Mårmapasset med start i Kaisepakte

Hej,

Vi är två vandrare som funderar på att gå Mårma-passet, men att starta själva vandringen i Kaisepakte.

• Är det någon som har gått vägen från Kaisepakte fram till Bron där man gar över Aliseatnu ?

• Om man tittar på kartan ser det ut som det är djungel liknande terräng, är det någon som vet hur pass svart det är att ta sig genom, finns det stig eller är det ren plöjning av videsnår vi talar om här ? 😊

• Vad är bästa sättet att ta sig till Kaisepakte från Abisko ? (taxi? / hitta förare i Abisko ?)

Vi gick Mårma sträckan för några år sedan och gick da upp genom Ballinvagge, men fick vända uppe vid Marma pga av oväder, sa vi kom aldrig över. Sa vi tänkte ge oss på ett nytt försök i år men variera vägval.

Tack på förhand för tips.

Mvh
Johan och Filip

Har tyvärr inte gått från Kaisepakte.

Gik turen genom Ballinvagge, og hadde det mest perfekte väder, da vi gick över Mårmapasset.

Bilagor

• IMG_1349.jpg
    IMG_1349.jpg
    70.6 KB · Visningar: 484
Jag gick inte från Kaisepakte men genom Lapporten och Nissonvaggi när jag gick vidare mot Mårma så jag kan inte berätta om första delen av vandringen.
Ja det är tät med vide - men där finns en sti, som även är markerad. Men det är väldigt lätt att tappa den och tar en annan sti istället. Den sti jag skulle vara på fanns alltid lite högre upp och var efter en kort "promenad" genom videsnår var jag på stigen igen...

För att komma till Kaisepakte är det väl enklast att ta Länstrafikens bus 91 (eller 957 senare på sommaren) den stannar vid behov i Kaisepakte.

Henning

bessešjavri

Jag har gått från Kaisepakte till Bessešjavri, en klassiker för bla Lapplands Jägare. Tuff start på fjällmarschen. Första timmen är as jobbig upp genom björkskogen brant,snårigt, slingrigt, lerigt. Sedan när man kommer ovan trädgränsen är det skitfint att gå. Du får pussla med de andra skribenterna

Tack för snabba svar

Tack alla för svaren - alltid lika uppmuntrande att folk svarar sa snabbt pa detta forum :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Skattjakt nedanför Mårmapasset? Fjällvandring 0
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
Gunnar81 Snö/isläge Mårmapasset Fjällvandring 9
lenpau Mårmapasset från Vistashållet Fjällvandring 2
lenpau Mårmapasset Fjällvandring 3
millimeter Abisko-Aliseatnu och Mårmapasset Fjällvandring 13
JonathanW Mårmapasset med hund? Fjällvandring 16
skuggarvet Mårmapasset Fjällvandring 16
Mårmapasset - hur svårt Fjällvandring 10
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Feorie Artfjället, start i södra delen Rönäs Fjällvandring 5
Askel Tips på start/slutpunkt för 1 vecka i Hardangervidda Fjällvandring 6
veni Trepassleden med start 20 Augusti Fjällvandring 4
cloud76 Vandra norra lapplandsfjällen med start 10-17 juli? Fjällvandring 4
UnderEnTarp Lämplig start för vandring Sundsvall - Trondheim? Fjällvandring 7
danielm71 Start och stopp Ritsem Fjällvandring 14
bahlgren8 Med start från Grövelsjön, funkar denna rutt? Fjällvandring 5
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
Almgren Sommarens tur start i Katterat Fjällvandring 22
niklaz Fjällvandring och lite fiske kanske, start i Sundsvall - var? Fjällvandring 12
Chowdhury Start Surova slut Saltoluokta på 4 dar, genomförbart? Fjällvandring 2
Rombo Sarekvandring med start 14 juli Fjällvandring 2
johan5588 Turtips !? Med start från Våladalens Fjällstation..... Fjällvandring 0
muminfar 10 dagars vandring med start och mål Kvikkjokk? Fjällvandring 3
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
tiantian Beisfjord to Kaisepakte, Abisko or Katterjåkk Fjällvandring 4
haiwa kaisepakte-mårma-tarfala-nikkaluokta Fjällvandring 0
haiwa Kaisepakte med tåg? Fjällvandring 2
petho Björkliden-Abisko-Kaisepakte Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg