Mammor i vildmarken med bebis

Hörde detta intressanta program idag:

Mamma tar semester
20kg total packning exklusive 10kg bebis. Inte direkt njutning, och det verkade de inte tycka heller. Hur mycket packning behöver man för en bebis för en vecka egentligen? Vad ska med förutom blöjor?

Efter mina egna begränsade erfarenheter med min yngsta son hade jag nog väntat lite till med långa övernattningsturer. Var sak har sin tid. Det finns en tid för dagsutflykter och stugturer också. Även om det är problematiskt med bebis på stugtur så kan man ju iallafall köpa mat och äta i stugorna.

Sitter och lyssnar på dokumentären nu iaf och jag måste säga att jag är lite förskräckt över vilket lidande de lyckas göra en fjällvandring till. Hur tusan får de ihop 20 kilo packning per person, plus 10 kg bäbis, för stora stövlar och trasiga avbärarbälten? Shit, ingen som hör den där kommer frivilligt ta en fjälltur ens med vuxna barn...

Det verkar som en skröna. Av flera orsaker. Otränade damer brukar tycka att de 26 kilona personlig stridspackning är alltför mycket. Att ovanpå det lägga 10 kg barn förefaller ego helt orimligt.
I runda slängar är vi nu uppe i ca halva kroppsviktn och med en last i den storleksordningen blir vandringen även för den vältränade en plåga. YMMV

Utan att ha lyssnat...kan ju vara ett nutidsfenomen...man kan ju alltid blogga, twittra eller göra ett program så blir man åtminstone känd ;)...

...alla bekanta med småbarn har vist nog börjat med stugvistelser och dagsturer...verkar vettigt...

//J

Men det blir ju mera expedition att både bära tält och lägerutrustning samt barn. Vi fegade och började med stugturer, hade roligt och det blev såsmåningom tält oxså.

Efter mina egna begränsade erfarenheter med min yngsta son hade jag nog väntat lite till med långa övernattningsturer. Var sak har sin tid. Det finns en tid för dagsutflykter och stugturer också. Även om det är problematiskt med bebis på stugtur så kan man ju iallafall köpa mat och äta i stugorna.

Spännande program, ännu mer spännande var det att följa era strapatser i Alperna. Vi har varit iväg med våra barn i fjällen sedan den minsta var 4. De är nu 8 och 11. Innan dess blev det kortare dagsturer. Barnen bär allt mer, men jag tycker att barnens ryggsäckar är ett problem. Vår stora är stark och kan bära mer än hon får. Hon har en Mc Kinley ryggsäck på 45 liter som fungerar om man bara packar den halvfull. Hon bar 6,5 kg i somras (Väger drygt 30 kg). Den lilla bar 3,5 kg i sin Lundhagsryggsäck - kan det heta "komet"? Den har varit toppenbra fram tills nu. Det var dock sista turen med denna eftersom det har blivit för liten. Hur gör man för att hitta ryggsäck som funkar för en nioåring som sitter bra, men som inte är för tung i sig. De ska ju kunna bära något annat än säcken... Osprey har en som sitter bra, men är på tok för tung. Tips? Vanliga skolryggsäckar tenderar att bli baktunga och de är svåra att packa.

Men det blir ju mera expedition att både bära tält och lägerutrustning samt barn. Vi fegade och började med stugturer, hade roligt och det blev såsmåningom tält oxså.

Jo, klart mer, och jag tror det kan vara görbart utan alltför stora plågor :).

Jag skulle nog (jämfört dem) lugnat mig lite med packningen, dvs skurit ner den till max en 5-10 kilo exklusive barn och sedan lagt vandringen så det funkat. Sen känns det som att båda är extremt oerfarna av vandring, och bara pga det skulle jag nog valt att ta några svängar i närheten av hemma/stugturer med den packning jag tänkt mig *innan* jag far till Abisko och traskar ut på fjället med den...

Men jag är feg å andra sidan och tycker uteliv bör handla mer om njutning än plåga :D.

Jo, klart mer, och jag tror det kan vara görbart utan alltför stora plågor :).

Jag skulle nog (jämfört dem) lugnat mig lite med packningen, dvs skurit ner den till max en 5-10 kilo exklusive barn och sedan lagt vandringen så det funkat. Sen känns det som att båda är extremt oerfarna av vandring, och bara pga det skulle jag nog valt att ta några svängar i närheten av hemma/stugturer med den packning jag tänkt mig *innan* jag far till Abisko och traskar ut på fjället med den...

Men jag är feg å andra sidan och tycker uteliv bör handla mer om njutning än plåga :D.

I reportaget går de enligt min mening går de för långt och för tungt. Vildmark går att upplevas med blöjbarn även utan stuga. En kortare bit kan man ju gå med mycket tung packning för att sedan slå basläger med tält och ta små turer därifrån. För att allt ska få plats och komma med krävs ändå en viktoptimering, men det går inte att komma ifrån att packning med blöjbarn väger.

I reportaget går de enligt min mening går de för långt och för tungt. Vildmark går att upplevas med blöjbarn även utan stuga. En kortare bit kan man ju gå med mycket tung packning för att sedan slå basläger med tält och ta små turer därifrån. För att allt ska få plats och komma med krävs ändå en viktoptimering, men det går inte att komma ifrån att packning med blöjbarn väger.
Har ingen erfarenhet av blöjbarn, även om jag har svårt att se varför de ska behöva så rabiat med packning, men jag håller helt med om att en kortare tur med all packning, sedan basläger och småturer förmodligen varit *mycket* roligare för dem.

Spännande program, ännu mer spännande var det att följa era strapatser i Alperna. Vi har varit iväg med våra barn i fjällen sedan den minsta var 4. De är nu 8 och 11. Innan dess blev det kortare dagsturer. Barnen bär allt mer, men jag tycker att barnens ryggsäckar är ett problem. Vår stora är stark och kan bära mer än hon får. Hon har en Mc Kinley ryggsäck på 45 liter som fungerar om man bara packar den halvfull. Hon bar 6,5 kg i somras (Väger drygt 30 kg). Den lilla bar 3,5 kg i sin Lundhagsryggsäck - kan det heta "komet"? Den har varit toppenbra fram tills nu. Det var dock sista turen med denna eftersom det har blivit för liten. Hur gör man för att hitta ryggsäck som funkar för en nioåring som sitter bra, men som inte är för tung i sig. De ska ju kunna bära något annat än säcken... Osprey har en som sitter bra, men är på tok för tung. Tips? Vanliga skolryggsäckar tenderar att bli baktunga och de är svåra att packa.

Vi har kört på löparryggsäckar från Decathlon till barnen, http://www.decathlon.fr/trail-5-litres-team-id_8090173.html. Efter alpturen så köpte vi en ny 27l löpryggsäck till 6-åringen, http://www.decathlon.fr/trail-27-litres-id_8090168.html eftersom den gamla 10L blev för liten. En hyfsat lätt 20L juniorsäck blev det till 4-åringen ,http://www.decathlon.fr/arpenaz-20-id_8172773.html. Fördelen med Decathlon är att de är så grymt billiga utan att vara dåliga.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg