Mångsidiga byxor

Hej,

Är på jakt efter ett par nya frilufsbyxor och just nu känns det som om följande två alternativ skulle kunna funka; "Lundhags Traverse" eller "Fjällräven Karl Hydratic".

Jag prioriterar kvalitet och mångsidighet, eftersom de skall med som enda långbyxa på en långresa och kommer att användas vid fysisk aktivitet i temperaturer från ca 20 grader ner till -10. (med underställ vid behov)

Vad säger de med erfarenhet av eller kunskap om dessa båda alternativ?

Tack på förhand
/Rikard

Har hört att Lundhags Traverse inte står emot mkt vind där den har stretchigare tyg, te.x. vid knäna och stussen tror jag. Då är nog Lundhags Traverse Pro bättre.

Själv har jag ett par Haglöfs Rugged Mountain som jag tycker är jättebra, använder dom vid massa olika aktiviteter.

Jag var o prövade flera olika byxor, Lundhags travers / Pro, Klättermusen Gere, Haglöfs Rugged Mountain etc. så tyckte jag att det var haglöfs byxan som kändes mest slit tålig och det var nog mest därför jag köpte dom, och har varit väldigt nöjd sen dess...

Hej!

Vill du ha byxorna länge så undvik blandningar med bomull. Idag finns bra alternativ till bomull som tex Haglöfs Climatic. Själv har jag slitit ut många fjällräven och även Lundhags Traverse Pro medan alla mina haglöfs, Klättermusen och Mammutbyxor håller än!

Mvh Ingvar

Jag med...

"Själv har jag ett par Haglöfs Rugged Mountain som jag tycker är jättebra, använder dom vid massa olika aktiviteter."

Dito!

Traverse är kalasbrallor men de är lite "lättare". Strechen i Rugged Mountain pallar vin och blöta helt fenomenalt tycker jag. Det är väl bara EN sak och det är att ventilationsslitsen i byxbenet saknar myggnät, men det är väl hyffsat myggfritt vid -10° :eek:)
Skämt åsido har jag aldrig upplevt det som ett problem eftersom slitsen vid rörelse "pumpar" så mycket att ingen jäkel vågar sig i närheten, å sen funkar ventilationen också mycket bättre utan myggnät.

Jag är helt enkelt såld på "Rugged Mountain"... åsså har de dem i "Kaffelattefärg" (svart stretch) på rea för drygt 1000 pistoler på outleten i Avesta ;o) ... hade sist jag kollade för några veckor sedan

Tack alla som svarat.

Då är Lundhags Traverse avskrivna och "Rugged Mountain" går in som favorit.

Jag brukar dock inte gilla byxor som är tajta, vilket jag förstår är fallet med dessa, men ska ge dem en chans när jag kommer till butik.

Bästa hälsningar
/Rikard

Traverse

Då måste jag bara lägga ett ord för traverse. De är otroligt sköna, ekologiska, slitstarka och helt klart de snyggaste brallorna på fjället.
De första traverse hade inte bra tyg och var onödigt vida i benen. De har bytt tyg minstt tre gånger och tyget de använder idag tycker jag fungerar bra. Det är klart att ett tjockare tyg håller bättre men samtidigt torkar det sämre och blir snabbt för varmt under sommaren.

Nån av Fjällrävens byxor med G1000 eller ITAB's motsvarande är helt suveräna. Du kan dessutom vaxa byxorna efter behov.

Rugged vs Mid flex

Hej.

Jag har både Haglöfs rugged mountain och mid flex pants och föredrar de senare. Trots att flexbyxan är betydligt tunnare håller den värmen mycket bättre. Den är mycket bekväm! De svarta partierna i rumpan och på knäna på Mountainbyxan verkar "leda in kylan" snarare än isolera den värme som redan finns. Jag är 169 och väger 85 kilo så det kan tänkas att mountainbyxan sitter för tajt på mej och därav blir den kallare. Mountainbyxan är dessutom för tät när det är varmt trots ventiler. Båda har samma fickor vilka jag älskar!

Hej,

Var förbi den lokala frilufsbutiken, och efter en del provande blev det ett par Fjällräven Reivo. Butiken hade ett litet haglöfssortiment men tyvärr inte några av de modeller som nämnts här.
Byxorna jag köpte känns riktigt rejäla samtidigt som jag upplever dem som relativt lätta.

Tack för alla tips
/Rikard

Vad borde man ha då? Mid flex eller Rugged mountain?

Jag är ute efter brallor som man kan knata runt med alla 4 årstider utan att lida av för mkt värme eller kyla..

Då behöver jag antagligen utrymmet som Mid flex erbjuder, för att platsa med lager innanför brallorna, men hur blir det med slitstyrka osv? Är mid flex lika bra som rugged fast med mer utrymme i brallorna och samtidigt bättre för sommaren?.. Svårt svårt..

Är väl inget svar på din fråga, men jag vill klart rekommendera Climatic från Haglöfs.
Jag köpte ett par, av nu utgången modell, år 2007. Dom byxorna har jag använt tusentals timmar, både i arbete och på fritid. Jag har dom mer än vad jag har andra byxor. Under sommaren använder jag i princip inga andra byxor.

Innertyget (något slags liner i tunn nylon) slet jag ut i skrevet ganska fort eftersom jag cyklar mycket.
Bakdel och knän hade någon slags gummibeläggning på insidan så att man skulle kunna sitta på blött underlag. Detta försvann efter ca 2 år.
I somras, d.v.s. efter 5 år, gick sömmen i skrevet upp litet. Snabbt lagat.
Förra månaden började gylfen öppna sig per automatik. Jag upptäckte att spärren i löparen slitits ut. En snabb vända med tången ordnade detta. Tyvärr upptäckte jag i samma veva att dragkedjan sjunger på sin sista vers. "Taggarna" börjar släppa från tygremsan.
I övrigt är de i gott skick.

Alltså. Efter 5 år och flera tusen användningstimmar har en söm repat upp sig, och en dragkedja slitits ut. Vi snackar kvalitet på detta Climatic =)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Fodrade byxor Kläder 6
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Panicmode (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg