Detta var nog det mest korkade jag läst på länge på detta forum...
man får väl förmoda att du är en mer eller mindre fanatisk mactaliban....?
Du skall inte göra samma misstag som Fan gjorde när han läste Bibeln.
Jag sa inte att PC-användare var dumma utan jag sa att Windows skapades för dom dumma. Eller om jag uttrycker mig lite mindre provocerande - Unix & Mac var till för experter. Microsoft riktade in sig på det betydligt större kollektivet av vanligt folk.
Jag har jobbat med programutveckling i ella mitt yrkesliv och när vi (på jobbet) på 90-talet gick från Sun/HP/SGI till Mac kändes det som att backa 5 år i utvecklingen. Men vi hade inget alternativ. En Mac kostade en 10-del av vad en Sun Sparcstation kostade. Några år senare, när svart/vit ersattes av färg, gick vi över till PC eftersom Mac:arna blev hopplöst instabila och därmed oanvändbara. Det kändes som att backa 5 år igen. Ruggigt.
Det man då kunde konstatera var bl a att en Unix-dator eller en Mac gjorde exakt det man berordrade den att göra. Det krävde att man visste vad man ville åstadkomma. Dvs man måste ha egen kunskap, vara smart. En PC den tolkade vad man skrev in och gjorde sedan det den själv trodde att man ville ha utfört. Dvs Windows förutsätter att användaren är en idiot. Vilken han oxå är i normalfallet.
Exempel 1: Skriv ..... i MS Word och det tolkas "Idioten skriver 5 punkter alltså vill han att hela raden skall bestå av punkter". Betyder att man måste ägna halva dagen åt att komma på hur f-n man stoppar Word att ändra det jag skriver - eftersom jag ju vill ha exakt 5 punkter och inget annat.
Exempel 2: Skriv 42 i en ruta i Excel. Dra sedan ner rutan i underliggande rutor eftersom du vil ha 42 i alla raderna under. Då tolkar MS det som att "Idioten skriver visserligen 42 men han vill nog i alla fall att det skall stå 43, 44, 45, 46, 47, etc i rutorna". Man måste alltså manuellt skriva 42 i alla rutorna alternativt ägna halva dagen åt att komma på hur f-n man överlistar Excel.
Exempel 3: Windows döljer normalt sett vad filer heter eftersom Windows anser att "Idioten mår inte bra om han får veta filens fulla namn inklusive extension". Resultatet blir att det är ibland omöjligt att per telefon hjälpa en Mapsource användare eftersom han har tre olika filer med samma namn i samma mapp.
Numera använder jag uteslutande PC beroende på att det är industristandard. Visst är det bra mycket sämre än Linux och Mac men eftersom de flesta program jag använder bara funkar på PC så har jag inget val.
Jag kör XP i engelsk version på alla mina datorer. Testat Vista men det var en katastrof. Har folk i min närhet som efter har använt Vista i ett halvår nu tvingas backa till XP p g a alla problem.
Jag supportar en hel del användare av Mapsource och Garmin GPS. Det blir alltid extra problem om dom har Vista. Då kan dom inte ens svara på enkla frågor som "hur stor blev .gdb filen du skapade" eller "var har du den ruttfilen som du tankade hem från webben". De flesta problemen beror på att Vista fyller skärmen med glada bilder på lyckliga familjer med barn av olika färg istället för att visa hela filnamnet och kompletta sökvägar.
Ur led är tiden!