Mångsidiga byxor

Norrönas svalbard flex1 pants är ubergrymma.....sjukt bekväma och månsidiga, har dem dessutom gärna i soffan hemma eller på jobbet. funkar kanon på fjället också...
Om man nu tror att softshell slits fort så är svaret nej på dessa byxor....(arborister använder just dessa bla...)

Det låter nice.. Hur är det med utrymme för extra lager, underställ och mellan lager dvs?

Och andas dom? Så det inte är ett par gallon brallor man kravvlar runt med.. (Haglöfs rugged mountain)

Senast ändrad:
Erik,

Har hört lite om det här med 100% bomull, sytt så att när vatten attackerar så blir tyget vattentätt eftersom det svullnar upp och blir så tajt att vatten inte kommer igenom (ungefär). Är det sånna brallor du har?

Kan du ge en liten reccension? :)

Svalbard har ju jacka i samma princip.

Erik,

Har hört lite om det här med 100% bomull, sytt så att när vatten attackerar så blir tyget vattentätt eftersom det svullnar upp och blir så tajt att vatten inte kommer igenom (ungefär). Är det sånna brallor du har?

Kan du ge en liten reccension? :)

Svalbard har ju jacka i samma princip.

Jag har inte provat nämnda byxor men har en in put i ämnet som kanske kan hjälpa.

En kollega köpte en jacka som fungerar enligt denna princip. Han var riktigt nöjd med funktionen. Jackan är i en riktigt tjock 100% bomull. Jag minns inte hur många g/m3 den var i men trådarna i väven var tjocka och satt fantastiskt tätt. Dock ska sägas att jackan blev ordentligt stel då den blev våt. Tror nog den kunde stå om man knäppte den och ställde den på golvet när den var våt.. Just den delen verkar lite opraktiskt i en byxa.

När vi nu pratar byxor. Är det någon som provat Fjällrävens Keb trousers? Är det något som skulle falla under trådskaparens önskemål?

Tack för svaret :) Då tror jag att jag skiter i den typen av material i brallor xD

Angående KEB så var jag på naturkompaniet idag och frågade lite om den, och det verkar vara i princip samma grejs som rugged mountain, förrutom att keb's hade en extra ventilations öppning (Med dragkedja) vid anklarna ungefär, och sen va dom inte vattentäta över knäna och asset.. så jag tror att rugged tar keb :)

Vattentäta på knä/rumpa är dom inte, men i gengäld andas dom jättebra.

Personligen gillar jag inte den grövre typen av "friluftsbyxor", svalbard-byxorna känns som ett par tajts, lätta o fina och man slipper rem (inbyggd som inte märks av)...passformen är avslappnad så extra lager är inga problem fö rmig

.testa och se hur det känns! Är ju inte ens säkert att de sitter bra på dig! ;-)

KM Gere är värda pengen..inte vindtäta men sköna och torkar snabbt.

Jag har åkt slalom i minus 15 med mina Klättermusen Gere och ett par långkalsonger under utan att frysa. Så om dom inte är helt vindtäta så är dom alldeles tillräckligt vindtäta. Dock hade jag önskat att de gick ner över pjäxan ;-)

Suveräna byxor - möjligen lite varma när det är riktigt varmt ute. Är inte heller helt nöjd med formen på bakfickan - men det är mer en utseendegrej. Funkar inte heller om du vill ha vattentätt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Fodrade byxor Kläder 6
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Panicmode (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg