Mapsourse ?

För på något sätt måste dom ha hindrat spridningen av sina kartor, man kan väl inte kopiera sitt minneskort för att ha back-up, eller?
Helt rätt! Varje minneskort har en egen identitet. Om man köper en karta på minneskort så innehåller kartfilen som är lagrad på minneskortet en kod(25-ställig). Denna kod gäller då för just det minneskort som kartan ligger på. Om du kopierar denna fil till ett annat kort så stämmer ej koden för detta kort och kartan kommer därför inte att kunna visas på en GPS.

Om man i stället köper kartan på DVD och laddar ner till GPSen så får man hämta en kod hos Garmin som gäller för just den GPS-individ som man vill ladda ner kartan till.

Kan du tex. ladda över varje FriPro på ett eget kort för varje karta? om man nu skulle vilja ha fickan full av kort..

Om jag utgår från att du pratar om gamla Fri Pro så ryms alla fyra delarna på mindre än 1 GB så det är inget problem att trycka in dom på ett 2 GB minneskort som kostar c:a 80 kr.

Jo jag vet att det ryms, jag ville mest veta mer om principen att kunna ha fler minneskort, inte för att jag vet vad det skulle underlätta men principen...

För ett minnskort man köper med karta på kan man väl flytta runt till vilka mottagare man vill men det man själv laddar över karta till endast fungerar på den mottagare som är registrerad via sin dator?

Nâgonstans, lângt inne, bakom dom tvâ smâ grâ som alltid är osams gnager ett gammalt minne. Visst kan man väl använda minneskortets id-nummer för att fâ en upplâsningskod? Och därmed flytta kortet mellan olika mottagare?

Ja det är detta som är lite spännande.

Om man skaffar sig 3 st mottagare och registrerar dessa. Sedan stoppar man ett minneskort i en av dom och tankar över kartan, är det då endast denna mottagare som funkar med kartan eller kan man sedan stoppa kortet i någon av de andra mottagarna?

Vad händer om jag först laddar över ett kartsegment i mottagare nr 1 och sedan stoppar man över kortet i nr 2 och laddar över ännu ett kartsegment osv...? eller skriver då Mapsource över befintlig data?

Alternativ 1, köpa karta på minneskort.
Du kan flytta kortet mellan enhet A, B, C osv. men bara i en enhet i taget.
Du kan inte se kartan i datorn.
För att byta karta (ex från Blue Chart till Cuty Navigator) måste du byta kortet.
Du har EN uppsättning kartor och ingen backup.

Alternativ 2, köpa karta på CD.
Du kan samtidigt se kartan i enhet A och B och i datorn.
Du kan ha flera olika kartor i enheten samtidigt (du väljer i menyn).
Du installerar i datorn en gång och kopierar sedan till önskad enhet. CD:n kan du ha i arkivet.

Om priset är samma ser jag ingen som helst anledning till att köpa kartorna på kort.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg