jag bumpar denna sex år gamla tråd pga att jag håller på att tillverka en egen mantor. Vad är det för ett material under lädret? Och hur tjockt är det? Tänkte testa med utklippt bit av liggunderlag som är ca 7 mm.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Mantor-selen...
- Trådstartare Polar300
- Start datum
Vad jag minns från min Mantor så var det en ca 10 mm stoppning klätt med halvkraftigt tyg; Ungefär i kvalitet som Fjällrävens G1000. Jag tror man vill ha lite lagom friktion mot kläderna. Vad stoppningen bestod av vet jag inte.jag bumpar denna sex år gamla tråd pga att jag håller på att tillverka en egen mantor. Vad är det för ett material under lädret? Och hur tjockt är det? Tänkte testa med utklippt bit av liggunderlag som är ca 7 mm.
Lycka till med ditt projekt.
Stoppningen består av något ulligt / vaddigt som andas mycket bra - detta lyfter instängt svett utåt...
Inklätt i en grön textil som omsluter stoppningen både på fria sidan och mot lädret. Den 'kudden' är
därefter fastsydd mot lädret längs alla sidor - utom den raka ~12cm-sidan uppe vid öljetterna som
inte är fastsydd. (OBS! Remmarna är nitade till lädret före sömnaden men det är bara bärremmarna
som är genomsydda!)
Jag tror stoppningen blev lite tunnare med åren, mn äjdsta Mantor är sådär 15-18mm tjock i kudden
medan en av de senare inte är mer än ca 12... Mätt inklusive textilerna.
Välkommen in bland Mantorentusiasterna!
/Odd
Inklätt i en grön textil som omsluter stoppningen både på fria sidan och mot lädret. Den 'kudden' är
därefter fastsydd mot lädret längs alla sidor - utom den raka ~12cm-sidan uppe vid öljetterna som
inte är fastsydd. (OBS! Remmarna är nitade till lädret före sömnaden men det är bara bärremmarna
som är genomsydda!)
Jag tror stoppningen blev lite tunnare med åren, mn äjdsta Mantor är sådär 15-18mm tjock i kudden
medan en av de senare inte är mer än ca 12... Mätt inklusive textilerna.
Välkommen in bland Mantorentusiasterna!
/Odd
Tackar för svar!
hmm, ja liggunderlag blir kanske svettigt då, jag tänkte mest att man ville ha nått som inte kan bli blött.
Stoppningen består av något ulligt / vaddigt som andas mycket bra - detta lyfter instängt svett utåt...
Inklätt i en grön textil som omsluter stoppningen både på fria sidan och mot lädret. Den 'kudden' är
därefter fastsydd mot lädret längs alla sidor - utom den raka ~12cm-sidan uppe vid öljetterna som
inte är fastsydd. (OBS! Remmarna är nitade till lädret före sömnaden men det är bara bärremmarna
som är genomsydda!)
Jag tror stoppningen blev lite tunnare med åren, mn äjdsta Mantor är sådär 15-18mm tjock i kudden
medan en av de senare inte är mer än ca 12... Mätt inklusive textilerna.
Välkommen in bland Mantorentusiasterna!
/Odd
hmm, ja liggunderlag blir kanske svettigt då, jag tänkte mest att man ville ha nått som inte kan bli blött.
Även jag är helt klart intresserad av detta...
Tjena! Kul med så många inlägg!
Jag har hållt på att fipplat med läder och MDF med en laserskärare. Ett av projekten är Mantor-selen.
Här är bilder på hur det utskurna resultatet ser ut. Om någon är intresserad så kan jag fixa några utskurna läderbitar, skulle även kunna göra det i MDF som man skulle kunna använda som mall. Jag fick inte skicka med CAD-filen här så om någon vill ha den så skicka direktmeddelande så mailar jag den. Om det är någon som vill ha så kommer jag skära igen i slutet av september så innan dess och jag kan skicka inom Sverige i slutet av december (är i brasilien nu). Skicka direktmeddelande isådana fall.
Jag har hållt på att fipplat med läder och MDF med en laserskärare. Ett av projekten är Mantor-selen.
Här är bilder på hur det utskurna resultatet ser ut. Om någon är intresserad så kan jag fixa några utskurna läderbitar, skulle även kunna göra det i MDF som man skulle kunna använda som mall. Jag fick inte skicka med CAD-filen här så om någon vill ha den så skicka direktmeddelande så mailar jag den. Om det är någon som vill ha så kommer jag skära igen i slutet av september så innan dess och jag kan skicka inom Sverige i slutet av december (är i brasilien nu). Skicka direktmeddelande isådana fall.
Bilagor
Jag har ritning som pdf för Mantorplattorna i skala 1:1 om någon är intresserad.
Både den tidiga herrmodellen och den senare Unisex-modellen. Det har byggts
flera Mantorkloner över åren med den ritningen som grund... Åtminstone en av
dem var definitivt mycket snyggare än Mantors egna original...
/Odd
Både den tidiga herrmodellen och den senare Unisex-modellen. Det har byggts
flera Mantorkloner över åren med den ritningen som grund... Åtminstone en av
dem var definitivt mycket snyggare än Mantors egna original...
/Odd
500 spänn är ett bra pris!
Den ser ut precis som mitt äldsta grå exemplar - med samma modifikation med bortkapad nackrem.
Den remmen var bara irriterande när den inte hade någon uppgift längre, en mycket väl fastsurrad sele
på ramen - med korsade fästremmar - höll den bättre på plats i sidled...
Grattis!
/Odd
Den ser ut precis som mitt äldsta grå exemplar - med samma modifikation med bortkapad nackrem.
Den remmen var bara irriterande när den inte hade någon uppgift längre, en mycket väl fastsurrad sele
på ramen - med korsade fästremmar - höll den bättre på plats i sidled...
Grattis!
/Odd
Tack Odd!500 spänn är ett bra pris!
Den ser ut precis som mitt äldsta grå exemplar - med samma modifikation med bortkapad nackrem.
Den remmen var bara irriterande när den inte hade någon uppgift längre, en mycket väl fastsurrad sele
på ramen - med korsade fästremmar - höll den bättre på plats i sidled...
Grattis!
/Odd
Ja, jag tycker den är ett klart bättre alternativ till de normala axelremmarna - givet samma
ram och samma (tungt) lastade säck. På lätta utflyktsryggsäckar sätter jag ingen Mantor,
de har dessutom sällan någon ram som det ens går att fästa en Mantor på. Mantorn måste
ju fästas i rätt höjd, och det är inte alla ramryggsäckar som har ett tvärrör på rätt höjd i
förhållande till axlarna / avbärarbältet är ju fixt.
Den Mantor som sitter på min gröna favorit-Alaska sitter så tight mot nacken när bröst-
remmen krokas fast att jag tagit bort tvärremmen bakom nacken. Den fyllde ingen som
helst funktion... (Mantorn hålls på sin plats genom ett noggrant snörmakeri som fäster
öljetterna/lädren mot tvärröret OCH mot de lodräta sidorören.) Ramförlängaren sticker
dessutom upp så att huvudet inte har speciellt mycket extra rörelsevolym rakt bakåt...
Uppriktigt sagt så är det ju inte så att jag upplever det som att ryggsäcken hängts upp på
mig, det är snarare jag som spänts fast på ryggsäcksramen så vi bildar en samverkande
enhet... Vilket gör kombinationen mindre känslig för lastvikten - så länge den är korrekt
fördelad _i_ säcken...
/Odd
ram och samma (tungt) lastade säck. På lätta utflyktsryggsäckar sätter jag ingen Mantor,
de har dessutom sällan någon ram som det ens går att fästa en Mantor på. Mantorn måste
ju fästas i rätt höjd, och det är inte alla ramryggsäckar som har ett tvärrör på rätt höjd i
förhållande till axlarna / avbärarbältet är ju fixt.
Den Mantor som sitter på min gröna favorit-Alaska sitter så tight mot nacken när bröst-
remmen krokas fast att jag tagit bort tvärremmen bakom nacken. Den fyllde ingen som
helst funktion... (Mantorn hålls på sin plats genom ett noggrant snörmakeri som fäster
öljetterna/lädren mot tvärröret OCH mot de lodräta sidorören.) Ramförlängaren sticker
dessutom upp så att huvudet inte har speciellt mycket extra rörelsevolym rakt bakåt...
Uppriktigt sagt så är det ju inte så att jag upplever det som att ryggsäcken hängts upp på
mig, det är snarare jag som spänts fast på ryggsäcksramen så vi bildar en samverkande
enhet... Vilket gör kombinationen mindre känslig för lastvikten - så länge den är korrekt
fördelad _i_ säcken...
/Odd
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg