett riktigt stor kajak så kan man knöla ner en liten frysbag (typ, för ett sexpack öl) med en "bigpackburk" full med fryst vatten tillsammans med det som skall hålla länge. Den lilla frysbagen lägger man i en större frysbag (så stor som önskas och får plats) som ha "kortare" eller tåliga grejer. Totalt blir det som en kyl med frysfack liksom.

Jag kör inte så, men jag har glada livsnjutande kamrater som hävdar att detta håller kött säkert i tre dagars högsommar.

Viktigt är ju att öppna sällan, och kort tid. Och förvara klokt i skuggan.

Själv köpte jag igår min första lilla kylbag. (Erik, en orange.)
 
olle11; sa:
Själv köpte jag igår min första lilla kylbag. (Erik, en orange.)
Åh, jösses, vilket förfall! Snart struttar du nog runt i oranga kalleankagummitofflor på kobbarna oxå. :D
kylvaska.jpg

Besvärligt det här med maten när det är så varmt, tur att det bara är en kort period...

För min del får det bli sill & potatis ena kvällen i helgen, och den andra nån fisksoppa/gryta med rökt lax.

Men skulle jag ta med köttbitar så hade jag fryst dem och lagt dem tillsammans med frysta ölburkar eller vattenflaskor i kylväskor. Åsså öppnat sällan som Patric skrev. Då klarar de sig länge.


[Ändrat av eriksjos 2006-07-06 kl 18:45]
 
Re: En variant på kylbag..din dayhatch

Eva_Lundgren; sa:
Låter kanske konstigt men om du fryser ner några pet flaskor (driksvatten som kylklampar) och "klär" väggarna i din dayhatch med typ liggunderlag så kan du använda den som minikylskåp..dvs. om du har en dayhatch och inte vill ha andra saker i den.


En fråga som har med dayhatch-idén i synnerhet och packskott i allmänhet:

Varför tillverkas luckorna till dessa förvaringsutrymmen bara i svart? De absorberar ju på detta sätt en herrans massa solvärme som sprids ner i skottet.

Bara en undran...

/Pär
 
Tråkigt

Ja det är lite tråkigt att de bara görs i svart..

Jag vet att det kanske verkar vara en "konstigt" lösning men vi har varit iväg tre/fyra dagar (i stålande solsken) och lyckats hålla riktig låg temp i den lilla lådan..De gånger då vattnet (runt kajaken) inte hunnit bli riktigt uppvärmt så har det nästa frusit där inne :)

Kanske inte så konstigt..alla har väl någon gång kyllt någon dryck genom att låta flaskor/burkar flytta omkring i havet/sjön (i en påse eller liknande)..

Så köp en rulle isoleringmaterial,klä insidan, frys ner några 0.5lit petflaskor och testa själv..

Ett tips isolera med ett sånt där "folieunderlag" det finns både som liggunderlag och extragolv till tält.

P.S För riktigt långa turer så hjälper det om man försöker undvika stekande sol när kajaken ligger på land vilket man iofs ändå bör göra för att undvika onödig solblekning..
 
Barnmat, lök och kryddor!

Barnmat på burk t.ex lasange kostar ca 10 kr/st
Stek vanlig gul lök i olja (tas med i en liten flaska)
Blanda i barnmaten och krydda efter önskemål.

Mycket enkelt och barnmaten står sig utan kyla!

Obs Barnmaten kan även ätas kall i nödfall, helt OK.

God middag !
 
Indiskinspirerad Vegogryta

Smaken är ju olika, men här kommer ett förslag:

Hacka lök, vitlök, paprika och zuccini eller andra favoritgrönsaker. Fräs i rapsolja tillsammans med Santa Marias Garam Masalakryddblandning och tillsätt lite vatten, grönsaksbuljong och Oatly(kylvara men håller länge okyld). Låt puttra ihop och tillsätt konserverade kikärter på slutet. Värm naanbröden försiktigt i stekpannan med lite olja. Slår Bullens pilsnerkorv och pulvermos med hästlängder :)
 

Liknande trådar