Malmö - Kristianstad på 24 timmar

Jag funderar på att ta tåget till Malmö en helg innan jul, kliva av på centralen och knata hem igen.
En liten rygga, pannlampa, lite bars och annat.
Tänkte gå några timmar och sedan ta en paus.. gå en stund.. paus. osv

Är det någon som skulle vara sugen att hänga med? Jag har inte gått så frekvent på länge men känner mig taggad!
Återkommer med lite datum imorgon...

Hur många km får du det till? Bilvägen är ca 10 mil! Det blir till att hålla ett bra tempo och du ska nog ha lite mil i benen innan du drar igång. Det gör ont att gå så långt.

Kollat lite på google map o promenad/cykelsträcka ska inte bli mycket längre än100 km enligt dom.
Gå är inga problem.. det har jag både erfarenhet och träning till även om det inte har blivit mycket under sista månaden. Pannlampa o reflex e självklart och ja det blir mycket mörkervandring såhär års. Ingen sugen än alltså ;)

Det där är ju helt görbart med en liten minirygga, bättre och gå 10 timmar,4 timmars vila/sömn och sedan 10 timmar gång igen.

Kör med liten minirygga,sovsäck av 1kg variant,tarp/pressening,energybars och ett lättkök o kaffe.
Ta hellre en kvarting sprit och fördela ut det 100% jämnt under turen, alkohol har en sövande verkan när halterna sjunker.

100km kräver lite förberedelser annars är det stor risk att fötter, leder tar för mycket stryk. Bara på grund av underlag och antalet repetioner. Men ogörbart är det inte.
go tur

Har man bara fysiken och skorna är väl ingågna med bra innersulor så är ömma trampdynor det enda man får.

Man kör ju bara en liten 30L säck för det nödvändigaste så vikten på något kilo märks inte

Jag skulle säga att man får mer än ömma trampdynor efter att ha malt 10 mil på 24h men det är klart är man i bra form så funkar det. Min egen erfarenhet av lite kortare rundor är att långsam löpning ibland ger skön avlastning.

"Jag har inte gått så frekvent på länge"-kommentaren gjorde mig lite orolig!

Jag har själv varit inne på en 10-milare men är inte sugen nu, har inte härdat mig själv tillräckligt. Jag skulle också välja en trevligare runda om jag skulle gjort det.

Möjligtvis kan man kanske få lite träningsvärk i underbensmuskler och så men inget mera.
Gå helt utan packning 10 mil (bara man kan stanna och äta lite) är nog inte nått problem alls för en motiverad individ med hyfsad kondition.

Tänk på hur många unga på landet som gått hem med 2 promille ute på landet - dom har ju ibland gått tre mil på en natt och fixat det.

Att med hyfsat proffsiga grejer,god kondition och motivation köra det nykter ser inte jag det som nått problem alls.

Lättlastad kan man röra sig tillräckligt fort för att hinna få lite sömn också - kanske uppåt 4 timmar.

Möjligtvis kan man kanske få lite träningsvärk i underbensmuskler och så men inget mera.
Gå helt utan packning 10 mil (bara man kan stanna och äta lite) är nog inte nått problem alls för en motiverad individ med hyfsad kondition.

Tänk på hur många unga på landet som gått hem med 2 promille ute på landet - dom har ju ibland gått tre mil på en natt och fixat det.

Att med hyfsat proffsiga grejer,god kondition och motivation köra det nykter ser inte jag det som nått problem alls.

Lättlastad kan man röra sig tillräckligt fort för att hinna få lite sömn också - kanske uppåt 4 timmar.

För min del är inte konditionen problemet, jag får löparknä och andra överansträngningsskador. Kanske börjar bli gammal :) Efter 5 mil första dagen så var kroppen inte så glad när andra dagens 3 mil skulle klaras av men därmed absolut inte sagt att bättre tränade individer klarar det galant. Rapportera gärna om hur det gick!

Nu är jag 39 och fixar sådant...haha men jag får visa leg på bolaget också...och brudarna som limmar på går i grundskolan men det har nog inte med det och göra.

Jag har inte märkt av en nedgång från 18 till nästan 40 i konditionhänseende och jag
har inga idrottsskador då jag inte joggade och hade mottot "Motorcyklar luktar bensin och idrott svett"

Gå 5 mil tung, alltså över 16kg sliter ju helt annorlunda och dagen efter 3 mil är en tyngre prestation än att ta sig 10 mil med vatten,energybars och så och i nära noll last.
Iaf det är nog lite likvärdigt beroende på person

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6
sneglen33 Snabbasta vägen från göteborg till malmö? Vandringsleder 3
jnf Från Göteborg till Malmö Vandringsleder 2
Stiffmeistern Klingheims i Kristianstad Vandringsleder 3
MSE lövskogsvandring på hösten Vandringsleder 9
DavidochCo Tips på vandring i Trollheimen nationalpark! Vandringsleder 4
AN77 Förslag på led! Vandringsleder 7
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
pajaflow Vandrat på Ven Vandringsleder 5
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Nosse Ta med hunden på helgs turen? Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
SimonLindberg Sova i stugan på Vaktarekullen vintertid Vandringsleder 1
THQSTsimon Tipps på Ställen för kort Vintervandring Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
igs Vindskydden på Östgötaleden Vandringsleder 3
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Kakan_pi Saltoloukta - Sitojaure på en eftermiddag? Vandringsleder 6
alextangclan Övernattningsbara grottor på Kullaberg? Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
Panicmode Önskas: Bilder på kustleden i Hälsingland Vandringsleder 1
Naturfamiljen Vindskydd på Gotland? Vandringsleder 15
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg