måste man ha 2 utr?

Hejsan
Jag har länge åkt utför men hade tänkt börja knata lite uppför också. Men måste man ha 2 par skidor eller går det att använda tex ett par diamir bindningar hela tiden även fast man bara åker utför? Eller är dom för veka för att köra hårt utför?
Och funkar ett par scarpa denali att ha hela tiden eller är dom för mjuka?

Vilken utr ska man köpa?

Hmm...

När jag började åka telis så var det "Man behöver ju bara en utrustning" Nu har jag pistskidor, hopp och lekskidor, turskidor, tre par stavar och fyra par telisskor...

Insats till vanlig bindning

Det finns insatser till vanliga alpinbindningar som du bara sätter i bindningen och får sedan lös häl för typ rando. Inget att åka på, men utmärkta att gå med. När du kommit upp tar du bara bort dessa insatser och klickar i som vanligt. Kostar runt 1000-lappen i välsorterade butiker...

Lycka till.

spara pengar för resor

Dessa insatser finns i fabrikaten Secura Fix och Alpine Trekker varav Alpine Trekker anses vara robustare. De fungerar helt ok men tål inte mycket vrid i sidoläge och är lite klumpiga.

Personligen skulle jag satsa på en bra utrustning som du kan lita på i berget i svåra förhållanden. Om det sen inte fungerar optimalt i pisten så fungerar det ändå tillräckligt. Jag har med åren lärt mig att underhålla min utrustning och istället för att spendera på nya grunkor söka efter billiga flygbiljetter och hotell.

Även den finaste utrustningen bringar lite glädje i garaget.

Henkka

Behöver man 2 utrustningar?
Självklart inte då försvinner ju vitsen med att göra vad som faller en in på berget. Om du skall ha prylarna för att hitta bättre offpist. Köp ett par allroundskidor, obs dom skall vara så lätta som möjligt, och med midja minimum 70 mm och inte för långa, sätt på ett par Diamir bindningar. Securafix är bara rassel, och tillsammans med en slalombindning väger dom bly. Smala timglasskidor är värdelösa offpist. Pjuck, går bra med dina vanliga om dom inte är allt för hårda.
Med denna utrustning och ett par stighudar i säcken är du fri som fågeln.
Naturligtvis skall du ha lavinbeeps spade, sond och en kompis med samma utrustning.
Har själv åkt med denna utrustning sedan 5 år tillbaka
med många fina turer.
Om din inriktning är mera uppför än utför skaffa lättare specialprylar.

Guest

Gäst
Randoné mot alpina pjäxor

Hej hej,

I denna djungel (tycker jag...) så undrar jag vad skillanden mellan ett par randoné och vanliga alpin pjux är? Är det styvheten? Blir det för stelt att gå uppför med alpinpjux (men hur gott som helst att åka ner)?

Någon som vet något om detta?

mvh Peter.

Randonneepjux

Scarpa Denali+diamir funkar alldeles utmärkt i hård pist, själv väger jag 90+, åker 120 skiddagar pr.år, har rätt bra benstyrka:använder atomic betarace9.16+ESS
+lange9.0 (oanvändbart hårda!), burton johan 163 och salamonxscream9+G3+scarpa T1 race som telisar, men denali/diamir/extreem frefall er kanon i dom flesta sammanhang. Tips: Borra ett xtra hål i "gånglåset" för mera framåtböj i Denalin, då dom är lite för raka!
Kör så det ryker

T

1+1=1

Lösning på problemet:
Fritschi har en sjysst telemarksbnindning Skyhoj.
Den är ganska lik Diamir, om man nu kunde få fast
bakdelen på Skyhoj, så skulle man kunna få samma
funktion som Diamir men med telispjäxor. Vilket skulle
innebära att med dagens styva telispjäxor och
alpininspererande skidor, så skulle man kunna köra
telisar och sedan köra alpint genom
att låsa fast bakdelen, samtidigt som man behåller
telispjäxornas smidighet och houte routens enkelhet
att ta sig uppför.
Jag träffade personerna som var med och provade
och testade Skyhoj innan de kom ut på marknaden.
Jag frågade då om det fanns planer på att låsa
fast hälen på Skyhoj, men så var icke fallet
eftersom dem själva insåg att det skulle
konkurrera med Fritschis houte route bindningar.

Frågan är finns det någon som hört att någon har
låst sina Skyhoj och på så viss använt dem som
houte route bindningar?

klassisk dröm

som också jag delar... att kunna låsa telisbindningar vore excellent.

Jag har skissat lite på en låsmekanism till 7tm, bara på abstrakt stadium eftersom jag inte ens sett bindningen i verkligheten. Men enligt bilder och ritningar ska det vara fullt möjligt att sätta en "hake" på baksidan av bindningen.

Optimalt vore väl att kunna låsa Linkens bindning, de skulle säkert inte misstycka. Jag ska skriva till dem och fråga, återkommer med svar i detta forum.

Mvh

/föhl

En fråga

Hmm Föhl, varför vill du låsa hälen på en telemarksbindning?

Inte menat som något påhopp, men att man vill ha en "fri" häl på vägen upp är ju ingen konstig sak, men att låsa den på nedvägen finner jag lite konstigt, då jag tycker att kunna åka med "fri" häl, även NED, är bland det bästa med telemark.

Enlighten me, please?

/Anders B

Jo jag tänkte så här...

att när man knallat 1000 hm per dag i en vecka med 15 kilo på ryggen och trots det underbara vädret hamnat på en halvbrant sluttning med 3 km bristande skare och bara vill ner, då kunde det vara skönt att låsa hälen...

Enligt min mening är randoutrustning bättre på högalpina turer. Att fast häl trots allt är bättre än telis i mycket avancerad terräng eller när musklerna tryter råder det väl inget tvivel om... Missförstå mig rätt, själv tillbringade jag 43 dagar på skidor förra sässongen - bara telis naturligtvis. Men bortser man från känsla är fast häl ofta mer optimalt.

Jag tänker självklart bara låsa hälen långt upp på berget där ingen se...

Mvh

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg