Jag tycker det är lite konstig ställd en fråga om dessa ‘Måsten i Sarek’.
Vår tid präglas av alltför många ‘måsten’ ideligen, och om det nu då även smittat av sig på fjällvandring är det trist på något vis.
‘Måsten’ i mitt tycke, gör en fjällvandring stressig, och stress och fjällvandring hör inte så bra ihop. Att ställa krav på sig själv att kunna genomföra något i kyla, i blåst är ju en utmaning förvisso.
Men att ha ordet ‘måste’ som några neonbokstäver som ideligen blinkar ovanför en själv i ett område som Sarek kan sluta illa.
Att planera en Sarekvandring över en karta på köksbordet är något annat än verkligheten.
För att kunna få med dessa ‘måsten’ så krävs det både tid, kondition och utrustning..
Sarek är vackert och fantastiskt överallt.
Att peka ut, gradera något framför något annat är svårt även det. Man hamnar då lätt i ett tyckande och personligt val som kanske inte passar andra.
Själv kan jag bara instämma i alla tips som givits här redan, men att börja med att ’se allt på en gång’ är ju lite fel.
Om du tar tid på dig, har bra sällskap och om vädret är dig nådigt, kommer nog du nog inse att några och även om du får några ‘måsten’ oftast då ligger i vägen för dig.
Ge dig själv tid att uppleva din vandring på ditt eget vis, då tror jag du kommer få uppleva både vyer, starka upplevelser och annat utan att bli besviken. Skippa dessa ‘måsten’
Ta dig tid över att fundera över ordet ‘måste‘ i din fråga. Ta dig även tid och fråga dig själv när du tittar på din Sarekkarta på köksbordet, varför du vill uppnå dessa måsten.
Din fjällvandring är unik för just dig.
Tips är en grej men måsten?