Det varierar verkligen beroende på kajak, eventuellt sällskap, var jag paddlar och hur långt. Normalt tursnitt i sällskap brukar ligga på ca 5kmh. Är jag själv beror det lite på vilken kajak jag har. Easky 15 6-7kmh. P&H Eskimå 7-8kmh. Stellar S18S, 53,5 cm bred surfski 8,5-9,5kmh på tur i skärgården med fint väder. Stellarn på kort motionstur: Minst 9,5 i snitt. Har gått segt den här sommaren, men nu börjar det släppa ich då ligger jag över 10kmh med den. Den smala Zedtech Griffin, surfski på 43,5, har jag inte varit sams med i år. Förra året snittade jag normalt 10-10,5 med den, som snabbabst 10,8. Lika som med VKV102 året före. De hastigheterna skulle kunna ligga högre om jag hade lite bättre kondition och styrka. Stellarn toppade jag 12,8 med förra gången jag var ut, tekniskt var det inga problem att ligga över 11kmh, men jag har inte kondition för det. Med Griffin borde det såklart gå bättre, men jag har haft svårt med balansen i år. Fixar t.ex inte intervallpaddling med Griffen.
Kan nämna att vi kappade lite en tisdag. På ett par hundra meter så låg vi över 11kmh och det märktes ingen större skillnad mellan mig i Stellarn och vingpaddel, Tomas i Seabird Expedition HV (PE) och pagaj eller Göran G i Scorpio och plattpaddel. Det var jädrar inte lätt att hänga med Göran första hundra metrarna, jädra muskelknippe.... Men det hade räckt att sänka tempot bara litegrann så hade jag kunnat fortsatt mycket längre. Havskajakerna blir lite tunga i de farterna. När Tomas och jag gjorde samma sak någon vecka senare med Tomas i en Mari 3 (glasfiber) var det en jädra skillnad. Han hänger med i en expedition HV men fick kämpa som sjutton i Mari:n. Allt sitter inte i materialet... Men det är klart, expeditionen är ju i princip en VKV Seagull i PE, och Seagullen är ju ritad för att vara snabb. Har förresten köpt en till kajak under sommaren. En Zenit explorer. Gammal dansk turbåt. Lättdriven upp till 10kmh, men där börjar den plaska lite för mycket runt fören.
Och det där med pauser... Givetvis stoppar man klockan när man inte paddlar..Jag vill veta hur snabbt jag paddlar. Vilar jag så paddlar jag inte. Rätt enkelt. Bara ställa in autopaus på träningsappen. 2kmh kan vara lagom på tur och 5kmh vid motionspaddling. Autopausar man på 5kmh vid turpaddling brukar halva turen försvinna. Ligger man under 5kmh vid motionspaddling paddlar man inte... Det blir distinktare start och stopp med 5kmh.