nu förstår jag inte alls hur du menar med att jag säger emot mej själv?
jag skriver följande:
en bra regel att följa är att ha samma slutartid som du har brännvidd på objektivet, ex. 300mm brännvidd ger 1/300sec. slutartid.
och därefter:
välj största möjliga bländare och anpassa slutartiden efter brännvidd och pilla på Iso för att få en vettig exponering.
men högt iso kan även ställa till det med en massa brus som gör bilden oskarp.
jag kan inte se att jag säger emot mej själv, och att slutartid, bländare och iso behöver stämma bra överens för att få en vettig exponering är nog de flesta överens om, och jag har aldrig påstått något annat.
visst skiljer iso (rättare sagt, sensorns mottaglighet av ljus och dess kapacitet att ta hand om detta ljus) emellan märken, det skiljer även emellan modeller inom samma märke, så man får helt enkelt acceptera vad man har för utrustning, ibland kan denna inte leverera önskat resultat.
därför skrev jag att man "pillar på iso för att få en vettig exponering " och därefter "men högt iso kan även ställa till det med en massa brus som gör bilden oskarp", alltså att för högt iso kan förstöra en bild med för mycket brus som genereras när sensorn blir varm.
så med en kamera inställd på en slutartid där du vet att du kan få en skarp bild tillsammans med största bländaröppning så har du bara iso kvar att laborera med.
ett stativ kan däremot göra att man kan laborera mer med kanske lite längre slutartider, däremot kan man få lite oskärpa pga. jordens rotation.