Just sovsäckar är egentligen ingen värre djungel - vid given mängd och kvalitet på isoleringen är det inte mycket annat man kan trolla med, förutsatt i övrigt professionellt utförande. Man kan skava lite vikt på lättare (och då oftast dyrare) tyger, sätt att sy dunkammarna, blixtlås och skärning, men det är marginellt i ditt sammanhang. Det stora vägvalet (och den avgörande viktbesparingen) är dun resp. syntet. Dun kostar mer initialt, men kommer att hålla betydligt längre. Har du bestämt dig för dun och inte jagar enstaka gram i packvikten, så kan du lugnt tillämpa "dunvikt + dunkvalitet" som tumregel vid alla jämförelser.
Till det funkar säkert din först länkade sovsäck alldeles utmärkt.
Är du inte ovanligt frusen av dig, så klarar du dig troligen rätt långt med denna säck på rena sommarturer även i fjällen, men du behöver kanske dra på dig lite extra kläder de få gånger temperaturen dippar under det vanliga (och det kommer att hända). Själv sover jag i ett ullfrottéunderställ, dito stumpor och balaclava, som jag ändå vill ha med, och plussar på med min vanliga rast/värmetröja (ullfrotté och/eller lättdunjacka).
Ett välisolerande liggunderlag är minst lika viktigt.
Men alla sådana småtricks kommer du att ha kommit på själv vid det laget :
Blir så glad för det här forumet och dess goda ton och hjälpsamhet! Tack för ditt (och er andras också för den delen) utförliga svar 😊.