Jag skulle vilja berätta om en upplevelse jag har delat med personalen på Malmö Outdoor.
Den 2 oktober vaknade jag med ett trasigt liggunderlag. Det var ett uppenbart fabrikationsfel. Som vanligt kontaktade jag tillverkarens support, som hänvisade mig till generalagenten som hänvisade mig till återförsäljaren med kommentaren att jag nog borde få reklamationen godkänd. (Det är ett utmärkt sätt att skynda på processen har jag upptäckt.) Jag vidarebefordrar mailet tillsammans med kvitto och bild på skadan till Malmö.
Malmö konstaterade snabbt (6 okt) att jag skulle klippa isär mitt liggunderlag och skicka serienumret till generalagenten. Skulle agenten ha en madrass i lager skulle jag få den, annars skulle Malmö skicka tillbaka pengarna.
15 oktober fick jag veta att generalagenten inte hade någon madrass. Jag fick frågan om jag var intresserad av något annat, vilket jag inte var. Malmö bestämde sig 19 oktober för att jag skulle få pengarna tillbaka och skickar ett mail till sin ekonom. Hittills går allt som det ska, och dessutom snabbare än förväntat.
Bara för att de inte ska glömma bort mig skickar jag ett mail i veckan och frågar hur det går. Nu slutar jag att få svar. Först efter att jag ringer butiken den 3 november får jag ett svar. De ska titta på mitt ärende och lägga in en betalning samma eftermiddag. Under eftermiddagen får jag ett mail som frågar om jag har någon kopia på mitt köp. Jag skickar över samma kvitto som jag skickade med mitt första mail och tänker att ärendet nu är så gott som löst.
Inget händer på en vecka. Jag ringer igen och blir än en gång lovad att få pengarna insatta till nästa dag. Ännu en gång händer ingenting.
Samma sak händer nästa vecka. Jag konfronterar personen i andra änden och frågar varför det inte hände något förra gången hen påstod samma sak. Personen ifråga hamnar i försvarsställning och säger att hon minsann trodde att allt var löst, men att hon ska prata med ekonomen om det så att jag kan få mina pengar till nästkommande vardag.
Nästa vecka (i förrgår) ringer jag igen och frågar vad det är som händer. Nu börjar det hela bli lite småfrustrerande. Visserligen är det oftast så här när man reklamerar, men det här ser ut att hålla på in absurdum. Personen i andra änden (en annan försäljare) säger att hen ska träffa ekonomen samma kväll och att hen ska kolla upp saken då. Jag ska få ett samtal med en förklaring nästa dag.
Nästa eftermiddag har inget hänt och jag ringer upp igen. Personen låter förvirrad och ska prata med ekonomen direkt. När jag ringer igen senare får jag veta att ekonomen sitter med det hela as we speak och ska lägga in betalningen om bara några minuter.
Idag försover mig och hinner titta på internetbanken efter 08:00 innan jag går till jobbet. Inget har hänt. Det här börjar likna ett väldigt dåligt skämt. Jag börjar nu fundera på om Allmänna Reklamationsnämnden kan pröva fall där reklamationen är godkänd men inte betalas.
Under förmiddagen ringer jag Malmö upprepade gånger. Efter kanske 20 försök ringer de tillbaka. Försäljaren låter förvirrad och säger att hen ska ringa ekonomen på en gång. Nu, två timmar senare ligger äntligen pengarna på mitt konto.
Jag får ge Malmö att de alltid har varit trevliga, utom den gången då försäljaren hamnade i försvarsställning, men de måste uppenbarligen bättra på sina rutiner.
Ska det vara så här?