Mallorca vs El Chorro

I princip gáller samma regel i hela Spanien att kommer man bara en liten bit in innanför kusten sà kommer man snabbt bort fràn Torremolinos/Magaluf/Benidorm och andra tröstlösa getton och fâr istället uppleva det "normala" Spanien.

Det som jag och mànga med mig frapperas av vid besök pà spanska fastlandet är den verkligen massiva, fula och natursförstörande bebyggelsen lángs i princip hela Medelhavskusten, medan pà mallorca, Menorca etc. sà har denna rasande kust-förstöring inte skett i liknande omfattning, utan kustnära byggstopp och andra regleringar bromsade denna utveckling i tid.

Dessutom anses ju Mallorca ocksâ vara extra naturskönt, pittoreskt och omváxlande, och detta inom en ganska begránsad yta. Dvs, man kan med bara kortare bilturer váxla mellan lànga jugfrueliga sandstränder, smà skyddade vikar, vilda klipp-kuster, böljande, smâkullig jordbruksbygd, platta vetefält, pittoreska byar, "alpina" bergs-landskap, lummiga skogar och en betytande mângtusenârig huvudstad. Detta är ju ocksà i mini-format en sammanfattning av det oerhört omváxlande spanska fastlandet i sig.

Att Mallorca är en ö är ju ocksâ dess begránsning, och ibland saknar man möjligheten att sátta sig i bilen och àka pà en lángre tur och se nàgot helt nytt. Dock finns det ett sâdant utbud hár att jag fortfarande, efter 10 âr, häpnas av varje ny "pärla" jag plötsligt upptácker. Men detta gáller ocksà för Spanien som helhet.

Själv jobbar jag pà en av spaniens ledande tillverkare av kängor (alpina-, trekking-, vandring-, jakt- etc) som ligger här, och har dárför rátt mycket kontakt med de olika váldigt aktiva lokala klubbarna, federationerna, enskilda utövarna samt guiderna/företagarna/researrangörena inom klättring, vandring etc . Tidigare tillverkade vi áven klátterskor, men det har vi slutat med, sà med rena kláttrare har vi kanske inte alltfór mycket kontakt, varfór jag tyvárr inte vet sà mycket om just denna aktivitet.

Mvh / mats

60m rep behövs.

Hej!

Jag har klättrat både i El Chorro, på Mallorca och Costa Blanca och vad jag kommer ihåg kommer man inte långt med 50m rep. För övrigt finns det fina leder i sexaregistret på dessa ställen. Det är nog en fördel om man kan leda 6b, men man hittar även en hel del runt 6a.

Mvh, Fredrik

Okej,
funderar på om det är vettigast att köpa här, eller om det är mer prisvärt i Malaga?..

En annan sak som jag kom på - det här med flera replängder, om man nu inte fixar hela leden utan fastnar nånstans mittemellan hur ?? bär man sig åt då om man vill ha med sig prylarna ner?

(man är ju lite av en kyckling, och vill vara några steg före =)

Sella

Jag håller tidigare skribent om att Sella är ett hett alternativ. Otroligt mysigt på Nachos refugio och kalasklättring i alla grader. Sedan kan man åka till Calpe och klättra längre turer och det finns några mindre områden runt omkring med. Vill man vila lite från klättermiljön kan man åka ner och bo i Villajoyosa som är en underbart liten pittoresk stad med fin strand, så långt från turistgetthona man kan komma.

Vamos

fiskbulle666; sa:
En annan sak som jag kom på - det här med flera replängder, om man nu inte fixar hela leden utan fastnar nånstans mittemellan hur ?? bär man sig åt då om man vill ha med sig prylarna ner?

Oftast får man offra något, en karbin eller repslinga att fira av med.

Vissa leder i El Chorro är inte bra att inte komma upp på, då får man problem att ta sig tillbaka... Ibland simma...

Köp repet hemma, mindre att tänka på när man väl är framme. Såg tidigare i tråden något om att hyra rep. Rep brukar inte gå att hyra eftersom man inte vet vad som hänt med repet under uthyrningsperioden.

Få se.. Har själv planerat en klätterresa kring vecka 43 och hade också valen Chorro-Mallorca-Sella. Har tidigare besökt både Sella och Chorro, men har dock Chorro som första alternativ då man ej behöver bil där.
Men.. nu har jag ingen replagskamrat, så få se om jag hittar nå´n tills dess. Min kompis vill åka vecka 44, så kanske vi kompromissar och tar sydspanien veckorna 43 OCH 44.. :)

stef

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg