Mammor i vildmarken med bebis

Har varit uppe varje sommar med grabben men har anpassat det så att han har tyckt det varit kul (och inte så att mamma tyckt det varit lagom...) och det har funkat alldeles utmärkt. Men då har jag haft ett basläger och utgått därifrån. Det blir ju så mycket lättare (i dubbel bemärkelse) så.

Förhoppningsvis har de kämpande mammorna i reportaget dragit vissa lärdomar, från både bra och mindre bra erfarenheter. I princip tycker jag att alla sätt att komma ut i naturen med barn är bra och borde stöttas med glada heja-rop men för att de ska våga sig ut en andra gång så kanske man ska försöka göra det hela mera lagom...

Här en bild på en helnöjd kille som tar en middagstupplur på fjället:
p8133444.jpg

Vill bra säga att era berättelser om era små barn i fjällen är underbara. Otroligt härliga bilder på livets essens: enkelt och vackert liv. Stunderna i fjällen eller i skogen med hela eller delar av familjen är stunder som vi hela familjen tänker på med glädje när vi går igenom våra bilder. Det känns lyxigt att ha fått tjejer som bättre gillar att vara ute än smink och shopping. Vi håller redan på att drömma om och fixa för nästa års vandring. (Syr packpåsar och torkar päron).

Kul tråd. Jag tror att alla vi som gillar fjällen gärna vill att våra barn skall upptäcka vilken lisa för själen detta kan vara under hela livet.

Det är ju ganska stora skillnader på spädbarn, medelstora barn och stora barn. Men för de som kan bära ryggsäck själv har det för vår del funkat bra med skolryggsäckar som har en midjeväska som avbärarbälte. Dvs man behöver bara köpa en billig midjeväska. Den spänns runt höfterna, med väska bak, som ett avbärarbälte. Om man vill kan man addera lite vaddering i form av liggunderlagsbitar för att göra det bekvämare på höfterna. Ryggsäcken "står" sedan på denna "ryggväska". Metoden funkar utmärkt, jag har själv använt den för vuxenpackningar.

Det hela, och diverse annat kring barn i fjällen, vad de kan bära etc finns beskrivet här.

Jörgen

ryggsäck

Men för de som kan bära ryggsäck själv har det för vår del funkat bra med skolryggsäckar som har en midjeväska som avbärarbälte. Dvs man behöver bara köpa en billig midjeväska. Den spänns runt höfterna, med väska bak, som ett avbärarbälte. Om man vill kan man addera lite vaddering i form av liggunderlagsbitar för att göra det bekvämare på höfterna. Ryggsäcken "står" sedan på denna "ryggväska". Metoden funkar utmärkt, jag har själv använt den för vuxenpackningar.

Jag har sedan tidigare läst Jörgens bok som verkligen är värd att läsas. Vi har använt många tips inför vår senaste vandring. Vi minskade vår packning med barnen med säkert 5 kg. Vi har prioriterat bort en hel del saker och klarade oss utmärkt ändå. Nästa år blir det ännu lättare för nu har vi ett rymligt 4 pers tält som vägen 3.5 kg (inte ultralätt, men tillräckligt för oss) till skillnad från det tidigare på 6 kg!
Lite frågor om barnens säckar: Var får man tag på lämplig midjeväska för smala personer? Vi har en del dagtursväskor med de blir för långa för en 8-9 åring i ryggen. Skolväskan rymmer inte sovsäck, extra underställ och underkläder och fleecetröja. Jag undrar också hur man ska lyckas fästa liggunderlag på en "vanlig ryggsäck". Att sy alt. modifiera en väska kanske är ett alternativ. Någon som har en bra mall?

Vi har kört på löparryggsäckar från Decathlon till barnen, http://www.decathlon.fr/trail-5-litres-team-id_8090173.html. Efter alpturen så köpte vi en ny 27l löpryggsäck till 6-åringen, http://www.decathlon.fr/trail-27-litres-id_8090168.html eftersom den gamla 10L blev för liten. En hyfsat lätt 20L juniorsäck blev det till 4-åringen ,http://www.decathlon.fr/arpenaz-20-id_8172773.html. Fördelen med Decathlon är att de är så grymt billiga utan att vara dåliga.

Fick öva på min franska, hittade inte någon språkväljarknapp. 27 liters ryggsäcken såg verkligen bra ut. Prisvärt kan jag verkligen tycka men 740g? Det tycker jag låter tungt.

Fick öva på min franska, hittade inte någon språkväljarknapp. 27 liters ryggsäcken såg verkligen bra ut. Prisvärt kan jag verkligen tycka men 740g? Det tycker jag låter tungt.
Jag rodnar, vägde den så mycket? Det är ju lika mycket som min egen 60L ryggsäck.
Ja, det får nog anses som tungt. Men grabben och fadren ville ha den ; ) De små säckarna på 5 och 10L var betydligt lättare, runt 300g. Likaså 20L Teamryggsäcken a 430g, men 20L är lite för litet.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg