Måle batterier

Mange timer ...

Da har jeg forsøkt å regne litt ... altså, ved maximal ladning, 300 mAmps, tar det sju timer å lade ett 2100-batteri? Og derfor 4 x 7 timer å lade en "full" lader som har fire batterier. Og man kan helt sikkert ikke regne med maximal ladning, slik at å lade fire GP 2100-batterier kan ta kanskje 40 timer med sollys?

Hmmm, nå er Canon A520 veldig snill med strømmen, og GPSen bruker heller ikke så mye, men inn i mellom må man oxo lade mobilen og iPoden og og og ...

Dette betyr i alle fall at man må ha solcellepanelet i gang hele tiden når det er lyst.

En annen sak jeg lurer på. Med GP Travel PowerBank, så er det ikke slik at laderen først lader ut batteriene, og da kan man vel avbryte ladningen for andre ladeoppgaver, og så ta opp igjen, fortsette, ladningen med GP Travel etter en tid?


Olav
 
Ännu fler timmar blir det...

olavroer; sa:
Da har jeg forsøkt å regne litt ... altså, ved maximal ladning, 300 mAmps, tar det sju timer å lade ett 2100-batteri? Og derfor 4 x 7 timer å lade en "full" lader som har fire batterier. Og man kan helt sikkert ikke regne med maximal ladning, slik at å lade fire GP 2100-batterier kan ta kanskje 40 timer med sollys?

Tyvärr tar det ännu längre tid att ladda batterierna.
Det behövs nämligen 40%-60% extra för att batterierna skall bli fulladdade.
Enkelt exempel:
Ett urladdat batteri med kapaciteten 1000mAh
En laddare som laddar med 100mA
Laddtid tror man då blir 10timmar (100x10=1000)
men laddtiden blir i verkligheten 14-16timmar.

Dina laddtider blir alltså upp till 56-64timmar!

/Håkan
 
Re: Mange timer ...

olavroer; sa:
Og derfor 4 x 7 timer å lade en "full" lader som har fire batterier.

Det beror på hur batterierna är kopplade. Om de är seriekopplade, så att samma ström (300 mA) går genom alla så blir laddningstiden inte längre (bortsett från den överladdning som andra redan skrivit att den behövs). Fast det är inte säkert att laddaren klarar att driva 300 mA genom fyra celler. För en cell räcker det ju med cirka 1,5 V och 300 mA (0,45 W), men för fyra celler blir det 6 V och 300 mA (1,8 W).

Normalt brukar man ladda batterier med I10 (den är den ström som batterierna klarar i 10 timmar, för 2100 mAh blir det alltså 210 mA) i 14-16 timmar. Det går att ladda med högre ström men då kan batterierna bli för varma (man måste alltså övervaka temperaturen så de inte blir förstörda).

En kompetent laddare mäter strömmen in till cellerna, cellspänningen (för NiCd använder man dessutom delta-V, deras cellspänning sjunker lite grann precis när de är fulla) och temperaturen hos cellerna. Allt detta för att kunna ladda så snabbt som möjligt utan att riskera att förstöra cellerna.

Helst ska man heller inte ladda celler i serie, eftersom alla celler är lite olika så alla kommer inte att bli fullt laddade om de sitter i serie. Det bästa är att ladda varje cell individuellt (och det gör de dyra laddarna).
 
Dina beräkningar på strömmen och laddningstider är rätt (plus eventulla förluster som ger lite extra tid.)

Men din solcell ger mer effekt än så eftersom den är avsedd att ladda 12volts batterier medans dina batterier enbart är på 1.2V. Så i princip kan du ladda 10 st 1.2volts batterier samtidigt och alla får 300 mA. Men troligen så är en vanlig batteriladdare inte avancerad nog att klara den omvandligen utan gissningsvis så bränner den bara bort överskottsspänningen, dvs det allra mesta av effekten som solcellen ger.

Leif...
 
Färre timmar blir det

HåkanC; sa:
Dina laddtider blir alltså upp till 56-64timmar!
Nu rättar jag mig själv.
Jag har nu kollat på länken till din Solcell-laddare:
http://www.icpsolar.com/specifications.php3?id_article=38
Där står det att den lämnar max 5W.
Om man jämför det med den mängd energi dina batterier behöver för att helt laddas:
1,2V * 4 * 2,1Ah * 1,5 = 15Wh

Om du seriekopplar dina NiMH-batterier kan du (i teorin) ladda dem på c:a 3timmar.
I praktiken blir det inte resultatet, främst för att spänningen är för hög och strömmen för låg.

Med seriekopplade NiMH-batterier och 300mA laddström får du en laddtid på c:a 11timmar.
Men bara om du har en laddare som klarar av att matas med 12-16V och max 300mA.

Är du förvirrad nu?
Eller skall jag skriva ett inlägg till?

/Håkan
 
Forvirra!

Jo da, jeg er forvirra i masse vis, jeg! Men jeg har sjelden sett så lærerike innlegg som de som er samlet i denne tråden! Men, det er mer å lære ja.

Generelt vil jeg oxo si at de veldig gode Forumene til Utsidan består av svært mange medlemmer som er mer og mer "avhengige" av digitale prylar i "villmarken", og derfor har behov for å lære om hvordan batterier virker og lades. Og solcelleladning vil oxo være en viktig del av dette.

Mitt eget solcelleladeutstyr ble hentet av en av sønnene i dag i Oslo, og han kunne opplyse om at exponent FLEX, som jeg betalte rundt 800 kroner for i nettbutikken i England (gratis frakt), i Norge kostet 674 kroner å få ut av statens "grep". Jeg mener å vite at i Sverige er det ikke slike regler, og at dere betaler det prylen koster i nettbutikken + eventuell frakt. Var det noen som nevnte at Norge er den siste sovjetstat? Dyrt ble det i alle fall.

Jeg har begynt å undre meg på dette med ladere. GP sin PowerBank Travel har både nettkobling og bilkopling: 12V strek med prikker under(?) og 650mA (input). Og så står det (output) 4 AA batterier: 1,6V strek og prikker 512,5mA. Mens 1 eller 2 AA har 1,6V strek og prikker 1025mA. Det er bilkoplingen jeg vil bruke mot solcellepanelet mitt, og hva nå, går dette her bra?

Nå er det kommet AA 2500mAh batterier. Slik jeg har lært av innleggene over, er det mer strøm som er ladet inn enn i for eksempel 1200. Og så et viktig spørsmål: Om man har en lader man kjøpte sammen med 1200 batterier, kan den oxo brukes til 2500 batterier, eller lader den inn bare 1200 i de nye 2500 batteriene?

Jeg er veldig takknemlig for en super opplæring fra alle som har svart på spørsmålene mine!


Olav
 
Re: Forvirra!

olavroer; sa:
Jeg har begynt å undre meg på dette med ladere. GP sin PowerBank Travel har både nettkobling og bilkopling: 12V strek med prikker under(?) og 650mA (input). Og så står det (output) 4 AA batterier: 1,6V strek og prikker 512,5mA. Mens 1 eller 2 AA har 1,6V strek og prikker 1025mA. Det er bilkoplingen jeg vil bruke mot solcellepanelet mitt, og hva nå, går dette her bra?

Streck med prickar under (det skall vara ett långt med tre korta streck under egentligen) står för likspänning (DC).

Den där laddaren vill alltså ha 12 V DC 650 mA för att kunna ladda 4 R6-batterier (jag föredrar att kalla dem R6, vilket är enligt internationell standard, AA, AAA etc är USA-standard). Men din solpanel klarar inte riktigt att ge så hög ström. Kopplar du din panel till den där laddaren så kan du nog inte ladda mer än 2 celler åt gången (men det beror lite på hur laddaren är konstruerad).

Tänk på att de data som anges för solpanelen antagligen bara gäller om solen faller vinkelrätt mot panelen från molnfri himmel mitt på dagen. Under sämre förhållanden ger den lägre uteffekt.
 
Solcelleladeren i hus!

Jo, da har jeg solcelleladeren i hus, og ute er det strålende solskinn. Altså masse strøm ...

Jeg har så smått begynt å teste. Og har funnet ut at med direkte kopling til GPS er det liv ... forutsatt STERK sol og panelet DIREKTE rettet mot sola.

Ericsson sa ok til lading.

Og så er det spørsmålet mitt: GP Travel PowerBank har en lampe som lyser rødt under ladning. Med kopling mot socellepanelet, så blinker den rødt. To korte og ett langt, og gjentar dette. Både direkte mot sola og mer på siden.

Men, betyr det at den ikke lader, eller betyr det bare at den lader saktere?

Jo, da, jeg skal teste det, men om noen vet hva GP laderen "mener"?



Olav
 
Blinkar = Fel ingen laddning sker

Lysdioderna betyder:
5. LED indikatoren lyser rødt ved opladning. Det røde lys overgår til grønt
når batteriet er fuldtopladt. Vedligeholdelsesopladning begynder når
batterierne er fuldt opladte.
6. De røde LED indikatorer begynder at blinke og opladning afsluttes
hvis alkaliske, carbon zinc (brunsten), lithium eller dårlige batterier
sættes i i opladeren.

Manualerna till laddaren finns här: http://www.gpbatteries.com.hk/html/techinfo/chargers.asp
 
Ladeindikator

Takk skal du ha - jeg har lett etter manualen, men ikke funnet den.

GP-laderen blinker med korte, like lange røde blink, når det ikke er sollys nok til å gi ladestrøm, mens når det er sol nok, så kommer det et par korte blink, og så et noe lenger (1 sekund?) rødt blink. Og da lader den, ser det ut for.

Jeg bruker Garmin som batterimåler. Da jeg startet ladingen var batterinivå på den nederste av de fire strekene. Og fire timer etter var nivået på strek nummer to. Så det skjer noe, forutsatt at binkingene av det røde lyset et både lange og korte.

Nå skal jeg "snakke" Ericsson "helt ned", og så se hvordan ladingen der fungerer.

Og som en veldig tidlig konklusjon, så virker både form, størrelse og laderesultat på "exponent FLEX" brukbar for expedisjoner i villmarka (sykle, vandre, padle, skøyter, etc).


Olav
 
Konklusjon

Da har jeg testet solcelleladning i tre uker, og konklusjonen er:

GP sin Travel-lader fungerer ikke sammen med solcellepanelet jeg har valgt.

BattPak fra samme leverandør som solcellepaqnelet fungerer veldig bra.

Ericsson lades bra fra solcellepanelet.

iPod lader ok fra solcellepanelet.

GPS krever mer strøm enn mitt solcellepanel klarer.



Altså fungerer det hele etter behovet mitt. Men, om jeg hadde gått til innkjøæp i dag, ville jeg oxo vurdert størrelsen over, altså 10 W.


Da håper jeg at det blir en solrik sommer!



Olav
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
boe skates Flytta ut batterier från apparaten vid kyla Gör det själv 27
haraldn Ladda batterier med solceller Gör det själv 48

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg