Märklig höjdprofil

http://dl.dropbox.com/u/7783030/1323687642-18230.jpg

Var ute och gå en liten sväng, start och mål samma punkt, men ändå tyckte min Garmin GPSMAP 62st att jag kommit ner ca 130 m på 8 km. Perfekt satellitmottagning hela tiden och höjden över havet var 60 m +- 10 m, gick mest längs med sjöstränder. Pucklarna i profilen passar bra in på ett par backar. Men varför denna nedåtgående trend under 2 timmar?

Jo, z-koordinaten är väl mera kuriosa (ibland tycker gps:n att jag paddlat 10 m under havsytan) men har inte tidigare sett något i den här stilen.

Troligen

har barometern i GPSen gett denna höjdregistrering när lufttrycket stigit. Helt normalt och beror på hur du väljer att mäta höjden i menysystemet.

Thure

Jag kan tänka mig att den varit inställd på autokalibrering, och att det tagit tid innan den har fått in tillräckligt många satelliter för att ge exakt GPS-höjd, Prova med manuell kalibrering vid start och se om inte det ger bättre resultat.

Säkerligen lufttryck och barometern som spökat.

Jag har "auto-kalibrera" aktiverat i inställningarna, vilket betyder att beräknad GPS-höjd och barometrisk höjd samarbetar för att få fram ett bra värde med små fluktuationer. Garmins manual säger att detta betyder att höjdmätaren kalibreras mot beräknad höjd vid start av GPSen, men jag misstänker starkt att kalibreringen sker löpande.
Med denna inställning får jag ett litet höjdfel som mycket sällan blir något att bry sig om. Väljer jag att köra bara på barometern och kalibrerar denna stämmer höjden perfekt, tills dess att det blir väderomslag. Sen går det utför =)

Har du "autokalibrera" aktiverat?

Vidare upplever jag ofta att höjden under de fem till tio första minuterna går stadigt upp eller ner, vilket jag tror beror på att barometern och GPS-höjden försöker komma fram till ett bra värde då lufttrycket förändrats sedan GPSen var igång sist.

Dessutom tar jag för vana att kolla upp min ungefärliga höjd (höjdpunkt på kartan och sedan räkna kurvor) och sedan kalibrera barometern manuellt, innan jag startar min "resa".

PS.
Att man ibland hamnar under havsnivå beror på att höjden räknas från en geoiden (eller om det var ellipsoiden), vilken är en approximation av jordens form. Ska man räkna bort dessa fel måste man ha en noggrann databas med geoidens höjd över alla platser på jorden.

Inställningar

Jag hade följande inställningar (skriver vad de kallas på engelska i manualen):
- Auto calibration
- Barometer mode: Variable elevation (alternativet är Fixed elevation)
- Pressure trending: Save when power is turned on (alternativ: Save always)

"Barometer mode" tycks ha att göra med om barometern fungerar när man rör på sig eller när man är stationär. Förstår inte riktigt...

Det blir väl att prova med manuell kalibrering och annars också trixa lite med de här inställningarna. Jag tycker det var hygglig satellitmottagning hela tiden, horisontell postionsbestämning var på några meter när exakt.

(Höjden över havet är fullkomligt egal där jag normalt rör mig, men nästa höst bär det av till Spanien igen och då är nog fel på 130 m något att se upp för. )

Jag hade följande inställningar (skriver vad de kallas på engelska i manualen):
- Auto calibration
- Barometer mode: Variable elevation (alternativet är Fixed elevation)
- Pressure trending: Save when power is turned on (alternativ: Save always)

"Barometer mode" tycks ha att göra med om barometern fungerar när man rör på sig eller när man är stationär. Förstår inte riktigt...

Det blir väl att prova med manuell kalibrering och annars också trixa lite med de här inställningarna. Jag tycker det var hygglig satellitmottagning hela tiden, horisontell postionsbestämning var på några meter när exakt.

(Höjden över havet är fullkomligt egal där jag normalt rör mig, men nästa höst bär det av till Spanien igen och då är nog fel på 130 m något att se upp för. )

Du har samma inställningar som jag.

Ja det där med variabel höjd nämns ju väldigt ingående i manualen (ironi).
Lyckades dock hitta detta:
"....If you have this set to "Variable Elevation" then the tracklog contains Altimeter elevation. If you have this set to "Fixed Elevation" then the tracklog contains GPS elevation"
http://garmincolorado.wikispaces.com/Altimeter+and+Elevation

Samma källa säger också att "auto calibration" justerar barometern löpande, och att höjden tenderar att närma sig GPS-höjden eftersom tiden går.
"Based on experimentation it appears that over a relatively long time period the altimeter will adjust to approach GPS elevation. In one experiment the altimeter was calibrated incorrectly to 1000' and actual (GPS) elevation was 300'. In about 90 minutes the altimeter elevation reached GPS elevation. This slow rate of change is to dampen out short term fluctuations in GPS elevation which can vary significantly (i.e. 2 x EPE) over short periods of time depending on signal conditions."
90 minuter. Hur länge var du ute och gick?

Här finns litet annan läsning också.
http://forums.groundspeak.com/GC/index.php?showtopic=194177
Klicka på länkarna så får du se grafer över GPS-höjd och barometrisk höjd.

Annan läsning tyder också på att det är en salig blandning höjder på de olika skärmarna på GPSen. Satellit-skärmen visar GPS-höjd nere till höger, och höjden från DEM-kartan uppe till höger. Väljer du att visa höjd på Kart-skärmen visas barometrisk höjd (med eller utan auto-kalibrering).

Hur som helst.
Jag har alltid kalibrerat barometern manuellt innan jag ger mig ut, och jag har aldrig upplevt det du visar.

PS.
Pluggade precis in GPSen i datorn och Garmin har släppt en uppdatering som har med barometern att göra.

Du har samma inställningar som jag.
90 minuter. Hur länge var du ute och gick?

Jag var ute 2 h 34 minuter. Höjden som funktion av grafen ser rätt så lika ut som höjden som funktion av sträckan:

http://dl.dropbox.com/u/7783030/1323763715-19856.jpg

Ska prova med att gå samma tur, använda manuell kalibrering (vilket går lätt, start från sjöstrand), ställa in på Fixed elevation och ännu ta med en annan gps, som inte har barometer.

Det borde snart räcka till en doktorsavhandling.

Troligen autokalibreringen.

Det du ser är hur din GPS anpassar sig till "korrekt satellithöjd", som DaK skrev, din första höjd var ju rejält fel. De pucklar du ser är tryckförändringar som är snabba och därmed överlagrade den nedgående trenden som autokalibreringen ger, dvs du gick upp o ner för några backar.
Autokalibrering är bra över längre tid när lufttrycket ändrar sig, men det är knappast det som hänt dig här. 1hPa/h (i höjd ca 8m/h) i tryckfall är hastigt och varnar för oväder, du hade en tryckförändring på drygt 130m/2.5h, dvs mer än 5 gånger snabbare, långt ifrån normalt.
Tror det räcker bra med att du kalibrerar din GPS vid start, barometermätningen är nog noggrannare än satellitmätningen så använd inte fixed elevation, eller gå två gånger och jämför.
Är du dessutom bara ute ett par timmar kan du oftast strunta i autokalibreringen eftersom lufttrycket ju normalt ändrar sig ganska långsamt.

Mikael

Det som hänt är att din graf visar baromenterhöjd (variable), och att din barometer varit felkalibrerad. Du har använt "auto calibrate" så barometern justeras löpande mot GPS-höjden. Dock har det initiala felet varit så stort att det har tagit hela promenaden för barometern att justera in sig (om vi kan inte se att den klar över huvud taget).

Låt GPSen stå på "variable" och på "auto calibrate". Kalibrera barometern manuellt mot rätt höjd, och sen ska du se att det fungerar prima =)

Höjdprofil

Jag har sökt mycket på nätet om detta och jag har skrivit till Garmin, men endast fått ett värdelöst svar. Jag tycker, att detta är interessant, det är ju därför vi har köpt en GPS med tryckmätare. Det är dumt, att Garmin inte beskrivar hur det funkar och hur man ska göra. Jag prövar här att beskriva hur jag tror det är och är tacksam för kommentarer om någon tyckar att något är fel. Jag tror också, att det är rätt vad Skogsbaronen skrivar.

Jag tror, att när man väljer "Autokalibrering", då tar den det långsama från GPS höjdmätningen och det snabba från barometern. GPS'en är jo korrekt över lång tid, medan barometern är bäst över kort tid. Över lång tid är barometern inte bra eftersom väderleksändringar stör höjdmätningen. Konklusion: Lämna GPS'en på Autokalibrering, när du vandrar.

Problemet som återstår är, att det tar tid för det digitala filteret att bli rätt just när man slår på GPS'en. Den använder till en början endast den senaste GPS höjdmätning, som kan vara fel på 100-200 meter. Den svängar eftrpå langsamt in på rätt värde, och det var säkerligen det som henry99 så under sin vandring. Hade Henry slått på GPS'en 30-90 minutter före vandringen hade det säkerligen gåt bra. Alternativt, om man känner sin starthöjd, kan man göra en manuell kalibrering som skogsbaronen också skriver.

Om man har GPS'en på under lång tid, då torde det också vara möjligt att plotta endast det atmosfäriska lufttrycket för att se om det kommer väderleksändringar. Det har jag aldrig fått att fungera, men som skogsbaronen skrev, så har det kommit en update, så kanske det blir bättre, när den är installerat.

Det hade ju varit enklare om Garmin hade berättat hur det funkar!

Det går finfint att plotta såväl höjd/tidsenhet, höjd/avstånd, lufttryck, samt barometriskt tryck (lufttryck omräknat till havsnivå) på 62-serien.
Notera att om man har Svenska (kanske gäller alla språk) som språk finns en bugg. Både barometertryck och lufttryck benämns som "Lufttryck". Man måste ställa sig på grafen för att se vilken man valt.

Väljer man dessutom "Save always/spara alltid" loggas barometerns värde även när GPSen är avstängd (en gång i kvarten har jag för mig). Väljer man att visa "lufttryck" (inte barometriskt tryck, för då blandas den ofta felaktiga höjden in igen) kan man alltså använda GPSen som barometer-logg.

För att summera mina röriga "fynd":
*Autokalibrering är till för att undvika de fluktuationer i GPS-höjd som uppkommer p.g.a. mottagningssvajningar.
*Funktionen skall tydligen sakteligen anpassa sig efter GPS-höjd.
*Att manuellt kalibrera barometern innan "resestart" fungerar mycket bra för mig. Avvikelserna från fixpunkter och höjdkurvor på kartan är små. Manuell kalibrering kan ske fortlöpande när man passerar objekt med känd höjd, om man vill vara noggrann.
*Gör man ingen manuell kalibrering verkar det som om den senaste barometerhöjden (senast när enheten slogs av) gäller som starthöjd. Kan också vara senaste GPS-höjd, men jag tror inte det.
(*Huruvida DEM-kartan har något med saken att göra vet jag inte, men det hade varit fördelaktigt då den har höjddata (förmodligen med en uppmätt upplösning på under 50m) som inte påverkas av något utifrån förutom ditt lilla positionsfel.)

*Variabel höjd betyder att barometerhöjden visas i loggen.
*Fixed/fast höjd betyder att GPS-höjden visas i loggen.

En annan intressant punkt finns en bit ner i länken till forumet (visserligen några år gammal), där man kan se hur barometerhöjden flippar ut totalt vid en motorcykel över en stor öppen yta (av australiska mått) med starka vindar. Vindstötarna och fartvinden påverkar lufttrycket både konstant och momentant. Barometerhöjden ligger markant högre än GPS-höjden (troligtvis pga konstant förhöjt lufttryck pga fartvind), samtidigt som den svänger upp och ner i takt med vindstötarna. I det fallet var GPS-höjden ett klart bättre val.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apersson850 Märklig fråga om iQue Navigering 0
Johan123 Program för att visa höjdprofil/banprofil? Navigering 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg