Namnförvirring
Garmins benämningar på kartprodukterna är nog den enskilda detalj i deras sortiment som vållat mest förvirring genom åren.
Mapsource är alltså både ett karthanteringsprogram (nuvarande version 5.4) och en benämning på hela sortimentet av kartor till deras GPS-mottagare.
Programmet kan man uppdatera gratis från deras hemsida.
Kartprodukterna är anpassade till olika mottagare. För Europa är dessa intresanta, när det gäller vägar på land:
Roads & Recreations.
Detaljerat vägnät. Saknar möjlighet att söka på adresser och POI (Points Of Interest). Sparar minne i enheter med litet kartminne. Ex GPS III+, ev. eTrex Legend, GPSMAP 76.
MetroGuide.
Detaljerat vägnät. Ger möjlighet att söka på gatuadresser och POI. Kan beräkna autorutter (bästa väg längs lämpliga vägar) på PC, men INTE i mottagaren. Passar bra till eTrex Vista, GPSMAP 76S, 60C.
City Select.
Detaljerat vägnät. Sökning på gatuadresser och automatisk beräkning av bästa rutten dit, även i enheten ifråga. Passar bra till GPS V och iQue. Måste låsas upp med kod till en viss mottagare.
City Navigator.
Snarlik City Select. Från början anpassad till enheter med autorutt och stort minne, medan City Select passade bättre till sådana enheter med litet minne.
I och med introduktionen av iQue har City Select närmat sig City Navigator. Passar bra till Street Pilot och 2610/2650. Måste låsas upp med kod till en viss mottagare.
De angivna mottagarna är bara exempel. Fler passande finns.
Dessutom finns Frilufskartan, som poängterar använding utanför vägarna, samt Blue Chart, som lämpar sig där det varken finns vägar eller fast mark.
Uppgraderingar till reducerad kostnad erbjuds ofta från en version AV SAMMA KARTPRODUKT till en nyare. Aldrig från en kartprodukt till en annan.
Ibland kan man dock hitta en genväg. Själv har jag en Vista och en iQue. Till iQue medföljde CS 5, som sedan uppdaterades till CS 6 utan kostnad, på grund av ett fel i CS 5.
Min Vista kan använda CS 6, förutom ruttberäkningen, under förutsättning att man har rätt kod. Eftersom Garmins låsta produkter ger tillgång till två koder per produkt, kan jag låsa upp CS 6 för både iQue och dessutom för Vistan. Till Vistan laddar jag den utan ruttinformation, vilket innebär att den är i princip likvärdig med MetroGuide. Så genom köpet av iQue fick jag gratis en uppdatering av kartorna till Vistan.
En inte helt oväsentlig ekonomisk aspekt. En ny Metroguide kostar ju en del, som konstaterats ovan.
Anders