Malariaskydd

Malaria är i få fall livsfarligt.

Nja. Mortaliteten är ca 2.23%, långt över de flesta cancerdiagnoser. Malaria var den medicinska orsaken till 106 820 bekräftade dödsfall 2011. Mörkertalet är extremt stort och man estimerar att mellan 490 000 och 836 000 dog i malaria 2010. 90% av alla dödsfall sker i den sub-sahariska delen av Afrika.

Så "i få fall livsfarligt" stämmer väl inte riktigt.

/Mats

Läkarna säger så klart att jag ska ta Malarone, men pratar jag med västerlänningar på plats så vägrar de flesta ta tabletter utan är istället noga med myggspray och nät. Någon som har input?

Risken att drabbas av malaria trots intag av profylax är hög. Jag har hört siffror om >50%. Du skall inte tro att du är säker för att du tar profylax. De som bor i västafrika brukar drabbas av malaria 1-2 gånger per år, men behandlas de snabbt blir de snabbt friska. Om de inte behandlas snabbt blir sjukdomen längre och obehagligare. Personer som inte blir behandlade på plats utan att väljer att få behandling hemma, brukar drabbas av långa sjukhusvistelser. Lokala läkare vet hur den lokala malarian skall behandlas och rätt behandling startar snabbt. Känner flera personer som valt att åka hem för behandling och de har ångrat det.

Så svaret på din fråga är att västerlänningar som vistas längre i västafrika väljer lika behandling som de lokala, dvs en dunderkur när det behövs.

Västafrikanska mygg är små, tysta, målinriktade och biter dig utan att du märker av att de finns. Sova under luftkonditioneringsutblås tycker jag är bland det effektivare för att hålla myggorna borta. Täckande kläder hjälper bra. Undvik att sitta still utomhus nattetid.

Vart skall du resa?

Lite ot men sen finns det massa andra roliga parasiter och kräldjur. En bekant fick nån jäkla mask som levde i fotsulan. Reptilen på bilden stenades (tyvärr) ihjäl av småbarn ett par hundra meter från huset där jag bodde. Och sen har vi alla andra mer eller mindre okända åkommor. Både jag och några av mina vänner (jag är annars aldrig sjuk) drabbades av något som slog ut en totalt i drygt en vecka med malariasymtom men som var negativt på Malariatester.

Bilagor

• PA280553.jpg
    PA280553.jpg
    109.1 KB · Visningar: 403
Risken att drabbas av malaria trots intag av profylax är hög. Jag har hört siffror om >50%. Du skall inte tro att du är säker för att du tar profylax. De som bor i västafrika brukar drabbas av malaria 1-2 gånger per år, men behandlas de snabbt blir de snabbt friska. Om de inte behandlas snabbt blir sjukdomen längre och obehagligare. Personer som inte blir behandlade på plats utan att väljer att få behandling hemma, brukar drabbas av långa sjukhusvistelser. Lokala läkare vet hur den lokala malarian skall behandlas och rätt behandling startar snabbt. Känner flera personer som valt att åka hem för behandling och de har ångrat det.

Så svaret på din fråga är att västerlänningar som vistas längre i västafrika väljer lika behandling som de lokala, dvs en dunderkur när det behövs.

Västafrikanska mygg är små, tysta, målinriktade och biter dig utan att du märker av att de finns. Sova under luftkonditioneringsutblås tycker jag är bland det effektivare för att hålla myggorna borta. Täckande kläder hjälper bra. Undvik att sitta still utomhus nattetid.

Vart skall du resa?

Precis, det är valet man har utöver myggskydd, profylax eller behandling vid sjukdom, i värsta fall båda två.

Profylax är en ständig behandling (malariamedicin) som alltså skall pågå ett tag efter hemgång som om man vare sjuk. Det viktigaste är att inte bli myggbiten/smittad. Behandlingen kan aldrig vara 100% effektiv så trots profylax kan man bli sjuk (dessutom kan man ju av olika skäl misslyckas med att följa ordinationen för profylaxen så att skyddet blir sämre, glömska, magsjuka och annat). Därför är inte en profylax det samma som att ingen blir sjuk, men det minskar risken. Blir man sjuk (oavsett profylax eller inte) så ska man förstås behandla omgående och så effektivt som möjligt.

2,23% är ganska få, det krävs ju över 50 för majoritet. Och det finns olika sorters malaria överallt.

Men som bara en i tråden nämnde OBS OBS OBS är att du inte ska gå omkring och tro att man inte får malaria bara för att man tar tabletter. De vi tog skyddade bara i ca 60% av fallen. Så de som fått malaria kan lika gärna ha tagit profylax ändå.

Akta dig för dengue också.

2,23% är ganska få, det krävs ju över 50 för majoritet.

Tror du blandar ihop mortalitet med fatalitet.

Det finns inga kända sjukdomar som har en mortalitet på över 50%. Den sjukdom som har den högsta mortaliteten är hjärt-kärlsjukdomar, med knappt 30%.

Mortalitet är den procentuella andelen av en population som dör av en diagnosticerad sjukdom. Fatalitet, däremot, är den andel personer inom en smittad population som avlider av den diagnosticerade sjukdomen.

/Mats

Jo, jag tänker kombinera Malarone med andra skydd, myggspray och myggnät. Jag ska till Elfenbenskusten nära gränsen mot Mali. Arbetsgivaren/läkare har gett sina råd, lokala förmågor sina tips, jag har läst på och Utsidan har gett tips. Utifrån denna input tar jag mitt beslut.

Absolut är trafiken ofta det farligaste man kan utsätta sig för i ett land men där är jag mer bekant med motåtgärder som säkerhetsbälte och undvika de minsta bilarna m.m. Trots dessa åtgärder är man långt ifrån säker men jag gör iallafall mitt bästa utan att gå till överdrift. Det bästa (rimliga) i malariafallet verkar vara malarone med de andra nämnda skydden. Wish me good luck :)

Själv knaprat malariaprofylax, Larium, ändå fick jag malaria. Så trots att man knaprar piller finns risken att åka på malaria. En negativ sak med profylaxet är att det kan dölja symtomer och därmed fördröja medicineringen.

Att få malaria är dock inget kul dock!

Man får avväga de positiva och negativa sakerna med profylax.

Mvh Daniel

Vart skall du resa?

Uppföljning: Jag överlevde och fick inte Malaria! :) Jag kände inga bieffekter av Malarone, jag hade nästan hoppats på lite spännande mardrömmar men inget!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg