Markillfrågor

Har köpt ett trangiakök nyligen. Tänkte att jag skulle köpa till en markill gasinsats, samt en markill adapter för att kunna använda ventillösa gasbehållare.
Vilka gasbehållare passar på adaptern?
Vad har ni för erfarenheter av markillbrännaren?
Tacksam för svar snarast!

brännaren...

Allt detta har ju diskuterats på annat ställe. Dock har jag hållt inne på viss information. Jag pratade med en friluftsbutik i Uppsala som tycktes mycket kompetenta, de sa att de hade Markill brännaren innan men att de slutat med den eftersom de tyckte den hade sämmre effekt eftersom röret för förvärmning av gasen var kortare och gasen alltså blev mindre förvärmd. Det var vad de sa, det kan ju dessutom ha ändrats men jag köpte dock en trangia (eller fick med på köpet vid köp av ryggsäck snarare, (dock inte denna butiken i Uppsala)).

Butiken i Uppsala har även Markills omtalade adapter och den kostar några tior mer än på North Star Trading så bor man i stan blir det ju billigare än frakten. Dessutom kul att se den IRL innan köp....

/Andreas

Provar att fortsätta på en gammal tråd...

Jag ville snabbt ha en brännare till mitt Trangia-kök och blev rekommenderad en från Markill. Den skulle fungera lika bra som Trangias egen brännare men jag förstår inte konstruktionen. Visserligen passar den i hålet på trangias vindskydd men hur får man den att sitta fast? Det finns ju inget som hindrar att den ramlar igenom hålet. Och vad är den där öglan som sticker upp till för? (Kass bild tyvärr)

JNJRROPOMNIRK8.jpg

Det är bara att trycka ner den i hålet. Det finns ju tre "klackar" på undre delen av brännaren, som "kilar" fast brännaren. Du märker när du gjort rätt.

Öglan som sticker upp finns på så gott som alla gas/bensin-kök. Den är till för förvärmning av gasen.

Tack

Det är bara att trycka ner den i hålet. Det finns ju tre "klackar" på undre delen av brännaren, som "kilar" fast brännaren. Du märker när du gjort rätt.

Det var så jag tänkte att den skulle sitta men klackarna är ju så små så det märks ju knappt när den sitter rätt. Kommer jag emot brännaren lite ramlar den när genom hålet i vindskyddet. Fast nu när jag tittar efter lite mer noga så ser jag att kanterna runt hålet har fått en del stryk genom åren. Med ett cirkelrunt hål sitter nog brännaren lite bättre.

Öglan som sticker upp finns på så gott som alla gas/bensin-kök. Den är till för förvärmning av gasen.

Aha, ok!

Tack för hjälpen!

Usel...

Jag har en markillbrännare och jag kan tyvärr inte rekommendera den... min har strulat en hel del... använder inte den längre..

Thomas

Jag är inte förvånad

Jag har en markillbrännare och jag kan tyvärr inte rekommendera den... min har strulat en hel del... använder inte den längre..

Thomas

Jag har inte haft någon brännare förut men jag är inte särskilt imponerad av den jag har. Nästa gång jag blir sugen på en friluftspryl ska jag försöka sansa mig lite och läsa recensioner först. Risken är då bara att man lockas att köpa någon svindyr värstingpryl bara för att den är 5-stjärnig :)

I det här fallet skulle du då köpt Trangias egen gasolbrännare. Den är inte någon "svindyr värstingpryl bara för att den är 5-stjärnig"... Den bara fungerar perfekt i alla väder.
Nja, kanske inte förresten, den är väl lika tveksam som alla andra gasolbrännare under -15/20 gradersstrecket... :)

Min funkar OK, största problemet är regleringen, skillnaden mellan noll och full gas är inte stor på ratten, man kan råka stänga av den då man ska dra ner.

/Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg