Re: Fel och fel
Så lättlurad är jag inte
Jag har läst igenom all källkod och editerat så jag vet att en fjärd består av olika objekt. Men i fallet ”Lillsjön” är det så att den är en liten (1 kvardat km) men namnet förekommer på helt andra fjärdar flera mil därifrån, medan de rätta namnen saknas.
Vad gäller ”Östersjön” så ligger den sydväst om Surahammar. På karta T11 förekommer Östersjön 23 gånger men där har den inte att göra, för Östersjön ligger på Karta T12.
På karta T11 ska Östersjön bytas ut på 17 ställen mot Åmänningen, på 3 ställen mot Lilla Aspen, på 2 ställen mot Gångvikarna och sedan återstår om jag räknat rätt ett ställe som jag ännu inte hittat.
Den som kommande vinter kommer och påstår att vi är på Östersjön när vi är på Åmänningen kommer nog att idiotförklaras.
Per Brune
Store; sa:Tänk ett steg längre.Brune; sa:<snip> Jag hittade 34 st felaktiga Östersjön på en karta. På den intilliggande kartan förekommer Östersjön 53 gånger, varav 52 förmodligen är felaktiga. <snip>
Alla stora objekt på en karta, t ex sjöar och städer, är uppbyggda av ett större eller mindre antal polygoner, som ligger kant i kant. Jag gissar att man väljer att dela upp i flera mindre polygoner för att förenkla minneshanteringen och därmed hastigheten som objeketen ritas på kartan (i GPSen).
Varje polygon har ett antal egenskaper sk Object Properties, t ex:
Type: Lake (0x40, polygon) Label: RÖDSTENSFJÄRDEN
Type: City (0x1, polygon) Label: SOLLENTUNA
Samtliga polygoner som tillammans bildar RÖDSTENSFJÄRDEN eller SOLLENTUNA har en Label med namnet. Detta är inte FEL som du skriver Per utan i allara högsta grad korrekt.
Om du zoomar in i sjön i din GPS så att du bara ser en av polygonerna som utgör RÖDSTENSFJÄRDEN och pekar på vattenytan med markören så visas namnet RÖDSTENSFJÄRDEN. Det tycker jag för egen del är bra. Annars skulle jag vara tvungen att zooma ut och leta reda på den polygonbit av sjön, som någon (Kartografen eller Per Brune, eller programmeraren) anser är den enda del som ska får bära sjöns namn. Det funkar ju inte!
Kom ihåg att kartorna i första hand är gjorda för att funka i den enklaste typen av kart-GPS inte för att visas på en PC.
Så lättlurad är jag inte
Jag har läst igenom all källkod och editerat så jag vet att en fjärd består av olika objekt. Men i fallet ”Lillsjön” är det så att den är en liten (1 kvardat km) men namnet förekommer på helt andra fjärdar flera mil därifrån, medan de rätta namnen saknas.
Vad gäller ”Östersjön” så ligger den sydväst om Surahammar. På karta T11 förekommer Östersjön 23 gånger men där har den inte att göra, för Östersjön ligger på Karta T12.
På karta T11 ska Östersjön bytas ut på 17 ställen mot Åmänningen, på 3 ställen mot Lilla Aspen, på 2 ställen mot Gångvikarna och sedan återstår om jag räknat rätt ett ställe som jag ännu inte hittat.
Den som kommande vinter kommer och påstår att vi är på Östersjön när vi är på Åmänningen kommer nog att idiotförklaras.
Per Brune