Jag har inte heller några problem att ta mig ner för en grön/blå backe med vanliga löparskidor så länge underlaget är bra. Så naturligtvis går det att åka utför med topptursskidor.
Jag skulle själv aldrig få för mig att göra det. Jag vill ha skidor som passar till det jag ska göra. Ett par riktiga turskidor är bättre om du ska tura. Det är bara om det är mycket backar och isigt som jag skulle kunna tänka mig ett par topptursskidor till tur. De passar för toppturer.
När det gäller utförsåkning så är det också rätt stor spridning på hur och var du åker. Är det bara i pisten, eller letar du mjuksnö off-pist? Ett par pistskidor är ofta betydligt tyngre och stabilare än topptursskidor. Det gör att det är väldigt mycket enklare att få fast stålkanterna när det är isigt. Det går inte alls lika bra med topptursskidor -- som i sin tur är väldigt mycket bättre på utförsåkning än turskidor.
Om du åker med fart och kraft tenderar topptursskidor att vara för mjuka. I alla fall för mig. När barnen var mindre åkte jag ofta telemark i mindre branta backar. Nu är barnen stora, och jag hinner inte med dem på telemarksskidor. Jag finner inte heller det roligt att försöka åka fort i en svart isig pist på telemark. Det gör att jag oftast åker på rena pistskidor med familjen, och åker jag själv har jag ett par med turbindningar och stighudar för att enklare kunna lämna pisten.
Om turåkning är prioriterat skulle jag börjat med utrustning för det. Sedan skulle jag skaffat pjäxor för utförsåkning och hyrt skidor. När du sedan ser vad du gör mest, och vad du tycker är roligast kan du investera vidare.
En dedikerad topptursutrustning är dyr. I alla fall om den ska vara lätt, vilket den bör vara.