Marmottält.

Hur bra är Marmots tält? Någon som har nån erfarenhet. Jag måste köpa nytt tält eftersom mitt gamla Helsport från 80-talet har gett upp. Marmots priser är ju ganska tilltalande eftersom Hilleberg blir för dyrt.
 
Köpte ett LimeLight 4p i våras som jag anvät på övernattning vid bilresa samt fiskeresor i jämtland och stormtrivs med det. Bra kvalitet till ett rimligt pris. Det faktum att man sätter upp innertältet först har än så länge inte varit något problem. Det är otroligt lätt att sätta upp.

/Micke
 
Bra kvalite till mycket attraktivt pris, tycker jag. Den amerikanska uppsättningen (innertältet först) är väl den största nackdelen, men den går att kringgå med ett extragolv (som i regel medföljer vid köp). Numera har ju Marmot även regelrätta tunneltält med nordisk uppsättning - modellen Widi - som kan vara värda att kolla på.
 
Har haft ett Nusku 2 i 2 år som används på bil- eller kajakburna utflykter.
Lätt att sätta upp. Låter alltid inner och yttertält sitta ihop, även om de går att koppla isär.
Tajt att få ner i packpåsen, speciellt när det är fuktigt.
Gott om plats för 2 vuxna, rektangular sovyta som är 160 cm bred. I somras var vi t o m 2 vuxna och en 9-åring i 5 nätter utan problem.
Bra med dubbla ingångar.

Summa: Mycket tält för pengarna som fyller våra behov. Men för vandringar skulle jag personligen lägga lite mer pengar på ett lättare tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Läraren Erfarenheter av Marmottält Bo och sova 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg