Många bäckar små

Vet ni inte att UL-konceptet uppfunnits av den elaka storindustrin och att Nermander och Fjäderlättarna är deras betalda hantlangare för att fà igâng försäljningen igen (nu nár alla har köpt de tunga prylarna)

[Ändrat av Malindo 2007-05-17 kl 19:59]

Malindo; sa:
Vet ni inte att UL-konceptet uppfunnits av den elaka storindustrin och att Nermander och Fjäderlättarna är deras betalda hantlangare för att fà igâng försäljningen igen (nu nár alla har köpt de tunga prylarna)

GDSarna köper symaskiner och syr snett flera gånger så nettokostnaderna på deras knåp är vida högre än nypriset i dyra boden.....

Min kastrull är åter en Meta 75. Tunn, lätt, rätt storlek för en och aluminium.
Till sovtröja har jag min förstärkningströja, en kortärmad cykeltröja, mest i plast men en smula ull i för värmen, cykelcity för.
Duntröja kan rekommenderas.
Att sova i vindblusen i tunn nylon är inte min grej, men smaken är som baken....
Uppenbart är att mitt Akto måste vara av modernare slag. Jag hade ett sömhaveri och lämnade in för reparation men blev erbjuden ett utbyte. Inte ledsen för det. Själv använder jag Twistpluggar mot marken, för stormlinorna.

johankse; sa:
Min kastrull är åter en Meta 75. Tunn, lätt, rätt storlek för en och aluminium.
Till sovtröja har jag min förstärkningströja, en kortärmad cykeltröja, mest i plast men en smula ull i för värmen, cykelcity för.
Duntröja kan rekommenderas.
Att sova i vindblusen i tunn nylon är inte min grej, men smaken är som baken....
Uppenbart är att mitt Akto måste vara av modernare slag. Jag hade ett sömhaveri och lämnade in för reparation men blev erbjuden ett utbyte. Inte ledsen för det. Själv använder jag Twistpluggar mot marken, för stormlinorna.

Vad väger kastrullen och vad är dess volym?
Jag använder aldrig mer än en halv liter vatten till ett kok, men kapaciteten måste vara en liter.
Jag har två att välja på, lika tunga. Det ena
är av ordinär Trangia-typ. Det andra är från mitt Rando 360, högre, smalare och tunnare.

Vad är Twistpluggar? Syftar stormlinor enbart på
de båda i sidan? Min erfarenhet av Hillebergs
krokar är tämligen god, utom när man måste slå
i dem. Därav de spikformade för hörnen - så fort man
tryckt i ena änden är man ju bunden i den andra.

Behöver jag en tröja i sovsäcken behöver jag också ärmar, troligen även handskar och fördetmesta luva.
Baken är väl då som smaken, dvs. naken.

johankse; sa:
Malindo; sa:

GDSarna köper symaskiner och syr snett flera gånger så nettokostnaderna på deras knåp är vida högre än nypriset i dyra boden.....

Men de har ju fan så mycket roligare!

Angående långärmade tröjor så köpte jag en stack i en cykelshop i norditalien för några år sen. Fabrikatet är Infil. Det finns även långärmade sköna sidentröjor.
Twistpluggar ser ut som en korsning av vingmuttrar och isskruvar i orange plast, finns i flera olika storlekar, mina är franska, lätta och fäster fint i sand och morän. Köpte mina första i Linköping. Globetrotter har haft.
Meta 75 är 7,5 dl och mitt ex väger 67g med lock och handtag. Det finns en Meta 80 kastrull oxså med lock och handtag med volymen 8 dl, ca 90 g.
Till Sveas efterföljare finns en tunn rak aluminumburk, eloxiderad att köpa, volym 1,2 l och lätt. Gamla Bacho-burkar, 2 i varandra (hör till mitt äldsta Optimus 123) är mycket tunga, men gedigna.
Min raket är ett tillräckligt lätt kök.
För att slippa bar bak i sovsäckslakanet brukar jag de tunna, långa fillingarna i siden. De ingår även i lager på lager bygget när nordanvinden viner.
Angående höjdmätare så har du en snygg lösning, min är ruskigt gedigen och tung. Måhända är en lätt och avancerad multifunktionsäventyrsklocka något att ha, trots allt....Klocka, väckare, kompass, höjdmätare m m, m m, men kostsam....
Din kommentar om GDSarna stämmer i min blygsamma erfarenhet väl....Senaste hemmabyggda 55 l ryggsäcken väger preliminärt under 500 g. Nu får vi se hur den fungerar med 14 kg i sig....

go tur
[Ändrat av johankse 2007-05-18 kl 17:34]

johankse; sa:
För att slippa bar bak i sovsäckslakanet brukar jag de tunna, långa fillingarna i siden. De ingår även i lager på lager bygget när nordanvinden viner.

Angående höjdmätare så har du en snygg lösning, min är ruskigt gedigen och tung. Måhända är en lätt och avancerad multifunktionsäventyrsklocka något att ha, trots allt....Klocka, väckare, kompass, höjdmätare m m, m m, men kostsam....

go tur
[Ändrat av johankse 2007-05-18 kl 17:34]

Långkalsingarna kommer nog med på min eventuella fjälltur i augusti och min ännu mer eventuella alptur i september.

Jag slutade använda mekaniska höjdmätare för många år sen - de skakade sönder. Dessutom är de långsamma när man går utför.

Då kunde jag få en Casioklocka
i ngn diversehandel på Klarabergsgatan i Sthlm,
men inte i ngn friluftsbutik!

Sen 7 år tillbaka gäller en Suunto. Den går väldigt exakt och reagerar direkt om jag går upp två trappor i ett hus. Jag fick en guldklocka när jag varit 30 år
i statlig tjänst - det var naturligtvis en sportklocka
jag borde ha fått.

Se där, nu har jag testgått med nästan komplett packning,
inklusive mat (denna hamnar på lite drygt 7 hg
per dag)
och den ser ut att, med 8 dagars mat och tom vattenflaska, landa på c:a 15 kg. Då ingår
långbyxorna, samt kartfodralet och kameran
av vilka jag annars bär det första kring halsen och det andra i bälte.

Med detta var jag såpass nöjd att jag satte tillbaka locket eftersom två lockfickor kraftigt underlättar
handhavandet av packningen. Annat ska trimmas, t ex sjukvård. Behövs verkligen textiltejp när jag också har
sporttejp? T ex.

Återstår att se om mina ryggsäck (just nu NÅNSTANS
i Sverige) underlättar.

Ja... sjukvård och reperation ligger just nu under luppen hos mig inför min 2 veckors solovandring... Jag gick lös på mitt liggunderlag i går... hehe... som verkar blir mindre för varje dag... har väl bara ett sittunderlag till slut...

Vad skall man egentligen ha med sig?

Thomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Många bäckar små Lättpackning 9
spix många bäckar små... Lättpackning 4
Martin Fjäderlätt Man spar ju lika många kronor som gram! Lättpackning 110

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg