Magmuskler

Träning är det viktigaste....det näst viktiga är vad du äter....!!!
Tänker inte utveckla detta vidare, men tänk på att allt du stoppar i dig kommer att bli en bit av din kropp !! Alltså, tänk så här: Denna godisbit, t ex en seg råtta, var i kroppen kommer den att landa ?

Junioren

Energibalansen avgör, oavsett om den kommer av förändrat ätbeteende eller av ökad fysisk aktivitet. Det är inte riktigt så enkelt att allt jag äter blir en del av kroppen. Det kanske skulle kunna gå att förenkla det till att allt vi äter blir en del av omsättningen av substrat i kroppen. Och den sega råttan kommer förmodligen att lägga sig som glykogen i lever eller muskel, beroende på vart behov finns.

Fett blir inte fett. Energi blir fett, om vi ligger på plussidan av energikontot.
 
jag är inte så förtjust i sittups, jag svänger upp och ner med benen i stället. Ligg raklång på rygg o för benen upp och ner, håll gärna i något ovanför huvudet går det lättare. Med fördel kan man vara två, då håller den som ligger ner i benen på den andra, vars fötter står på var sin sida om den förstes fötter. Den stående puttar benen mot marken och det gäller att släppa efter o hålla emot, benen får inte marken och måste fara upp mot skyn snabbt igen.
 
Ät ofta!

Jag har ett tips som hjälpt mig:

Ät ofta. Jag la om min kost och började äta oftare än vad jag gjort tidigare.

Tidigare åt jag bara frukost, lunch och middag. Eftersom jag klättrar och gör mig av med mycket energi, var jag alltid vrålhungrig innan dessa måltider. Därför åt jag också mycket. Vilket gör att kroppen ställer in sig på att lagra energi.

Äter man istället tex: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål behöver man inte äta lika mycket vid dessa tillfällen och man slipper också känna sig hungrig. Kroppen behöver med den metoden inte lagra energi vilket gör att man kan gå ner lite i vikt och magruterna tittar fram utan att man behöver göra en endast situp.

Funkar alldeles utmärkt för mig!

/Tvättbrädan

;-) haha
 
Finns ju oändligt mycket magövningar man kan göra, men det är ju dumt att isolera magen, det är ju bättre att kunna använda hela kroppen. Helkroppsövningar gör att du får en mer användbar styrka. Kolla crossfit.com för bra upplägg.

Bra magövningar enligt mig är t.ex.

*Vanliga crunches, händerna på pannan hela tiden, koncentration krävs.

*crunches på pilatesboll, kräver lite teknik innan det blir optimalt men riktigt bra.

*'Thaisitups', vet inte om det finns något mer vetenskapligt namn, men det är vad vi kallar dem iaf, man ligger helt platt på golvet med benen något isär, helst med en partner som sitter med sina lår över dina knän typ (partnern sitter alltså på rumpan mellan dina ben). Händerna på huvudet och cruncha två gånger när du kommit med ryggen i 90 grader i förhållande till benen, händerna på pannan, ner hela vägen med bakhuvudet i golvet. Ryggen ska vara rak hela tiden förutom när man crunchar i toppläget. Tar även hårt på nedre höftböjaren. Här gäller kvantitet! 50x5! Tycker man det blir för lätt kan man flytta händerna från pannan till mellan skulderbladen, alltså bakom ryggen med armbågarna ihop! Då känns det något mer.

*Fällknivar. Utgångsläge platt på marken. Böj överkropp och raka ben mot varandra, dina händer ska nudda fötterna. De skall helst mötas när fötterna är ca i 70 graders vinkel till golvet.

*plankan, den här kan väl alla?

*cykelcrunches, händerna på pannan, benen upp och i 90 grader, låt armbåge möta motsatt knä samtidigt som det andra benet är utsträckt och andra armbågen är något bakåt lutad. Svårt att förklara, men det är lätt att hitta på youtube eller crossfit.com

*hoppcrunches, har inget bättre namn, men iaf, man står i armhävningsposition, hoppa och cruncha så knäna tar i bröstkorgen och sträck ut igen, utan att fötterna eller någon annan del av kroppen tar i golvet under rörelsen, de ska bara vara i golvet kort mellan repitioner. Man måste vara explosiv för att lyckas, helt brutalt jobbigt! Alltså ett lätt framåthopp/crunch och sen snabbt ut med benen igen.

*benlyft, platt på marken, hakan i brösten, händerna vid tinningarna, lyft benen 5 cm från marken, upp tills de når 45 grader sen ner till 5 cm ovanför marken. Kan varieras genom att man 'skriver' siffror 1-10 i luften, och sen 10-1 igen osv. Man kan även köra det på bänk då man kan låta benen gå längre ner och på sätt flexa ut magmusklerna mer. Man även köra från sida till sida. Har man tillgång till en partner kan man som en tidigare skribent sa hålla i hans ben, han kan då också putta ner benen när de är i toppläget så man får jobba med negativt motstånd.

*benlyft i räck. Har man tillgång till ett hävräck eller en mattpiskställning, ett träd, romerska ringar eller liknande kan man köra benlyften när man hänger. Raka armar, brett isär. Börja med att lyfta böjda ben, gå vidare till att lyfta med raka ben. 6 sekunder böjda följt av 6 sekunder raka, gå tillbaka till hängande, kör igen. Bra för greppstyrka också, och balansen, svårt att hänga rakt om man inte gör det regelbundet. Kan också varieras med att man drar upp benen åt sidan etc. Kan även köras på fuskbarr, typ två stolar nära varandra, eller sådana där vägspärrar där cyklister kan komma emellan, brukar vara ganska vanliga i bostadskvarter. Kör man barrvarienten får man oftast hänga med böjda ben. Fast det är ju inte något häng egentligen eftersom man står på armarna så att säga.

*Bakflips, eller flickflack. Stående bakåtvolt, kräver extremt explosiva magmuskler, men kräver så mycket träning och instruktion att det inte är värt att beskriva närmare. Men vågar du lära dig själv finns det mycket på youtube. Jag och en kompis lärde varandra i en sandlåda.

Men för att magmusklerna ska synas krävs som sagt att man deffar ner sig något.