Målgång

Börjar äntligen se på ljuset i tunneln, för det har varit en rätt tung resa med mycket diskussioner och svåra val. Dock börjar min utrustningslista bli som jag vill ha den och så mycket lägre kan jag inte komma i vikt för bibehållen komfort i både skog och högfjäll (3,3 kg).

Känns rätt skönt, men samtidigt kommer man väl sakna jakten på nya prylar :) Kommer väl byta ut en och annan pryl när det kommer något, men det jag har nu är verkligen saker jag har testat och som jag litar på till fullo!

Sitter nu och bokar in lite fjällvandringar, bland annat Kvikkjokk-Abisko (Padjelantaleden och Kebnekaiseområdet via Nallo och upp via högplatån vid Marmaris). Någon som är sugen på att följa med får gärna hojta! Ser ut som att vi är två nu.

Har ni också börjat få allt på plats vad gäller lättpackningen?

Varför finns det knappt några tjejer som lättpackar? ;)

// Jocke

Så klart finns det tjejer som lättpackar! Både jag och min vännina är lättpackare. Jag som inte är så stor till växten tycker att det är viktigt att inte släpa på för mycket vikt i ryggsäcken. Jag själv har under året minimerat mina 3 för 3 från 5,4 kg till 3,6 (på FjällrävenClassic i somras var jag nere i 3,1kg). Jag känner mig nöjd när det gäller min lättpackningen, det är väl mitt Therm-a-rest liggunderlag som kanske väger lite mer än vad jag skulle önska men å andra sidan är det skönt att ligga på.

Kul att se en, som jag bedömer det realistisk, men extremt lätt utrustningslista.
Några frågor:
Flera kalsonger och shorts men inga långbyxor. Du satsar på regnbyxorna som långbyxor vid behov?
Vantar?

Jörgen

Räknas väl knappast som tjej längre,och så länge jag håller fast vid Akto-tältet och ett downmat (short visserligen) så är jag inte heller nån riktig lättis,men övriga grejer är lätta.
Speciellt om jag kan tänka mej lämna kikaren och vinaren hemma.
När jag klickar på dina packlänkar får jag aldrig upp dom på datorn.Det blir nåt fel..

Jag begriper inte hur ni bär er åt, de vikter ni anger på era packningar är vad jag brukar ha i byxfickorna, typ... Jag kanske ska börja att vandra i tajts, då spar man ju in några kilo.

Jag har fått för mej att det där med att packa lätt till stor del handlar om hur mycket pengar man har råd att spendera på dyra prylar.
Och om jag hade jätte mycket pengar så skulle jag hyra en bärare, då får man ju både sällskap och kan vandra "ultra lätt"...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg