• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Mardröm mitt i natten...

Jag förstår inte Peter, menar du att kollegan inte hade skvallrat om det satt en rödgrön regering?
Sett rent principiellt så gjorde ju faktiskt kollegan rätt, sjukdagar ska man ha rätt till när man är sjuk, behöver man vila upp sig av andra anledningar så får man välja andra vägar, semesterdagar till exempel. Hur kul är det när du själv blir sjuk men stöter på patrull eftersom andra har fuskat före dig?
 
Huruvida Peters kollega hade arbetsförmåga eller inte vet jag ju såklart inte, men i min värld kan det faktiskt vara så att man är för sjuk för att jobba, men mycket väl kan vara stark nog för att ligga i en park och sola en stund...

Är det tillåtet, eller måste man hålla sig i lägenheten om man är sjuk? Jag vet inte, därför ställer jag frågan.
 
Du har rätt där, solidariteten, sammanhållningen mellan arbetare har de effektivt smulat sönder. Ett exempel : en kollega på jobbet var hemma två dagar, hon var helt slutkörd efter många hårda tag på jobbet sista tiden, hon sjukskrev sig med bluffen feber, hur som helst så var det en annan arbetskamrat som genast berättade på vårt dagliga möte med chefen att hon minsann var inte sjuk, hon hade en väninna som sett henne sola i en park i staden...

Skulle en hög chef vilja ta igen sig och tex ta en golfrunda i lugn o ro långt från gap o skrik på jobbet så skulle ALDRIG de andra cheferna tjalla på honom om han skyllde på sjukdom, de har mer i huvet än arbetarna då, de håller honom bakom ryggen för att de vet att de själva kan behöva vara lite "sjuklediga" ibland, en förmån chefer och andra med högre befattningar har, men som idioterna arbetarna inte klarar av att behålla pga avundssjuka eller va faan det är...tragiskt, vi som "tillhör det vanliga folket" håller inte ihop mot överheten, det ät högerspökena glada för, jätteglada....


exakt så är det!! det tråkiga i kråksången är att det du beskriver även gäller i det stora hela. dom rika håller masken och låter reinfelt leka "arbetarparti" precis samma tysta överenskommelse finns här, samhällets övreskikt vet att dom får sitt när det väl är dags för konkret politik. dom som är blåsta är dom i mitten, som egentligen borde rösta rött men som går på allt svammel.

det är inte vad människor säger som räknas, det är vad dom gör.

varför ska det tex vara svårare att läsa upp sina betyg på komvux. på vilket sätt främjar det tillväxten? på vilket vis får det fart på sverige?

det enkla och solklara svaret är naturligtvis att vi ska arbeta upp en rejäl buffert med folk som är tvingade och ta vilket skitjobb som helst till vilken skitlön som helst så att övre medelklassen och uppåt får billig arbetskraft i sina företag och trädgårdar. exakt samma motiv låg naturligtvis bakom att man hackade sönder a-kassan.

är det något det här landet behöver är det en injektion av medmänsklighet, solidaritet, omtanke dessutom har vi chansen att få vår första kvinnliga statsminister något som aldrig tidiare prövats.
 
Huruvida Peters kollega hade arbetsförmåga eller inte vet jag ju såklart inte, men i min värld kan det faktiskt vara så att man är för sjuk för att jobba, men mycket väl kan vara stark nog för att ligga i en park och sola en stund...

Är det tillåtet, eller måste man hålla sig i lägenheten om man är sjuk? Jag vet inte, därför ställer jag frågan.

Som det är nu är i princip inget "tillåtet" i samma stund som klarar av att resa dig ur sängen har du också i någon mån återfått en del arbetsförmåga.

Din arbetsförmåga ställs sedan mot exakt alla tänkbara former av arbeten på arbetsmarknaden. Finns det en tjänst som sängliggande observatör, i arvidsjaur då förväntas även du kunna ta den. oavsett om den är ledig eller ej. och oavsett om du är cancersjuk eller knappt kan gå. i upprdag granskning under våren handlade ett program om en kvinna som tog livet av sig pga av försäkringskassans nya tuffare krav, som var en direkt följd av alliansens politik.

och det är exakt det allt handlar om när vi rensat bort allt snick snack, har vanligt, normalt arbetande folk råd att avvara några hundarlappar i månaden för att 64åriga helt slutkörda uppenbart sjuka människor ska kunna få ha en dräglig tillvaro eller måste man suga ut varenda öre som går?

det roliga är att i slutändan blir det ändå ett nollsumme spel, dom där huindralapparna extra man får över lär nog i framtiden gå åt till att stängsla in sin trädgård och köpa larmabbonemang, när alla man ställt ute i kylan tagits i från alla chanser och inte längre ser andra alternativ än att vifta med knivar och robba folk på deras iphone.

men det löser vi väl nästa mandantperiod med införandet av dödsstraff.
 
Jag förstår inte Peter, menar du att kollegan inte hade skvallrat om det satt en rödgrön regering?
Sett rent principiellt så gjorde ju faktiskt kollegan rätt, sjukdagar ska man ha rätt till när man är sjuk, behöver man vila upp sig av andra anledningar så får man välja andra vägar, semesterdagar till exempel. Hur kul är det när du själv blir sjuk men stöter på patrull eftersom andra har fuskat före dig?

Nej, nej, det hjälper inte längre med en annan regering, men de som iaf babblar om att de tycker solidaritet tex är viktigt i ett samhälle,typ vänsterblocket, av dem väntar jag mig inga under på kort tid, men man kan man väl inte påstå att högern har kämpat hårt för att arbetarna ska vara enade, och vara fackanslutna genom åren, eller hur Tompa ?

Jag tror att folk vill ha sjukförsäkringar, A-kassa, men inte betala för dem så länge de är friska o har jobb, det har jag sett alldeles för tydligt sedan jag började jobba 1975.

Många har missuppfattat att de inte får befinna sig ute när de är sjuka, och många TROR sig VETA att folk som SER friska ut ÄR friska...de retar sig på att folk mår någorlunda skapligt när de är sjuka, helst ska den sjuke knappt kunna gå, knappt kunna försvara sig verbalt och helst ska den sjuke ha att jävla stort gipspaket runt hela kroppen som VISAR att man inte kan jobba, och många önskar nog att den sjuke som ser frisk ut ska vara skyldig att ha en stor läsbar skylt hängandes runt halsen, där Sjukdiagnosen klart kan läsas av alla "intresserade" "medmänniskor"....kan inte Alliansen genomföra det ?
 
Nej, nej, det hjälper inte längre med en annan regering, men de som iaf babblar om att de tycker solidaritet tex är viktigt i ett samhälle,typ vänsterblocket, av dem väntar jag mig inga under på kort tid, men man kan man väl inte påstå att högern har kämpat hårt för att arbetarna ska vara enade, och vara fackanslutna genom åren, eller hur Tompa ?

Jag tror att folk vill ha sjukförsäkringar, A-kassa, men inte betala för dem så länge de är friska o har jobb, det har jag sett alldeles för tydligt sedan jag började jobba 1975.

Många har missuppfattat att de inte får befinna sig ute när de är sjuka, och många TROR sig VETA att folk som SER friska ut ÄR friska...de retar sig på att folk mår någorlunda skapligt när de är sjuka, helst ska den sjuke knappt kunna gå, knappt kunna försvara sig verbalt och helst ska den sjuke ha att jävla stort gipspaket runt hela kroppen som VISAR att man inte kan jobba, och många önskar nog att den sjuke som ser frisk ut ska vara skyldig att ha en stor läsbar skylt hängandes runt halsen, där Sjukdiagnosen klart kan läsas av alla "intresserade" "medmänniskor"....kan inte Alliansen genomföra det ?


håller med till 100%!!

dessutom är det alliansen som piskat igång den där debatten och därmed bidragit till angiveri och att sjuka i sverige tvingas kura bakom nerfällda persienner

den som vill minnas kommer ihåg hur snacket gick hösten 2006, det skulle rensas upp bland alla dessa mängder av halvt kriminella bidragsfuskare. det trummades ut i flera år hur mycket det myglades och fuskades. vad visar granskningar och uppföljningar något år senare, det fanns ett knappt mätbart antal fuskare bland dom sjuka. däremot var vabbfuskandet bland den friska delen av befolkningen häpnadsväckande stort. för att inte tala om hur mycket den allra rikaste delen av befolkningen skattefuskar bort varje år.

vem f´n orkar eller skulle komma på idén att i dag i sverige gå ner på knä och försöka fuska till sig 8.000 i månaden om man är frisk och lätt kan tjäna det dubbla? dessutom med all den förlust det innebär i form anseende och position i samhället.

är det nåt man kan vara säker på så är det nog att dom som idag, i sverige, är sjuka med största sannoliket är det. ändå har reinfelt och co mage att fortsätta trumpeta ut att vi är världens friskaste folk med världens högsta sjukfrånvaro.

om det vore sant skulle vi alla kunna plocka fram ett antal ur bekantskapskretsens yttre regioner som lever på detta sätt, det roliga är att nästen ingen har något exempel att komma med.

samma sak var det med björklunds flumskola, när P1 började rota lite i alla påståenden och undersökningsresultat ministern slängde sig med fanns inte mycket att plocka fram.
 
samma sak var det med björklunds flumskola, när P1 började rota lite i alla påståenden och undersökningsresultat ministern slängde sig med fanns inte mycket att plocka fram.

Det roligaste med detta är ju att både den läroplan som gäller nu och den dessförinnan tagits fram och godkänts av borgerliga regeringar. Och så skyller Björklund på sossarna! Det är humor :)
 
Då jag har jobbat inom skolvärlden måste jag faktiskt säga att Björklund har rätt i mycket. Naturligtvis är det inte så att han har alla svar och den perfekta lösningen, men i det stora hela så behövs en rejäl uppstramning utav grundskolan.
Jag deltog i ett forskningsprojekt som syftade till att undersöka hur mycket tid en elev faktiskt arbetar effektivt under en lektion. Den är inte klar än, så jag kan tyvärr inte hänvisa till några resultat.
Hur som haver, den slumpmässigt utvalda elev som jag observerade arbetade effektivt i hela 3 minuter, utav 50.
Att arbeta effektivt innebar bland annat, arbeta med tilldelad uppgift, lyssna på lärargenomgång eller när andra elever hade ordet. Totalt 47 minuter gick åt till att smsa, stirra ut genom fönstret, gå på toaletten, hämta penna, hämta bok, prata med andra elever osv.
Det finns väl ingen vettig människa, oavsett partifärg som kan anse att det här är tillräckligt bra?
Det sorgliga i historien är ju inte att eleven slänger bort sin egen framtid, utan att övriga 25 elever i klassrummet inte kunde erbjudas den arbetsro och undervisning som de har rätt till när läraren måste lägga allt för mycket fokus på en enda elev.
Värt att notera är även att detta inte var något extremfall, utan det fanns en handfull som denne elev i varje klass.
 
Det roligaste med detta är ju att både den läroplan som gäller nu och den dessförinnan tagits fram och godkänts av borgerliga regeringar. Och så skyller Björklund på sossarna! Det är humor :)



Ja precis och det här sker inom område efter område, dom får det att låta ungefär som om dom är en ny-tillträdd regering.


Jag vill nästan gå så långt att jag tror mycket av alliansens valframgång ligger i detta. Dom lägre klasserna i samhället är i detta avseende ett lätt byte. Där sätter man en ära i att vara ärlig och tala sanning, man uppfostras till att inte ljuga och tror följaktligen andra om gott och att även det dom säger är sant.

Det är många, som gjort klassresor, som berör detta. Senast såg jag en intervjuv med Janne Josefsson där han påtalade hur dum han kände sig när han först i 30års ålderns började se och förstå att det fanns en "kultur" och beteende som bestod i att alla var införstådda och handskades helt naturligt med lögnen i övre medelklass och uppåt. Att man inte sa sin uppriktiga mening var för honom något helt nytt.

Att ha någon som lanserar sig som ett arbetarparti samtidigt som allt går ut på att dom rika ska få det ännu bättre är också ganska nytt....
 
Då jag har jobbat inom skolvärlden måste jag faktiskt säga att Björklund har rätt i mycket. Naturligtvis är det inte så att han har alla svar och den perfekta lösningen, men i det stora hela så behövs en rejäl uppstramning utav grundskolan.
Jag deltog i ett forskningsprojekt som syftade till att undersöka hur mycket tid en elev faktiskt arbetar effektivt under en lektion. Den är inte klar än, så jag kan tyvärr inte hänvisa till några resultat.
Hur som haver, den slumpmässigt utvalda elev som jag observerade arbetade effektivt i hela 3 minuter, utav 50.
Att arbeta effektivt innebar bland annat, arbeta med tilldelad uppgift, lyssna på lärargenomgång eller när andra elever hade ordet. Totalt 47 minuter gick åt till att smsa, stirra ut genom fönstret, gå på toaletten, hämta penna, hämta bok, prata med andra elever osv.
Det finns väl ingen vettig människa, oavsett partifärg som kan anse att det här är tillräckligt bra?
Det sorgliga i historien är ju inte att eleven slänger bort sin egen framtid, utan att övriga 25 elever i klassrummet inte kunde erbjudas den arbetsro och undervisning som de har rätt till när läraren måste lägga allt för mycket fokus på en enda elev.
Värt att notera är även att detta inte var något extremfall, utan det fanns en handfull som denne elev i varje klass.

Är inte det kloka då att tillsätta fler lärare eller i alla fall behålla den personal som finns?

Är inte det kloka då att se till att varje avsatt krona stannar kvar inom skolan istället för att våra gemensamma pengar ska gå till riskkapitalbolag som ägs av ett fåta personer.

Varför i hela fridens namn ska jag betala skatt som går till en privatpersons aktieutdelning?? Det är ju så dumt så dom sitter ju i styrelserummen och skrattar åt oss. Och så ska en del leka moderater för att vara lite balla. På vilket vis gör den maximerade aktieudelningen att dom tre minuterna av koncentration blir fler??




nej är man en vanlig människa, då ska man rösta så vi vanliga människor håller ihop och får det bättre, inte skena i väg, låta sig förföras och börja tro att man är nån moderat. låt dom 4-5% som tjänar på den poltiken lägga sin röst där. så hjälps vi andra normala människor åt med att hålla oss flytande. i morgon kan det vara du som är sjuk, bli av med jobbet eller på annat sätt hamnar i en krissituation då hjälps vi åt. i stället för att racka ner och försöka dra undan mattan för varandra. enkelt!! det kanske inte låter så jkla sexigt att vara sosse men effekten av den politken är vacker och eftersträvansvärd.

dessutom är mycket av det som komma skall, vid alliansen seger, helt omöjligt att ångra, det som hinner säljas ut och monteras ner nu, när maskineriet är igång, under dom närmsta åren kan bli helt omöjligt att reparera. sverige kanske aldrig mer blir det fina och tolleranta land vi är vana vid. tänk på det vid valurnorna i morgon.

nu får nån annan ta över tack från mig!
 
Senast ändrad:
Då jag har jobbat inom skolvärlden måste jag faktiskt säga att Björklund har rätt i mycket. Naturligtvis är det inte så att han har alla svar och den perfekta lösningen, men i det stora hela så behövs en rejäl uppstramning utav grundskolan.
Jag deltog i ett forskningsprojekt som syftade till att undersöka hur mycket tid en elev faktiskt arbetar effektivt under en lektion. Den är inte klar än, så jag kan tyvärr inte hänvisa till några resultat.
Hur som haver, den slumpmässigt utvalda elev som jag observerade arbetade effektivt i hela 3 minuter, utav 50.
Att arbeta effektivt innebar bland annat, arbeta med tilldelad uppgift, lyssna på lärargenomgång eller när andra elever hade ordet. Totalt 47 minuter gick åt till att smsa, stirra ut genom fönstret, gå på toaletten, hämta penna, hämta bok, prata med andra elever osv.
Det finns väl ingen vettig människa, oavsett partifärg som kan anse att det här är tillräckligt bra?
Det sorgliga i historien är ju inte att eleven slänger bort sin egen framtid, utan att övriga 25 elever i klassrummet inte kunde erbjudas den arbetsro och undervisning som de har rätt till när läraren måste lägga allt för mycket fokus på en enda elev.
Värt att notera är även att detta inte var något extremfall, utan det fanns en handfull som denne elev i varje klass.

Elever som arbetar effektivt ja...
Det som ska göras i första hand i grundskolan är att eleverna i VERKLIGHETEN får de lektionstimmar som avsatts för respektive ämne.
Som det är nu så "försvinner" på något mystiskt sätt en stor del av lektionstimmarna, (läs: studiedag, sjukdom, friluftsdag, föreläsningar, sälja kakor o godis i skolkiosken , lärarlösa lektioner etc) de som betalar utbildningen blir lurade på det de betalar för och fattar inte varför ungarna inget kan...
Sen har vi ju bakgrunden hemma, det går inte att studera o ha ett helvete hemma, så är det bara, men alla skiter i det fast lärarna väl vet om det.

Och sen en sak till : Rektorn ska inte ha varit lärare innan rektorsjobbet, de har alldeles för mycket empati för lärarnas arbetssituation, helst ska det vara en gapig kapten eller fänrik som kan få alla sega omöjliga motvilliga lärare att ro skutan åt samma håll...
Sen har vi "sockrandet" av betygen, egna lösningar på dåliga nationella skrivningar så de kan behålla skolan o jobbet....