Jag har en Magellan Explorist XL med 2 st TOPO+ kartor, samt en Map on demand-karta! Motsvarande Garmin-kartor har jag bara sett som skärmdumpar här på Utsidan.
Magellans topokartor verkar vara mer detaljerade än Garmins motsvarande kartor, men också klart dyrare, t.ex. tre delar för Götaland á 1800 -2000 kr/st i Magellan-version, att jämföras med ca 1500 kr för hela Götaland i Garmin-version. Å andra sidan, vad kostar motsvarande terrängkarta i RIK-format
På Magellans topo+ kartor finns bl.a. traktorstigar och gårdsnamn tagna från Lantmäteriets fastighetskarta (1:12 500), som ofta saknas på Lantmäteriets terrängkarta (1:50 000). Jag tycker det är betydligt trevligare att se vad bostället heter än att det bara är ett boningshus markerat.
I kraftig inzommning (35, 80 och 160 m) syns också formerna på själva husen.
I Map on demand-kartan syns även fastighetsinformationen
, men en kompletterande pappersvariant av fastighetskartan rekommenderas starkt om du vill ha reda på fastighetsbeteckningar m.m. på framför allt större fastigheter och trakter, ty själva fastighetsbeteckningen syns bara vid maximal inzoomning (35 m). Behöver du inte ha någon specifik fastighetsinformation, är topo-kartan mer lättnavigerad, billigare och täcker ett betydligt större område
Ett starkt irritationsmoment är att höjdkurvor och enskilda grusvägar ser ganska lika ut och således lätt kan förväxlas. Jag kan intyga att det är mindre skojigt när dessa förväxlas
På en Garmin går det ju att lägga en vägkarta under deras terrängkarta och på så sett undvika förväxling.
Ett annat irritationsmoment är att övrig öppen mark (äng och hedmark) oftast får samma färg som skog. Enstaka undantag har jag dock hittat vid Hjo. Vet ej om det beror på GPS-mottagaren (för få färger) eller på själva kompilationen. På Lantmäteriets terrängkarta syns dock skillnaderna klockrent, varför det knappast borde vara fel i deras kartdatabas.
Ett tredje irritationsmoment är att varje karta måste lagras på varsitt minneskort. Lagom skoj om man glömmer ett minneskort hemma på en resa...
Det är också bökigt att behöva synka waypoint och rutter mellan olika minneskort.
Vill man ha alla kartor på samma minneskort, kostar detta 500 kr + minneskort + ev. frakt.
Ett fjärde irritationsmoment är att kartinformationenser ser mycket dassigare ut på PC än i GPS-mottagaren. I PC blr informationen närmast oanvändbar (gäller det osupportade gratisprogrammet Map Send Lite).
I betalprogrammet Map on demand finns inte just detta problem. I gengäld måste minneskortet vara i GPS-mottagaren för att fungera, varför zoomning och flyttandet blir väldigt segt. Fast med tanke på att Magellan Sweden har anlitat samma inkompetenta programföretag till detta program som också har skrivit det inkompetenta kartprogrammet (Global Map planner) till Silva Multinavigator (som dessutom är dubbelt så dyrt),
så ska man kanske inte ha alltför höga förväntningar...
F.ö. har jag inte fått Topo+-kartorna att fungera i Map on deman-programmet utan bara Map on demand-kartan.
Dock ryktas det om ett nytt kartprogram från Magellan, som förhoppningsvis ka kunna gå att använda. När det kommer ut och vad det kan kosta står dock skrivet i stjärnorna.
För detta krävs nog en mobiltelefon och/eller en PDA, men åtminstone mobiltelefonernas GPS-tjänster lämnar ännu en del övrigt att önska vad gäller täckning, smidighet och funktion. Åtminstone enligt
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=720435 och
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=720404. Själv har jag ingen erfarenhet av GPS-nalle och PDA för hobbybruk (men väl för RTK-mätningar
)
Appropå mobiltäckning så lär Nordisk Mobiltelefon få telefonteckning i maj 2008, enligt deras bredbands-säljare som hade ett stånd inne i Commerce-gallerian i Skövde. Deras täckning på landsbygden lär ju bli outstanding jämfört med vanlig GSM och 3G.
/Niklas