Mårdhund

Hej

Jo det är sant det du säger a.n.g Rabiesrisken, men det finns ju som tur är inte något bevisat fall av Rabies ännu i Sverige.
 
För några år sedan

En granne till mig där jag bodde förut 2 mil från Los i Hälsingland, frågade mig en gång vad han kunde ha sett för konstigt djur när han satt på älgpass. Han sade att han suttit på älgpass o då kom ett djur fram på ca 20 meters håll utan att upptäcka honnom o började nosa o undersöka lite. Han sade att djuret var lite lätt rödaktig med grått inslag o hade polisonger,kroppen påminde om rävens fast den hade kortare ben o högre kropp med lite kortare svans än rävens. Då har du sett en Mårdhund sade jag o visade honnem en på bild. Han kände då genast igen djuret o sade att det var en sådan.
[Ändrat av rullbo 2003-05-13 kl 09:04]
 
Kul med några svar.......

Det ser ut som att norrlandskusten med södra västerbotten har någon säker observation men det verkar snarare vara några långvandrare eller rymlingar än en fast stam.
Den ska om spridningen går enligt planerna komma norrifrån, och etablera en ganska fast stam i sitt spår.

Rabies....... har väl knappt funnits i finland ens (några få fall) och om så vore hade vi den redan här.

I tornedalen finns den väl redan ???
 
Re: Kul med några svar.......

Partys; sa:
Det ser ut som att norrlandskusten med södra västerbotten har någon säker observation men det verkar snarare vara några långvandrare eller rymlingar än en fast stam.
Den ska om spridningen går enligt planerna komma norrifrån, och etablera en ganska fast stam i sitt spår.

Rabies....... har väl knappt funnits i finland ens (några få fall) och om så vore hade vi den redan här.

I tornedalen finns den väl redan ???
Läste du länken chralm gav ovan? Författaren nämner bl.a. en del av konkurrensproblematiken med grävling och räv. Men tar även upp det riktigt negativa med mårdhund. Rabies har Sverige varit förskonat ifrån. Men, citat från länken:

"Den kanske allvarligaste effekten som är känd är att arten antas vara en viktig vektor för rabies. Mårdhunden är ett av de djur som kan överleva sjukdomen och till och med bli immun emot den. Räven är dock ett djur som sällan överlever infektionen. Rabies är en av sjukdomarna bland dessa djur som är mest välstuderade och man har funnit att det finns olika typer av rabiesvirus vilket medför att vissa typer av rabiesvirus inte smittar mellan olika arter. Mårdhundens rabiesvirus verkar inte vara av samma typ som räven men mårdhunden kan föra smittan vidare till andra hunddjur och även till kattdjur (2 och 9).

En annan typ av infektionssjukdom som mårdhunden kan sprida är trichinellosis som orsakas av nematoden Trichinella spiralis. Infektionen medför att musklerna infekteras av larver vilket oftast medför lätta nedsättningar av kroppsfunktionerna. Men ibland kan infektionen leda till död. Detta oftast efter en svår tid av muskelsmärtor, andningsbesvär som uppkommer av att lung- och CNS komplikationer. Smittan sprids via smittat kött då larven växlar värd och går via blod- och lymfbanor ut till musklerna. Den stora populationen av mårdhund i Finland gör att man antar att mårdhunden kan utgöra en allvarlig reservoar av trichinellosis i Finland (10 och 11)."
-slut citat.


Jag tycker inte man bara kan avfärda rabies. Ta vargen. Det sista svenska vargar behöver är att utsättas för rabies och andra nya infektionssjukdomar. Vargen klipper säkert ett par mårdhundar när antalen succesivt ökar. Bara att hoppas att de mårdhundarna inte bär smitta då, eller?

Mårdhunden är nog här för att stanna. Men ska vi bara låta den breda ut sig ohämmat och ta den plats i ekosystemet som det visar sig att den tar om människan inte gör något? Vi borde ha lärt oss att nya arter, arter som inte deltagit under evolutionen i ekosystemet, kan ställa till stora, ibland oväntade problem. Det är inte alltid bara kul med nya arter.
 
Jakt

Jakt är nog det enda sättet att hålla våra icke inhemska predatorer på en rimlig nivå.
Mink och nu även mårdhund men vi kan nog inte ens drömma om att kunna hålla mårdhunden borta från vår natur.
Vad jag har förstått från jägare i finland har den inte tagit några andelar direkt av räv och grävling.

Men dom hör inte hit..........

Jag är själv ganska ihärdig jägare och brukar tycka att debatten om farmer är ganska skoj.
Hade vi aldig haft farmer funnes inte minken, och hade vi inga farmer idag så skulle kanske skinnpriserna på vildmink närma sig en skäligare nivå så jagarna får betalt för sitt slit.
 
Hallå

Ja det du skrev är nog alldeles rätt... -att det inte går at hålla Mårdhundsstammen nere. Det sägs ju att ser man en fins det 30 har jag för mig.
 
Re: Jakt

Partys; sa:
Vad jag har förstått från jägare i finland har den inte tagit några andelar direkt av räv och grävling.

Jag bor i Finland, och som tidigare nämnts i debatten så har vi gott om mårdhund.

När de första mårdhundarna började dyka opp i Borgå trakten (södra Finland) någon gång på 70-talet trodde många att vi skulle få ett värdefullt pälsdjur i vår fauna. Priset på skinnen sjönk dock snart till en nivå som gjorde fångsten olönsam. Däremot kvarstod problemen.

Mårdhunden förökar sig otroligt snabbt.
Kullar med 10 - 15 ungar är inget ovanligt.

Mårdhunden putsar effektivt markhäckande fåglars bon, harungar mm.

Räv och grävling minskar inte fast det kommer in mårdhund. Mårdhund och grävling bor ofta i samma gryt samtidigt.

Rabies har inte vad jag vet förekommit i Finland, däremot sprider mårdhunden skabb.

Jag vill uppmana alla jägare i Sverige att hålla efter mårdhunden så gott det går. Fångst med fällor av burmodell fungerar utmärkt. Mårdhunden är betydligt "dummare" än räven och går lätt i fällan. Det är inget ovanligt med två djur samtidigt i fällan. Som bete duger nästan vad som helst, fisk, slaktavfall, flådda mårdhundskroppar, mm. Vakjakt vid åtel fungerar också utmärkt. Stövare och älghundar brukar ofta få "ståndskall" på mårdhund, då är det bara att snabbt springa till platsen avliva eländet.

Det går väl inte att stoppa invasionen, men försök hålla antalet individer på låg nivå som möjligt.
 
Re: Rabies

rullbo; sa:
Jag har aldrig hört att det funnits ett enda känt fall av Rabies i Sverige över huvudtaget.
Precis. Det är hela min poäng; jag vill gärna att det ska fortsätta så. Men känner oro när ett nytt djur som kan bära rabies, utan att själv drabbas, kommer invandrande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j_stellan Mårdhund i Sverige? Vilda djur 23

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg