Måla Aluminium

Re: Dessvärre så...

Göran C; sa:
brukar denna typ av produkter ytbehandlas innan man sätter ihop dom på fabriken.
Detta för att undvika att olika syror och lut skall bli kvar i rör eller spalter mellan olika delar,t.ex. skaft-blad.
Då detta kan ligga kvar lång tid efteråt och fräta och försvaga konstruktionen avsevärt.
Även i popnitar av aluminium kan dessa problem uppstå.

Tack för tipset, jag har ingen större lust att demontera hela spaden bara för att byta färg på skaftet. Om skaftet skulle försvagas kan man väl ge sig f...n på att det går av när man är mitt ute i ingenstans.
Kort sagt jag ska leta efter en rulle tejp i någon vacker färg...

/M

Greppet

granbom; sa:
Kort sagt jag ska leta efter en rulle tejp i någon vacker färg...

/M

Tänk inte bara på färgen på tejpen, tänk också på att friktionen (greppet) blir den rätta, där på skaftet du brukar hålla när du skottar.

Per Brune

Hej

Det finns ingen slitstarkare och ur korrosionssynpunkt bättre yta på alu än eloxiering. Jag skulle använda tape av den anledningen. Om du skall eloxiera om den så måste den isärmonteras. Annars är kostnaden låg. De låter den hänga med i ett bad för några tior. Jag är heller inte säker på om man kan eloxiera om utan att först ta bort den gamla. Om du ändå vill eloxiera finns det en firma på Östergärde industriområde i GBG , Pollux ytbehandling, som jag har anlitat för småsaker.

Hans

Perfekt...

Jag går genom Östergärdet varje morgon så jag kanske ska stanna till och diskutera med nån på Pollux

Tack
/M

spadfärg?

hejsvejs !
jasså du har problem med spaden, gräv ner den!
det finns mycket bra tape (teijp) på SYSEM-TEXT AB
i Malmö, ligger på Malmövägen.
det finns oxå flourocerande röd o orange färg att köpa
på Flädie Hobby butik,Bil eller Bensin butiker,eller
färgbutiken som ligger på St södergatan mitt emot
erikshjälpen.
Lycka till med spaden!
Mvh. Hans Hellström! ups!

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg