Det funkar tillräckligt bra.
Jag har höjdmätarklockor sedan slutet på åttiotalet och har uppfattningen att de funkar riktigt bra. Hade en Casio på handen när jag diskuterade tryckmätning med en doktor från Siemens, som bl.a. tillverkar industirella tryckmätare. När vi diskuterat hur bra deras mätare var så drog jag upp ärmen och frågade vad han trodde om tryckmätaren i min klocka. Han svarade att den mätaren var oförskämt bra, rentutav riktigt bra.
Det finns flera felkällor för höjdmätning via lufttrycket varav temperaturen är en. Min erfarenhet är att om du alltid har klockan på armen under samma plagg under dagen (=samma temp på klockan) så är den ev felvisningen liten eller mycket liten. Försummbar är ett bra ord. Tog mig en stabil dag med stighudar från Verbier till Mont Fort och höjdfelet låg på ca 5 m på de runt 1500 m jag svettat mig uppför.
Sedan har vi växlande väder. Det upplever jag som en bra mycket större felkälla.
Nu till funderingar och teorier. Jag har ibland upplevt för höga höjdavläsningar när jag gått på en hög kam när det blåser mycket. Min teori om det är att det statiska lufttrycket är mindre där pga venturieffekten. Summan av statiskt och dynamiskt tryck ska ju var konstant sägs det. Vad tror ni andra? Är det så att det dynamiska trycket sänker det statiska vid blåsiga kamvandringar?
Hmmm, undrar just om jag svarade på frågan.....
Lev!
Ola Orädd