Märklig prissättning på XXL

Var ska vi handla när Naturkompaniet när slutat vara gratis provställe?

Fast med dagens ehandel borde även sådana butiker hålla låga priser för att inte konkurreras ut. Det är lätt att beställa via nätet!


För ett antal år sedan när jag var in på Naturkompaniet för att handla och ville prata med en viss person av dom anställda fick jag vänta väldigt länge (kanske en timme eller 2) för han var upptagen med en ”kund” som höll på att prova kängor, kanske 20-30 par. När ”kunden” äntligen hittat ett par som han var nöjd och jag trodde att han skulle köpa dom kängorna så sa han att han skulle beställa dom på någon Internetfirma som var några 100 kronor billigare, men där det var beställningsvara.

Resultatet blev att Naturkompaniet slutade med att lagerföra och sälja dessa kängor (Lundhags).

Var ska man handla sådant som kläder och skor som man måste prova, om det inte finns någon butik på stan som säljer dom?

Som vanligt har jag inga ekonomiska intressen Naturkompaniet i eller i något annat företag i branschen.

Per
 
För ett antal år sedan när jag var in på Naturkompaniet för att handla och ville prata med en viss person av dom anställda fick jag vänta väldigt länge (kanske en timme eller 2) för han var upptagen med en ”kund” som höll på att prova kängor, kanske 20-30 par. När ”kunden” äntligen hittat ett par som han var nöjd och jag trodde att han skulle köpa dom kängorna så sa han att han skulle beställa dom på någon Internetfirma som var några 100 kronor billigare, men där det var beställningsvara.

Resultatet blev att Naturkompaniet slutade med att lagerföra och sälja dessa kängor (Lundhags).

Var ska man handla sådant som kläder och skor som man måste prova, om det inte finns någon butik på stan som säljer dom?

Som vanligt har jag inga ekonomiska intressen Naturkompaniet i eller i något annat företag i branschen.

Per
Nu var det ju inte något scenario enligt ovan jag skrev om utan min kommentar var ju angående att butiker långt från storstäderna skulle hålla rekommenderat pris.

Att göra som du beskriver är riktigt dålig stil, den service man kan få i butik är ofta värd ett lite högre pris tycker jag. Jag provade nog iaf tio olika skor på xxl senast, men jag köpte dem där också. Likadant med föregående par från naturkompaniet.

Dock är det är inte så svårt att beställa via nätet. Jag köpte ett par friluftsbyxor från outnorth, provade dem och insåg att de var för stora och skickade tillbaka. Svårare var det inte, och jag beställde hem en storlek mindre som satt som en smäck.

Men visst jag föredrar att handla i butik om möjligt.
 
Såg häromdagen att väldigt många XXL-varor var billigare i butik. Snöskor ett exempel. Tubbs Journey 36. 1899:- på nätet. 1299:- i butik. Det brukar ju vara tvärtom. Man får nog se upp och kanske dubbelkolla om man har möjlighet.
 
Det är ju viktigt att förstå här att det som konsumentverket har anmärkt på är att de skriver att det är en prisnedsättning. Är det en prisnedsättning så måste de kunna bevisa att produkten har sålts till jämförpriset.

Att sätta det rekommenderade priset överkorsat utan att ha sålt för det priset är inte ok.

Men att bara skriva "Vårt pris 199, tillverkarens rekommenderade pris 249" kan de knappast anmärka på. Det går ju alldeles utmärkt att verifiera att 249 är tillverkarens rekommenderade pris genom att kolla i tillverkarens prislistor.

De skulle ju t.o.m. kunna skriva
"Nu 179, vårt ordinarie pris 199, tillverkarens rekommenderade pris 249"

Man kan ju inte begära att de ska lista varenda konkurrents nuvarande pris.

Tittar man på hur det ser ut när man handlar Taxfree på Finlandsfärjorna så gör de ju nån lustig jämförelse med "Normalpris på land".
 
Det är ju viktigt att förstå här att det som konsumentverket har anmärkt på är att de skriver att det är en prisnedsättning. Är det en prisnedsättning så måste de kunna bevisa att produkten har sålts till jämförpriset.

Att sätta det rekommenderade priset överkorsat utan att ha sålt för det priset är inte ok.

Men att bara skriva "Vårt pris 199, tillverkarens rekommenderade pris 249" kan de knappast anmärka på. Det går ju alldeles utmärkt att verifiera att 249 är tillverkarens rekommenderade pris genom att kolla i tillverkarens prislistor.

De skulle ju t.o.m. kunna skriva
"Nu 179, vårt ordinarie pris 199, tillverkarens rekommenderade pris 249"

Man kan ju inte begära att de ska lista varenda konkurrents nuvarande pris.

Tittar man på hur det ser ut när man handlar Taxfree på Finlandsfärjorna så gör de ju nån lustig jämförelse med "Normalpris på land".

Det där blir ju bara konstigt och vi har ju redan kört ett varv på den banan. KV kräver inte en lista på allas priser ska anges utan att priset som anges ska användas i branschen. Indirekt att tillverkaren anger ett rekommenderat är orelevant om det inte också används.

Kan vi sätta punkt för påståenden som inte är eller varit relevanta?

Dessutom... varför argumentera om att det inte är så när KV så tydligt anger att det är så? Det är ju korkat, ursäkta.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Det har hänt mig flera ggr att i kassan får man ordinarie pris!! De slår medvetet in utan rea priser. När man påtalar det så spelar kassapersonalen ovetandes. Någon mera som observerat det?

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 
Det har hänt mig flera ggr att i kassan får man ordinarie pris!! De slår medvetet in utan rea priser. När man påtalar det så spelar kassapersonalen ovetandes. Någon mera som observerat det?

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Jag köpte för ett tag sedan nya Craft Gunde Windstopper https://www.xxl.se/craft-zero-extreme-ws-gunde-boxer-herr/p/1064292_2_style på XXL då mina försvunnit (gissningsvis någon som stulit dom när dom hängde på tork i torkskåpet i tvättstugan)

När jag skulle betala så var det ett helt annat pris i kassan än som stod på hyllan. Jag sa till han/hon som jobbade i kassan att det stod ett helt annat lägre pris på hyllan, och han/hon som jobbade i kassan ringde ett samtal till någon och då fick jag det priset som stod på hyllan.

Om det var 199 kronor som i länken ovan (som nog är färskvara) kommer jag inte ihåg och jag köpte säkert något mer så det går inte att kolla via mitt kontoutdrag från banken.

Min personliga reflektion är med streckkod på alla varor så borde det vara en baggis att ändra priset i datorn till kassaregistret när det är ”extrapris” eller vad dom nu behagar kallar det.



Per
 
Har inte varit med om det på XXL (tvärtom tycker jag faktiskt att de är bra på att ge reapris i butik, trots att många gånger sägs nyhetsbrev/websidans kampanjer bara gälla online) men dock på andra ställen, ett par olika välkända elektronikkedjor tex. Jag tror att man hoppas på att kunder som handlar i butiken inte ska märka något, samt att man inte vill lägga tid på att ändra priset i datorn.
 
Jag köpte för ett tag sedan nya Craft Gunde Windstopper https://www.xxl.se/craft-zero-extreme-ws-gunde-boxer-herr/p/1064292_2_style på XXL då mina försvunnit (gissningsvis någon som stulit dom när dom hängde på tork i torkskåpet i tvättstugan)

När jag skulle betala så var det ett helt annat pris i kassan än som stod på hyllan. Jag sa till han/hon som jobbade i kassan att det stod ett helt annat lägre pris på hyllan, och han/hon som jobbade i kassan ringde ett samtal till någon och då fick jag det priset som stod på hyllan.

Om det var 199 kronor som i länken ovan (som nog är färskvara) kommer jag inte ihåg och jag köpte säkert något mer så det går inte att kolla via mitt kontoutdrag från banken.

Min personliga reflektion är med streckkod på alla varor så borde det vara en baggis att ändra priset i datorn till kassaregistret när det är ”extrapris” eller vad dom nu behagar kallar det.



Per
I mitt fall slog de in stavarna manuellt för att få ordinarie pris, ca 700kr i skillnad!! Hon rättade sen med streckkod. Så det var garanterat medvetet. Hänt igen på en annan xxl.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 
Halaj!

Råkade ”Wallraffa” på XXL idag.
Bilderna är på en slags rullmoj till muskelmassage, eller nåt.
Iaf: på det vänstra fotot står 179:- på ”prislappen”. På rullen på bilden står -220:-. längst ner till V på prislappen står rek. Pris 300:- visst. Allt gott så väl.
Men på fotot till höger står 149:-. Under, inom parentes, står 300:-

Grejen är: dessa två ”prisuppgiftslappar” står på samma låda!
Jag tog alltså ett foto på ena sidan lådan, gick runt och tog ett foto till på andra sidan samma låda.
Hur faaen kan man ha två olika prisuppgifter på samma låda?!

//T
 

Bilagor

  • prisskillnad.jpg
    prisskillnad.jpg
    38.4 KB · Visningar: 517
Halaj!

Men det blir värre! Se bara!
Ca 20 meter från lådan står en annan låda, precis vid ingången, med samma rullmoj. Med ett tredje pris! Tre priser för en och samma vara. Undrar vilket som gäller?
Jag blev grymt sugen på att ta en och stega fram till kassan bara för att kolla vad de tog för den, men jag orkade inte tjafsa. Det var kö.

Min egen teori: jag tror inte att det är något systematiskt fiffel det handlar om. Snarare att personalen har noll koll. Och butikschefen sitter inne på kontoret och växlar sin arbetstid mellan att facebooka och porrsurfa.

//T
 

Bilagor

  • tredje.jpg
    tredje.jpg
    114.8 KB · Visningar: 523
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 10
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
Vättlefjäll North Face på eBay? Sant eller falskt? Butiker och leverantörer 22
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
bessepersson Klättergrejer på rockempire.com? Butiker och leverantörer 7
pat2 Tips på skogsskidor Butiker och leverantörer 11
lagrave Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra Butiker och leverantörer 44
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4
benjamin Patagonia DAS-parka på nätet? Butiker och leverantörer 5
avslutat080903 Utländska friluftsbutiker på nätet Butiker och leverantörer 5
P.D Haglöfs nya ryggor inte på nätet ? Butiker och leverantörer 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg