Målgång

Jag begriper inte hur ni bär er åt, de vikter ni anger på era packningar är vad jag brukar ha i byxfickorna, typ... Jag kanske ska börja att vandra i tajts, då spar man ju in några kilo.

Jag har fått för mej att det där med att packa lätt till stor del handlar om hur mycket pengar man har råd att spendera på dyra prylar.
Och om jag hade jätte mycket pengar så skulle jag hyra en bärare, då får man ju både sällskap och kan vandra "ultra lätt"...

Den mesta vikten sparar man (i alla fall jag) på saker som lämnas hemma. Det kostar ingenting.

Sen får man nog räkna med att göra några investeringar för att komma ned i de vikter Jocke bär. Men kan det göras i samband med att man ändå byter ut saker som börjar bli gamla, så tror jag inte det blir dyrare än att fortsätta köpa tunga saker. Vissa hävdar att det till och med blir billigare, men då är jag inte säker på att de tar med hela livscykelkostnaden...

Men börja du med att skaffa ett par tajts, så får vi se var det landar :)

/OJ

Grattis! Jag hoppas också på målgång snart, fast åt andra hållet;) Min monstersäck som ska klara 35 kg+, bred nedisad kåta + fet vintersovsäck bredvid varandra i säcken etc. är klar och ligger på posten. Hoppas hinna få den innan jul-nyårsvandringen:)
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47150
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47658

Raskesven

Hade varit lite kul om du och jag kunde fotograferas bredvid varandra med respektive packningskonfiguration ;)

// Jocke

Jag begriper inte hur ni bär er åt, de vikter ni anger på era packningar är vad jag brukar ha i byxfickorna, typ... Jag kanske ska börja att vandra i tajts, då spar man ju in några kilo.

Jag har fått för mej att det där med att packa lätt till stor del handlar om hur mycket pengar man har råd att spendera på dyra prylar.
Och om jag hade jätte mycket pengar så skulle jag hyra en bärare, då får man ju både sällskap och kan vandra "ultra lätt"...

Jag har måhända gått den dyra vägen och köpt det mesta jag införskaffat men det beror bara på grund av att jag är så jäkla dålig på att sy. Det är där det har varit problem för mig att skaffa lätta prylar med hjälp av egen tillverkning. Det är även här pengarna springer iväg Sovsäckar, kläder, tält, ryggsäck mm.

Är du bra på att sy kan du dock komma undan billigt!

// Jocke

Nej.
Köper du rätt utrustning från början är lättare prylar vanligtvis billigare än "normaltunga" i friluftsbutiken.
Om du måste köpa ny utrustning blir det såklart nya pengar, men det är ju oavsett om den nya utrustningen är tung eller lätt. Så även när du köper ny utrustning är alltså lättare billigare än tyngre. I friluftsbutiken, som sagt. Köper du mer improviserad utrustning eller gör själv blir det billigare. Men det kan ju även bli lättare.
Det är bara om du jämför äpplen med päron (lätt säck från finbutiken mot tung säck från Biltema) som lättare blir dyrare.

Mina nya lätta prylar är - med undantag från sovsäck och värmeplagg - klart billigare än mina gamla tunga. Omkring halva priset när det gäller ryggsäck, skor och skalplagg samt det boende som jag planerar att köpa när jag får användning för det...
Men lyckligtvis har mitt intresse för lättpackning sammanfallit med mitt behov av att ersätta 10-15 år gamla prylar, och jag har för tillfället en familjesituation som gör att jag kan ta god tid på mig att uppgradera min utrustning. :)

Varför finns det knappt några tjejer som lättpackar? ;)

För att det är kloka nog att gå i sällskap, och välja ett sällskap som tycker det är manligt med stor last? Bär man normalt bara 15 kilo för en vecka kanske man inte riktigt har samma anledning att lättpacka som killen som får kånka på 25-30 kg.
;)
Fast det finns ju såklart en hel del tjejer som lättpackar. 16 % av medlemmarna i Facebookgruppen "Fjäderlätta vandrare" är tjejer.

Att det är billigare är lite av en sanning med modifikation och förutsätter att man inte har någon befintlig utrustning och för normalt friluftsliv så har nog väldigt många, om inte alla, utrustning som gott och väl duger om än den inte är det lättaste som finns.
Utrustning för lättpackning tycker jag ofta även har lite smalare användningsområde och för min egen del har min "konvertering" till de lättpackandes skara inneburit att jag kompletterat snarare än ersatt utrustning med ny lättare eftersom "lättutrustningen" är mer begränsad; ett par låga skor ersätter inte helt och hållet kängor, ett tunt lätt regnplagg är inte lämpligt för utförsåkning/glaciärturer, en tarp är inte lämpligt för vinterbruk, den lätta ryggsäcken är för liten när flugfiskeutrustning/klättergrejer ska med etc så om man ska införskaffa utrustning för lite olika aktiviteter/årstider så tycker jag det finns all anledning att tänka igenom sina val och om det inte ska bli för dyrt så får man ofta kompromissa.

Sen finns det en uppenbar risk att man (som jag) drabbas av lite pryl- och gramnoja och byter ut fungerande utrustning mot något lättare för dyra pengar.

Men själva ansatsen är god och det finns mycket att lära genom att försöka packa lätt och Joakim har onekligen nått långt. :)

Sen finns det en uppenbar risk att man (som jag) drabbas av lite pryl- och gramnoja och byter ut fungerande utrustning mot något lättare för dyra pengar

Absolut!
Att köpa nytt trots att man "egentligen inte behöver" är alltid dyrt. Men samtidigt gäller ju det oavsett vilken anledning man anser sig ha för att köpa nytt och är alltså ett problem i sig.
Lättare, snyggare, bättre grundfunktion, fler extrafunktioner, starkare varumärke?

Man kan alltså lika gärna kunna hävda att det är väldigt dyrt att skaffa sig blå utrustning som att hävda att det är dyrt att skaffa lätt utrustning.

Hur som helst anser i alla fall jag att "köp inte nytt" alltid är överordnat "köp lätt".

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg