Marathon 300 XL vs Skyline XL vs Helium 250 vs Dewline

Hej

Då var det äntligen dags att beställa sovsäck. Jag har hittat dessa 3st sovsäckar som passar både längd och ekonomimässigt. Nu är det dags för er att övertyga mig vilken av dem jag ska investera i. Lite kort information:

Marathon 300 XL: 300gram 600+ dun, totalt vikt 740gram, komfort 0grader.

Skyline XL: 250gram 600+ dun, total vikt 595gram, Komfort 5grader.

Helium 250 XL: 700+ dun. total vikt 600gram, komfort 6grader.

Jag vet inte hur exakt denna informationen är, men det är den jag hittat.

Sovsäcken ska användas mestadels för fjällvandringen under juni-augusti.

Har ni bättre tips i samma prisklass är ni mycket välkomna att bidra, men de ska kunna gå att köpa/beställa i sverige.

Tack för hjälpen.
[Ändrat av snuffle 2006-04-21 kl 15:23]

Det kan vara bra att tänka på att Dewline inte har någon dragkedja, vilket innebär att den har en ganska låg maxtemperatur. En säck med dragkedja kan man öppna så att den klarar även varma sommarnätter.

Den är dock otroligt mysig när det är lite svalare fjäll- och hösttemperaturer.

Tillägg:
Tog du bort Dewline nu? ;)

En annan grej: jag tvivlar på att temperaturen på Skyline ovan är enligt samma måttstock som de andra (EN 13537). Det är en specialsäck, tror jag, och siffrorna kanske inte har uppdaterats enligt europanormen.
Mindre mängd dun av sämre kvalitet ska inte ge bättre temperatur.
Var hittade du Skyline?
[Ändrat av Nordesjö 2006-04-21 kl 15:27]

Nordesjö; sa:
Det kan vara bra att tänka på att Dewline inte har någon dragkedja, vilket innebär att den har en ganska låg maxtemperatur. En säck med dragkedja kan man öppna så att den klarar även varma sommarnätter.

Tack för att du uppmärksammade mig på det, jag vill ha en dragkedja så jag även kan använda den när det är varmare också t.ex. som täcke inomhus eller på sommaren.

snuffle; sa:
Marathon 300 XL: 300gram 600+ dun, totalt vikt 740gram, komfort 0grader.

Skyline XL: 250gram 600+ dun, total vikt 595gram, Komfort 5grader.

Helium 250 XL: 700+ dun. total vikt 600gram, komfort 6grader.

Sovsäcken ska användas mestadels för fjällvandringen under juni-augusti.

Har ni bättre tips i samma prisklass är ni mycket välkomna att bidra, men de ska kunna gå att köpa/beställa i sverige.

Tack för hjälpen.
[Ändrat av snuffle 2006-04-21 kl 15:23]

Jag antar att du prioriterar vikt framför temperaturgräns. Jag skulle välja lite varmare säck för fjällen. Jag tror komfortgränsen på 6 grader för Helium 250 gäller för kvinnor. 2 grader för män. Fortfarande för "kall" för min smak. Minst några minusgrader vill jag ha. För övrigt är jag nöjd med min ME Moonwalker II, cirka 1300 gram.

Peter P.

Nordesjö; sa:

Tillägg:
Tog du bort Dewline nu? ;)

En annan grej: jag tvivlar på att temperaturen på Skyline ovan är enligt samma måttstock som de andra (EN 13537). Det är en specialsäck, tror jag, och siffrorna kanske inte har uppdaterats enligt europanormen.
Mindre mängd dun av sämre kvalitet ska inte ge bättre temperatur.
Var hittade du Skyline?
[Ändrat av Nordesjö 2006-04-21 kl 15:27]

Det är möjligt, jag tog uppgifterna ifrån http://www.addnature.com Men som du säger låter det nästan självklart att uppgifterna är fel.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg