Många bäckar små

Det är längesen jag vägde alla detaljer i min packning; det är ju tillsist totalvikten som räknas. På längre kontinentala turer brukar jag bara dra på med det nödvändigaste, samt mat för en dryg vecka (jag provianterar), gas för två och kartor för tre, och se till att jag håller mig under 15 kg. Nu ska jag på en norsk tur som jag hoppas blir tio dagar och där packningen ska krympa precis hela tiden. Jag blev nyfiken på vad som egentligen väger, ty det blev lite tyngre än jag hoppats.

Tält, Akto, 1780
(På denna tur stannar mitt Laser hemma
av diverse skäl).
Ryggsäck, Osprey Exos 58+regnskydd, 1200
Madrass, Ridgerest, 316
Gas (en full, en påbörjad), 686
Köksutrustning+kaffe, 502
Reparatur, sjukvård, 402
Sovsäck+vattentät påse för denna plus ombytet, 686
Hygien (tvål, tvätthandske, toapapper, tändare), 434
Axelremsväska (för kort, kontanter, biljetter, etc.), 532
(väljer troligen en lättare variant till sist)
Tandvård, 152
Ombyte till natten+lätt fleece, 444
Regnkläder, 440
Handskar, 74
Kartor, kartfodral, kompass, fältmässiga läsglasögon, 352
Pannlampa, 94
Glasögonetui, 62
Telefon, 120
Kamera, 162
Vattenflaska, 80
Wiledaduk, 38

Summa: 8556 gram

Mat: c:a 6750 gram.
Kläderna på kroppen, c:a 2000:
Vindoverall, skjorta, tröja, löparshorts, strumpor, skor, mössa
Stavar, ej vägt.

Inte så UL, precis, men jag skulle få kapa på många ställen för att ens spara ett halvt kilo.

Inte så enkelt när ma kommit långt....

Det är aldrig lätt att minska ytterligare på småsaker och det kräver ibland nya inköp och ibland nytt sätt att tänka..

Vad gäller din lista, jag jämför lite med min lista på några av dina saker:

Pannlampa 27
Regnkläder 387
Axelremsväska 267 (eller en annan variant som även får plats med kartor, 63)
Tält 1200
Fingervantar 52

Det är aldrig lätt att minska ytterligare på småsaker och det kräver ibland nya inköp och ibland nytt sätt att tänka..

Vad gäller din lista, jag jämför lite med min lista på några av dina saker:

Pannlampa 27
Regnkläder 387
Axelremsväska 267 (eller en annan variant som även får plats med kartor, 63)
Tält 1200
Fingervantar 52

Din pannlampa är imponerande lätt; jag köpte min i Modane när min gamla tog slut och jag tog vad som fanns. I samma affär köpte jag några år tidigare mina regnbrallor som är lite, lite tyngre än jag hoppades, men extremt funktionella, med dubbla blixtlås i benen, bl a.

Det lättare alternativet till min axelremsväska väger c:a 300 gram, med pengar, biljetter,
väckarklocka och batterier (jag vill inte beskriva det här). På kontinenten,
där jag passerar många järnvägsstationer, vill jag däremot ha min axelremsväska eftersom den känns väldigt stöldsäker.

Den svaga punkten i min packning är förstås tältet. Jag har ju ett Laser, det väger 1105 gram
(med Hillebergs V-pinnar) och tar väldigt liten plats. Jag har t o m använt det fem nätter på en avbruten tur (2 nätter camping, 3 nätter fritt); jag är emellertid lite tveksam när det gäller handhavandet i besvärlig terräng; jag hade också en hel del kondens och kanske det itne var lika varmt som Akto. Det ska dock definitivt med på min nästa kontinentala tur. Kanske jag ändrar mig när det gäller denna ...

Petzl e-lite

Din pannlampa är imponerande lätt; jag köpte min i Modane när min gamla tog slut och jag tog vad som fanns. I samma affär köpte jag några år tidigare mina regnbrallor som är lite, lite tyngre än jag hoppades, men extremt funktionella, med dubbla blixtlås i benen, bl a.

Pannlampan heter Petzl e-lite som finns i olika varianter med band och snöre. Jag såg en fransman använda den i Pyrenéerna 2008. Jag blev fascinerande och tyckte den var praktisk och minimalistisk och beställde den så snart jag kom hem efter vandringen. Har sedan dess använt den på varenda vandring och resa. Efter 5 år fungerar den fortfarande bra. Rekommenderas!

Bilagor

• petzlelite.jpg
    petzlelite.jpg
    28.5 KB · Visningar: 1,005
Om det är till någon nytta, så gör jag som greenjuice och listar de poster där jag kommit lite lättare undan, samt lite andra jämförelser. Om det är "värt" besväret eller ej att bolla med dessa gram är ju en annan sak.

Ryggsäck:
Mountain Hardwear Scrambler ULT30, 400 g.
En mycket avskalad klättersäck utan ytterfickor, men med kompressionsremmar, redskapsfästen etc samt en bra ryggplatta. Endast en rem till höftbälte, men det verkar fungera över förväntan med de låga vikter det handlar om (väl under 10 kg). Mer tveksamt om viktbesparingen är värd bristen på ytterfickor. På längre turer, när jag behöver bära länge i plattare teräng och/eller packa mer mat, kommer jag nog att fortsätta hålla mig till min Exos 34 med många fickor och ventilerande rygg, trots att den väger hela 560 g mer.

Köksutrustning:
1. kök: brännare FMS 116T, gryta Trangia 27, tamoj till Minitrangia + lock/matskål/kåsa av babyskål (plast) + vindskydd/reflektor (pajformsfolie) + grytmysare (Thermoreflekt alt. skumplast). 48 + 80 + 18 + 15 + 25 = 186 g. Jag har nog övervunnit min rädsla för toppmonterade brännare, annars tillkommer 50 g (spindelbrännare FMS 117T, 98 g).
2. övrig utrustning: 1/2 disksvamp, Wettexduk, plastsked, stormstickor. Summa 30 g.

Skal/regnplagg:
Montane Minimus, jacka + byxa. Summa 325 g.

Hygien, tandvård, sjukvård:
kam, tvålstump, tandkräm & -borste, solstift/arméns salva (12 g), ev. myggstift, sterilkompress, plåster, strips, spritkuddar, alvedon, plastpåsar, idrottstejp, säkerhetsnålar, Pocket Towel (40 g). Summa 160-180 g beroende på mängd tejp på rullen etc.

Reparation, reservdelar:
fickkniv m. sax, skruvmejsel & pincett (22g), nål, tråd, tandtråd,
skalpellblad, stånghylsa, tältlina, laglappar, skovax, liquisole. Summa 120 g.

Pannlampa:
Även jag har Petzl E-lite (19m, 42h), ok som sommar/lägerlampa, men på mer alpina höstturer med risk för nöd-nedstigning i mörker och svår terräng vill jag ha större räckvidd, styrka och varaktighet.
Då blir det
Black Diamond Gizmo (25m, 100h) + 2 AAA batterier, 93 g.

Vattenflaskor:
2x7 cl med drickpip (Imsdal ;)), 2x34 g.

Stavar:
testade Fizan compact, 158 g/st. Lätta och fina, men jag trivs ej med stavar så de får inte följa med fler gånger.

Kläder:
Jag behöver varmare kläder och har svårt att hitta barfota-alternativ till kängor som klarar alpin miljö, stegjärn och mina frusna fötter.
På kroppen:
Brynje Micro alt. Aclima Lightwool underställ, tunn skjorta, 3/4 ökenbyxor, 2 par ull-knästrumpor, Jämtkängor+innersula. Summa 250 + 150 + 360 +180 + 2x580 = 2000 g. Om det är mina lätta alpinkängor som följer med, ökar vikten med 40 g ;).
Sammanfattningsvis antagligen lättare kläder men tyngre skor.
Tillkommer i klädväg:
- oftast gaiters, 230 g.
- i fickorna: mössa (noname) och vantar (just nu Extremities Sticky Thinny), 50 + 36 g.
- "tjocktröja" till rast etc, fluffstickad ull, 350 g.
- ombyte/sovplagg/förstärkning (1 omg. strumpor, 1 underställ, 1 par underbyxor), summa 360 g.

Totalvikten för allt i klädväg inkl regnkläder och gaiters blir alltså 3355 g, varav normalt ca 2320 g på kroppen/i fickorna och ett drygt kilo (regnställ, tjocktröja, sov/ombyte) i ryggsäcken.

PS Mat och bränsle för 10 dagar blir för min del 4000 resp 390 g (230 g gas), men detta är ju helt individuellt och inte så meningsfullt att jämföra.

Senast ändrad:
Intressant, jag kanske får ideer.

Som synes har jag nu inte vägt allt i så noggrann detalj; jag tänker mig packningen i grupper, så att allt blir lätt att komma ihåg och överblicka.
Yttre lockficka (regnkläder, regnöverdrag, handskar, kanske även luva).
Inre lockficka (ev. pannlampa, tandborste, tandkräm, tandtråd - lätt tillgängligt på resan).
Utanpå: vattenflaska, kamera, tält (i sidan), madrass (under).
Och inne i säcken: Stor påse för sovsäck och ombyte,
tre små för reparatur+sjukvård, hygien och kök.
Samt fem packpåsar (denna gång) för maten

.
Sen fläskar jag alltså på med påbörjad toarulle och påbörjad tvål, fast jag vet att mindre går åt; pilla med det orkar jag inte.

Jag blev dock nyfiken på kläderna på kroppen:

Vindoverall 382
löparshorts 80
skjorta, TNF 182
tröja 154
skor 876
strumpor 106 (kanske ska bytas mot lite kortare, mindre tvätt!)
mössa 80

summa 1860

och köket, där kärlet står för nästan hälften

Kokkärl, 15 dl (bytt till större, för att klara vissa rätter) 168
brännare Sollo, i kikarfodral 114
träsked från Hemslöjden 22 (packningens vackraste detalj)
svamp 10
dl-mått 10
tång 36

summa 360

Jag har provgått packningen en mil.

Sarek 2014

Planerar för Sarekvandring 2014, juli/aug. Jag har allt som behövs, men prylarna är ju så slittåliga, så jag får ju inte tillfälle att köpa nytt :).

Jag har i alla fall bestämt mig för att köpa nytt. Fokus på att det ska vara lätt, men inte nödvändigtvis det lättaste. Funktion och kvalité tillsammans med pris såklart...får se vad mixen blir.

Trangiaköket får stanna hemma. Ska testa gas.

Tältet ska vara ett tvåmanna. Är man 2 personer ska det fungera. Är man ensam är det gott om plats.
Sovsäcken ska vara syntet.
Ryggsäcken ska vara tålig och behöver inte vara den lättaste.
Kängor har jag inte använt, utan vandrat i gummistövlar/löparskor.

Nu blir det att botanisera bland råd och tips från gramjägare! Det blir skoj!

Jag uppskattar att det blir en vecka i Sarek. Jag har vandrat i Sarek förut, så jag känner till området.

Jag återkommer med en inköps-/packlista, men det får ta den tid det tar.

Jag minns min första och hittills enda Sarektur. Den var planerad att vara en knapp vecka. Vis av erfarenheten från tidigare vandringar hade jag trimmat packningen och kommit ned i 21kg totalt med traditionella grejer. Jag hade lättast packning av gänget på 4. Vi delade på två tält och två kök. Jag tyckte det var bra då. I efterhand framstår det nu som jag kunde sparat kanske 5kg utan att byta så värst mycket utrustning eller tumma på säkerheten. Den värsta boven var vår usla matplanering och okunskap om gasutgång. Sedan kom den gamla syntetsovsäcken och de onödiga ombytena. Necessären framstår nu också som bissart tung. Fortsatta diskussioner kring Sarekpackning kanske passar bättre i en ny tråd. Jag hjälper gärna till med tips.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Jag minns min första och hittills enda Sarektur. Den var planerad att vara en knapp vecka. Vis av erfarenheten från tidigare vandringar hade jag trimmat packningen och kommit ned i 21kg totalt med traditionella grejer. Jag hade lättast packning av gänget på 4. Vi delade på två tält och två kök. Jag tyckte det var bra då. I efterhand framstår det nu som jag kunde sparat kanske 5kg utan att byta så värst mycket utrustning eller tumma på säkerheten. Den värsta boven var vår usla matplanering och okunskap om gasutgång. Sedan kom den gamla syntetsovsäcken och de onödiga ombytena. Necessären framstår nu också som bissart tung. Fortsatta diskussioner kring Sarekpackning kanske passar bättre i en ny tråd. Jag hjälper gärna till med tips.

Vill någon starta en Sarektråd går det bra. Jag ska köpa lättviktsutrustning.

Vill någon starta en Sarektråd går det bra. Jag ska köpa lättviktsutrustning.

Jag menade en ny tråd, med nytt ämne i samma lättpackarkategori eftersom det blir lite av en ny diskussion tänkte jag. Man kan posta ett nytt inlägg i kategorin så blir det en ny tråd.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
spix många bäckar små... Lättpackning 4
Avslutat medlemskap Många bäckar små Lättpackning 27
Martin Fjäderlätt Man spar ju lika många kronor som gram! Lättpackning 110

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg