Mårdhund

skulle vara roligt att veta var det finns några observationer av mårdhund i landet. Dom kommer ju sakta krypande norrifrån men det finns rykten om Umeåtrakten också. Själv bor jag i Piteå och här tror jag ingen är siktad död eller levande.
 
Jag har tyvärr inte svaret på din fråga. Men jag har en annan fråga.

Är det inte mårdhunden som det debatteras om den ens finns i Sverige? (eller har jag blandat ihop djuren?)
 
Jag har sett mårdhund ett par gånger. Första gången för ungefär fem år sedan. Jag bor i Tornedalen, nära den finska gränsen och det är ju därifrån de kommer.
 
intressant arbete

Detta är ett utdrag ur en artikel jag hittade:

"I Sverige finns med säkerhet en fast stam i Norrbotten, Västmanland, Örebro och Östergötland. Rapporter om iakttagna mårdhundar har även kommit från Västerbotten ned till Småland. Den starkaste stammen fanns 1988 i Örebro län"

Så den verkar ha nått en bra bit söderut i landet.

Länken till hela artikeln är: http://www.bom.hik.se/~nhjda/mordhunden.html

mvh Christian
 
Kul artikel

Det verkar finnas på mer platser än man tror.
Vi får väl vänta och se om det blir en sådan explosion som i Finland.
 
Mårdhund finns i Västerbotten, har en kompis som sett en utanför Vännäs.

Och du som undrade om huruvida djuret fanns här eller inte, det kanske är tvättbjörnen du tänker på?

jag har sett uppgifter om att den ska finnas i Sverige, men vet inte var i så fall.

mvh Patrik
 
Observation av Mårdhund

Jag har sett Mårdhund 2 ggr i mitt liv i det vilda. En som låg ihjälkörd i Kårböle i Hälsingland, o en såg jag levande i Rullbo som också ligger i Hälsingland. Jag har läst om Djur i ca 15 års tid o jag är totalt 100% på att jag verkligen har sett Mårdhund.
 
Mårdhund finns i Västerbotten o den har setts i Hällaström. Mårdhunden finns lite här o var i landet och spåren är ganska utpekande om man hittar några. På vårvintern så kan man få se spår o dom är ganska så utpekande på så vis att tårna spretar starkt o dom ser ut mer eler mindre som stora kattspår fast med spretande tår. Sen en annan sak när det gäller Mårdhundsspår så är det att dom är ganska oregelbundet placerade... -rävens däremot är ju mera rakt i linje så man får uppfattningen att den är på väg mot ett bestämmt mål. Du kan ju kolla på min sida om Mårdhund http://www.raccondog.says.it -Men den är inte klar än på långa vägar.
 
Oki vad kul

Kul att det finns fler som är intresserade av Mårdhund :) Det roliga är att häromkring i Hälsingland så finns det många rapporter av Mårdhund, även om vissa inte är helt 100%. Men jag vet att dom t.o.m matade en i Voxhallan i gränsen mellan Härjedalen o Hälsingland i början av 90-talet.
 
Vad jag läst o hört så vet jag att dom sett Mårdhund i Kiruna,Örebro,Värmland,Kilsbergen i Närke,Västmanland,Örebro o på många andra ställen runt om i hela Sverige. Sen vet jag att häromkring i Ljusdals kommun har man hört många sagt att de sett, eller också har de sett ett djur som ser ut som en blandning mellan grävling,tvättbjörn o hund med kindchägg och det finns ju inte så mycket att välja mellan vad det kan vara för djur då.
 
Vill vi ha mårdhund?

Kul med nya djur, men mårdhunden är en främmande fågel hos oss, dessutom rabiesbärare och kan föra över sjukdomen till varg och lo. Bör man så långt möjligt skjuta av den, eller ska vi ha en stam?

Observera att jag inte har förespråkat det ena eller det andra, det är delvis en principiell fråga. Nu kan det vara mer än en principfråga med tanke på att mårdhunden kan bära rabies utan att själv gå åt. Det kan vara en skyddsfråga. Men, ja vad tycker ni?
[Ändrat av Raskesven 2003-05-12 kl 20:44]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j_stellan Mårdhund i Sverige? Vilda djur 23

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg