Märkning av rep..

Har precis köpt ett nytt rep där det inte finns någon mittmarkering. Eftersom jag topprepsklättrar och firar en hel del så skulle en markering vara bra...

Har nu hört flera olika åsikter i frågan. En del säger att en vanlig spritpenna är ok, andra att man ska köpa speciella märkpennor och en del att man inte ska märka alls :(

Vad gäller egentligen???

Den där UIAA rapporten blir man nog inte mycket klokare av. Vilken märkningpenna/färg skadar repet beror också på repets fabrikat enligt rapporten.
Dessutom finns det ynka lite information att få om specifika färg/repkombinationers hållbarhet.

Frågan är också hur significant det är att repet försvagas lite. Själv tänker jag nog genast pensionera mitt rep ifall det utsätts för ett UIAA norm fall (80kg, faktor 1.8!).
Själv har jag kört med bläck av märket Beal. Deras website säger att det inte skadar fibrerna. Fast jag kör med Mammut klättrar jag lungt med mitt markerade rep.

Reptillverkare brukar inte rekomendera någonting alls. Anledningen till detta är att de inte kan garantera att de kemikalier du använder inte skadar rep, slingor och annat. De kan alltså ställas ansvariga/ inte frånsäga sig ansvar vid en olycka. Detta gäller även tvättråd för rep och slingor. Har de inte lovat något så har de inte lovat för mycket skulle man kunna säga.

Beal sålde dock för några år sedan dylik penna för markering, de sålde (säljer?) även ett speciellt tvättmedel. Ta kontakt med återförsäljaren av ditt rep
och fråga de vad de anser.

Mvh Tomas

Mitt rep (Roca) är märkt med en lapp som är påsydd i manteln. Kan inte tänka mig att det därför skulle vara fel att göra detsamma på ett omärkt rep.

/K

Jag hade tejp ett tag, men den slets bort vid firning.

Nåt tunt, svagt typ garn, nåt varv, kanske kan vara stabilare?

(Medför ju en säkerhetsrisk det med, frånsäger mig snabbt allt ansvar)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg