Massor av förslag behövs! 19 olika rätter

*suck*... varför funkar inte e-mejlrapporteringen på detta forum längre?

Jopp, tid finns det, ett par månader kvar så torka kan vi allt göra! Ska man torka i ugn eller ska man lufttorka eller har ni andra förslag? Värt att torka är? Förslag?

// Jocke, som tackar och bockar för förslagen!
 
[/QUOTE]

En stilla undran smyger sig på...om ni inte har tid, tror du då att ni ens hinner att njuta av er färd när ni redan nu har den inställningen? Även den mest avancerade maten på fjällen tar mig oftast mindre tid än en halvtimme...och en ordentlig paus till lunchen är aldrig fel när man efteråt orkar så mycket mera...


Ett tips då: förbered matlagningen genom att laga till rätterna några gånger i fält, då går det fortare. Lägg alla maträtter i "rätt" ordning i var sin (numrerad) påse med alla ingredienser som inte är "allmänna", som salt, vissa kryddor mm. Oftast är det letandet som tar tid, inte lagandet ;-)

Sen vet jag inte om man kan spänna bågen så högt att på nära tre veckor inte behöver äta en rätt mer än en gång...det är enklare att göra en veckomatsedel som man kör tre gånger och varierar lite emd olika kryddor kanske...? [/QUOTE]

Självklart ska det övas på matlagningen innan vi drar iväg! Visst, man kan ta en halvtimme extra paus, men då kommer man till lägret en halvtimme senare också ;)

Tanken när jag skrev inlägget var att man kanske inte alltid gillar allt och jag siktade lite högt när jag skrev 19 rätter, självklart kommer vi käka samma rätt ett par gånger, både för enkelheten samt att det blir mindre pyssel att hålla på med innan.

// Jocke
 
varm italiensk cous cous

Detta är en av mina absoluta favoriträtter. Den är enkel att tillaga och kan dessutom ätas ur plastpåse (om man inte gillar disk).

Receptet är för 2 personer

0.5 dl soltorkade tomater
2 vitlöksklyftor
6 dl vatten
2 ört eller grönsaksbuljongtärningar
1 msk torkad rödlök
7 dl cous cous
lufttorkad salami (gärna från italien)
timjan
riven parmesan

Koka upp vattnet tillsammans med tomaterna, vitlök, rödlök och buljongtärningarna. I med cous cous och salami. Låt svälla i några minuter. I med en matsked olivolja. Salta och peppra. Servera med riven parmesan.

Smaklig måltid!
 
Egentorkad broccoli

Egentorkat som flera sagt redan smakar bäst.

Jag har bl.a. provat att torka broccoli i vanlig ugn och det blir superbra. Kan man sedan blanda ned i allehanda köttfärssåser, kättgrytor eller vad man hittar på. Säkert direkt ner i riset eller pastan också...

Fyller upp och mättar mycket! Gott och nyttigt dessutom.
 
Tyvär inget recept

Har läst en del om blåbandetpaddling, jag har fått uppfattningen att många väljer/tvingas att ligga still ett par timmar mitt på dagen pga vind. Så ni kanske kommer ha gott om tid till lunch men mindre tid till frukost och middag, detta visar sig nog ganska snabbt.

Jag önskar er en riktigt trevlig resa, hoppas att göra samma sak om några år
/jb
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8
Purre84 Vatten, behövs rening? Friluftsmat 2

Liknande trådar