Många bäckar små

Som motvikt till alla fjällpackningar, inklusive min egen, en preliminär sydländsk packning:

http://www.huthyfs.com/pyrpack.html

VIkterna är uppskattningar, och sanningens ögonblick
är när jag kliver upp på vågen med och utan säck.
Har jag adderat rätt (det är lätt att missa ngn post)
skulle det (med långbyxor, kamera och kartfodral)
bli 9.7 på ryggen + mat, alltså nära 16 kg, vilket är en klar besvikelse. En del detaljer kommer nog att trimmas.
Jag har inte räknat med nycklar, pengar, id- och kontokort. OCh en etapp börjar med 1 liter
i flaskan.

På kroppen verkar det bli 1.9 kg.

På en fjälltur, 10 dagar, kapar jag ledigt minst 7 hg,
men jag hade hoppats på mer - vad jag minns har jag klarat 10 dagars packning under 15.5.

Till Norgeresan hoppas jag dock använda den betydligt lättare ryggsäck jag beställde nyss. Tältfrågan
är tills vidare uppskjuten men jag räknar kallt med
flera frostnätter,

marmotta skrev:
Som motvikt till alla fjällpackningar, inklusive min egen, en preliminär sydländsk packning:

bli 9.7 på ryggen + mat, alltså nära 16 kg, vilket är en klar besvikelse. En del detaljer kommer nog att trimmas.

Kul att se andras listor!...

Jag såg att jag missat det viktigaste...KAFFE... hur kunde jag glömma det...

Är regnkläderna både upptill och nertill?... isf grym vikt... vad har du?

Karrimors liggunderlag verkar helt ok och väger 220g-280g beroende på hur bekvämt man vill ha det... billiga är dom också.. kolla in:

http://www.avantex.ebutik.se/default.asp?multisportshopen

Thomas

thomalin; sa:
marmotta skrev:

Kul att se andras listor!...

Jag såg att jag missat det viktigaste...KAFFE... hur kunde jag glömma det...

Är regnkläderna både upptill och nertill?... isf grym vikt... vad har du?

Karrimors liggunderlag verkar helt ok och väger 220g-280g beroende på hur bekvämt man vill ha det... billiga är dom också.. kolla in:

http://www.avantex.ebutik.se/default.asp?multisportshopen

Thomas

Marmot regnbyxor, 218 gram
Paclite regnskal, 182 gram; (VANSINNIGT dyr!)
hoppsan det blev 400.

har använt Marmots regnjacka, som är ohyggligt tät,
även om den har ventilation i ärmarna

Uträkningen är att vattenskyddet ska väga minimalt,
och andra plagg får ta hand om värmen. Vindoverallsjackan, ursprungligen köpt för löpning
har hängt med LÄNGE. Det normala ska vara, två
skjortor varma dagar (jag skule aldrig gå i kortärmat
i Spenine), plus vindoverallsjackan när det friskar
i lite. Och pacliten när det regnar; underställströjan
när det är direkt kallt, men kanske också som pyjamas,
eftrsom jag är rätt frusen om överkroppen på morgnarna.

Jag har andra lösningar i reserv, så jag har inte fattat detaljbeslut ännu.

byte av madrass blir aktuellt först när denna
är utsliten, och då kommer jag att se mig omkring.
Tack för tipset.

marmotta skrev:

Jag har inte räknat med nycklar, pengar, id- och kontokort. OCh en etapp börjar med 1 liter
i flaskan.

men jag hade hoppats på mer - vad jag minns har jag klarat 10 dagars packning under 15.5.

Till Norgeresan hoppas jag dock använda den betydligt lättare ryggsäck jag beställde nyss. Tältfrågan
flera frostnätter,

Vet inte vad du har för underställ/handskar och luva, men här är mina motsvarigheter: Ullfrotté underställströja 200gr-väv, 187 gr i strl M, microfleecehandskar typ H&M, 27 gr, kostar 30 kr ca, Ullfrotté balaclava 200gr-väv, 27 gr totalt 241 gr.

Träningsjackan 248 gr är inte tung men lite tyngre än vad som finns att få tag i idag, det går att tjäna något hekto till på att byta till t ex Montane eller sy själv om man lagd åt det hållet :).

//J

joru; sa:
marmotta skrev:

i flaskan.

flera frostnätter,

Vet inte vad du har för underställ/handskar och luva, men här är mina motsvarigheter: Ullfrotté underställströja 200gr-väv, 187 gr i strl M, microfleecehandskar typ H&M, 27 gr, kostar 30 kr ca, Ullfrotté balaclava 200gr-väv, 27 gr totalt 241 gr.

Träningsjackan 248 gr är inte tung men lite tyngre än vad som finns att få tag i idag, det går att tjäna något hekto till på att byta till t ex Montane eller sy själv om man lagd åt det hållet :).

//J

280 gram; den är skön. Jag byter nog till lättare
när den tar slut! handskarna väger 130 gram
och verkar fr a vattentåliga. Jag har ett par bensinsstationshandskar som väger 70 gram
(till löpning) och ett par från Hestra som väger 30 gram eller så - jag tror de är tänkta som extra foder.
Det kanske är microfleece, vad vet jag.
Undrar om de är så bra i väta - men vänsterhandsken är bra att ha när jag lagar mat.

Luvan väger 70 gram och kommer väl mest att användas
som nattmössa - den plus underställströjan
blir nog mina nattkläder, ty det är om överkroppen jag
kan tänkas frysa. Jag är snart inte förvånad att det finns lättare av precis allt!

Klocka m inbyggd väckare 34g m rem, 1 pryl mindre.
Mitt gamla Akto 1418g m påsar, bara pinnpåsen brukar få följa med ut.
Vindjacka har jag numera bara på hemmaturer, vindblus 134 g i XL.
Kompass modell 27 19g.
Ryggsäck, min nya 55l väger under kilot.
Du har en Ti brännare men vad har du för kokkärl?

go tur

johankse; sa:
Kompass modell 27 19g.

go tur

Kompassen väger 30 gram. Kokkärlet <90 - vid en jämförelse här
nyligen verkade ingen ha lättare. Det är väl aluminium;
tror inte viktsvinsten med titan är värd priset.
Obs. att jag köpte nytt kök när det gamla började läcka
och alltså hade tjänat ut. Då passade jag på att byta
system och sänka vikten.

Den nya ryggsäcken som lär komma nästa vecka väger kring ett kilo och kommer säkert att användas på fjällturen senare.
På en fjälltur kommer ingen proviantering att
ge en last större än den jag har från början, så då
har jag full kontroll. Vid proviantering på kontinenten
är det genast osäkert om jag kan uppnå samma ekonomi som hemma. Acruxen är rymlig.

Väckarklockan är mest till för resan. Armbandsuret
är viktigt p g a höjdmätaren
Det kan tänkas att
väckarklockan stannar hemma.

Tältet var svårvägt! Min personvåg säger närmre 1.7 än 1.8. Vad menar du med "gammalt"? Mitt är från 2000,
innan den nya väven sänkte vikten med 2 hg.
Jag vill helst ha tältet utanpå, då behövs påsen.
Jag har (kanske) bytt hörnpinnarna mot 1 eller 2 gam tyngre, därför att dessa (spikformade) ger bättre
träff om man måste slå i dem. Mindre chans att
kröka dem.

Vindblus är intressant, men räcker den som värmeplagg?
Mitt mått på alltings jävlighet är ett plötsligt
vinterutbrott i Pyreneerna 1996; då hade jag allt
som tänkas kunde på överkroppen.

Du kanske har nån länk? Ett lättare alternativ till det tunna regnskalet och vindoverallsjackan är annars
en vind- och vattentät jacka av märket Cross - har använt den på låglandstur, och den var skön.
En sådan skulle då användas rätt ofta och det är tänkbart att jag då skulle svettas
i onödan. Den har dock ventilation i ärmarna.
Det är ett ännu icke träffat val.

Jag har även funderat på att lämna underställströjan hemma. Verkar fånigt att sista tänkbara plagget sitter innerst.

Då skulle jag sova i träningsjackan.
Just den här punkten har jag grubblat mest på,
så där är jag nyfiken på andras inpass.

marmotta skrev:
johankse; sa:
Kompass modell 27 19g.

go tur

(klipp)

Jag har även funderat på att lämna underställströjan hemma. Verkar fånigt att sista tänkbara plagget sitter innerst.

Underställströjan kan ju lika gärna gå utanpå andra plagg om den inte är för tight förstås...vindjackan kan ju funka att sova i men den isolerar väl inte så mycket...en gång i tiden använde jag en träningsoverall i bom/poly som underställ/sovplagg men bomull ger ändå lite värmekänsla som jag saknar i moderna tunna och vindtäta plagg.

//J

joru; sa:
marmotta skrev:
(klipp)

Underställströjan kan ju lika gärna gå utanpå andra plagg om den inte är för tight förstås...vindjackan kan ju funka att sova i men den isolerar väl inte så mycket...en gång i tiden använde jag en träningsoverall i bom/poly som underställ/sovplagg men bomull ger ändå lite värmekänsla som jag saknar i moderna tunna och vindtäta plagg.

//J

Möjligen utanpå de båda skjortorna, men den är faktiskt
rätt nätt.
Ett aningen tyngre alternativ är en 2-hg:s fleece, men då skulle jag nog börja röra om i de andra detaljerna också (med tanke på
hur mycket jag har är jag inte så pigg på att köpa
ännu mer).

Jag skulle kanske bytt vindoverallsjackan mot en micro-fleece tröja, paclite-plagget ska väl räcka mot vind. men det är väl en smaksak mer än nån radikal skillnad. Underställströja skulle jag inte lämna.

Ingen mobiltelefon på listan? Är ju rätt puritanskt numera och kanske bra för att slippa stress, men många mobiler kan numera fylla massa funktioner som digitalkamera, lampa, radio, alarm, musik/ljudboks-spelare, kalender, anteckningsblock, väderrapportör, m.m. och kanske kan försvara sina 80-ish gram av det skälet.

Det är väl annars tält och ryggsäck som kan ge mest besparingar på din lista som du redan vet förstås.

Titanium-kärl blir inte lättare än aluminium-kärl. Fördelen är då snarare att de inte repas och att de fjädrar tillbaka snarare än bucklas. Men de är inte prisvärda, även om jag har ett.

För att slippa fundera pà fleece hit och underställ dit vad gáller värme vid tjabbigt váder brukar jag numera ta med mig Kláttermusens duntröja LIV 290gt som enda förstárkningsplagg. Ersátter allt och har hittills alltid klarat det den skulle, med ràge. Kan sáttas pà direkt över alla andra befintliga kláder, alternativt under regnstáll om sà skulle vara lámpligt.

Kanske finns det ánnu láttare och báttre liknande plagg, men med LIV behöver man inte vara nervös att det ska bli för kallt.

Malindo; sa:
För att slippa fundera pà fleece hit och underställ dit vad gáller värme vid tjabbigt váder brukar jag numera ta med mig Kláttermusens duntröja LIV 290gt som enda förstárkningsplagg. Ersátter allt och har hittills alltid klarat det den skulle, med ràge. Kan sáttas pà direkt över alla andra befintliga kláder, alternativt under regnstáll om sà skulle vara lámpligt.

Kanske finns det ánnu láttare och báttre liknande plagg, men med LIV behöver man inte vara nervös att det ska bli för kallt.

Tack för tipset.

Det här blir min ruin.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Många bäckar små Lättpackning 9
spix många bäckar små... Lättpackning 4
Martin Fjäderlätt Man spar ju lika många kronor som gram! Lättpackning 110

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg