Markörer: Vildmarksbruk och stadsbruk

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Ha!

Skumberg; sa:
Nordesjö; sa:
Nu kom jag på det ultimata skenfriluftstecknet:

Ryggsäckar med isyxefästen!

(Nu blir säkert de kanske fyra personer i hela universum som verkligen sysslar med isklättring sura ;))

Jag blir inte sur fastän jag sysslar med lite isklättring... men bara för sakens skull så måste jag säga emot ;) Jag använder även fästena på min lilla ryggsäck i vardagslivet till att fästa t ex innebandyklubban, mkt praktiskt...

Innebandyklubban... utanpå ryggan... För fasiken människa det är att häda. Till innebandyklubban MÅSTE du ha en speciell innebandybag såklart :)

Såg ett Tv-program där en aborginier tog sig ett antal mil genom ödemarken iförd gabardinbyxor skjorta och en plastpåse där han hadde det för honom nödvändiga,(kan ha varit ett nintendospel).

avslutad210712

Gäst
Re: Fickor för mobil och plånbok...

GustavOh; sa:
Alltså, så här menade jag:

Ute i vildmarken har du *en* säker förvaringsplats för plånbok, nycklar och telefon.

På stan är både väskan, jackan, tröjan och byxorna utrustade med fickor för plånbok, nycklar, telefon, cd-spelare och kalender.

DÅ förstår jag tankegången bättre :)

GustavOh; sa:
Genialt! Svårt att överträffa den.

Hehe. Min enda erfarenhet av isklättring är en guidad tur i chamonix.
Självklart fäste jag den hyrda yxan i därför avsett fäste på ryggsäcken. Guiden skrattade och sa "så där gör bara turister", och visade hur han stack isyxan lättåtkomligt under ena axelremmen.

Hade han ryggsäck?!? Vilken amatör! Turist! Riktiga Klättrare(tm) använder ju öht ingen ryggsäck, utan har alla prylarna i händerna eller på selen...

avslutad210712; sa:
Fast ett snöre runt halsen är väl ett typiskt stadsfenomen som inte hör hemma i vildmarken :)

Hugh McManners (en av alla de här överlevnads-"experterna") rekommenderar i alla fall att man har sin kniv (fällkniv), klocka, elddon och lite sånt i ett snöre runt halsen innanför kläderna för att inte riskera att bli av med grejerna. När du tappar sakerna du har hänger i ett snöre runt halsen innaför kläderna så har du garanterat hunnit tappa allt i packningen och kläderna innan:)

men.. men.. det ena utesluter inte det andra. har man en ryggsäck som man frilufsar med så måste man väl inte köpa en speciell city-variant så att man inte misstolkas för att vara frilufsare?! Oooohh.. DET regnar, men jag kan inte ha mitt bästa plagg utan jag måste ta mitt speciellt inköpta city-plagg..

Varför vill man se skillnad på en riktig frilufsare och en city-lufsare? Vem bryr sig?!? Eller ska "vi" riktiga börja med ritualer och hemliga handslag som frimurarna?

Men Patric, lika rätt som ett par Lundhags är på varje rättroende fjällvandrare, lika fel är det i stan! Där är säkert Timberland, Salomon el. nåt mer gångbart. Det handlar ju för fasen inte om vad som är bäst i stads- resp friluftsmiljö utan om vad som betraktas som "rätt".

Alltså: Kom inte in till stan i vadmalsjackan (som du köpt?)

/Håkan

Skumberg; sa:
Jag använder även fästena på min lilla ryggsäck i vardagslivet till att fästa t ex innebandyklubban, mkt praktiskt...

Jo, men då skulle man ju, kanske, möjligtvis, i ett anfall av förnuft, tycka att det faktiskt vore smartare att utrusta varenda jäkla rygga med ett specialstajlat innebandyklubbfäste.

Håkan K; sa:

/Håkan

ooohh... jobbigt, 50% smålänning skriker NEJ!! spara pengarna, man vet aldrig när dom behövs.. 50% skåning skriker, SHOPPI,SHOPP... Handlaaa!!! pengar tjänar man nya imorrn.. aaarrghh!!! jag kan inte bestämma mig..uuuhh!!

Jag har inte bestämt mig ännu gällande jackan, men Raskens vadmalsskjorta verkar JÄVLIGT läcker..mmmmm

Skumberg; sa:
Nordesjö; sa:
Nu kom jag på det ultimata skenfriluftstecknet:

Ryggsäckar med isyxefästen!

(Nu blir säkert de kanske fyra personer i hela universum som verkligen sysslar med isklättring sura ;))

Jag blir inte sur fastän jag sysslar med lite isklättring... men bara för sakens skull så måste jag säga emot ;) Jag använder även fästena på min lilla ryggsäck i vardagslivet till att fästa t ex innebandyklubban, mkt praktiskt...
Prrrrecis. Alldeles utmärkt med isyxefästen, som ofta anges för ändamålet "isyxa e.d.", exempelvis för fiskespön. Bara fantasin begränsar användningsområdet;-)

Raskesven

-Patric-; sa:
....
Jag har inte bestämt mig ännu gällande jackan, men Raskens vadmalsskjorta verkar JÄVLIGT läcker..mmmmm
Trevligt att man inte är ensam om att ha god smak och sinne för det robusta. Vi är nog lite av föregångare för detta nygamla tåliga trevliga material:)

Raskesven

-Patric-; sa:
Håkan K; sa:

/Håkan

ooohh... jobbigt, 50% smålänning skriker NEJ!! spara pengarna, man vet aldrig när dom behövs.. 50% skåning skriker, SHOPPI,SHOPP... Handlaaa!!! pengar tjänar man nya imorrn.. aaarrghh!!! jag kan inte bestämma mig..uuuhh!!

KÖP! Fick du inte löning igår? Handla innan pengarna tar slut! (Fan, bara knappt 4 år i Skåne och så långt har man kommit från sitt snåländska ideal...)

/Håkan

[Edit: Gjort svenska av inlägget]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg