Jag hade följande inställningar (skriver vad de kallas på engelska i manualen):
- Auto calibration
- Barometer mode: Variable elevation (alternativet är Fixed elevation)
- Pressure trending: Save when power is turned on (alternativ: Save always)
"Barometer mode" tycks ha att göra med om barometern fungerar när man rör på sig eller när man är stationär. Förstår inte riktigt...
Det blir väl att prova med manuell kalibrering och annars också trixa lite med de här inställningarna. Jag tycker det var hygglig satellitmottagning hela tiden, horisontell postionsbestämning var på några meter när exakt.
(Höjden över havet är fullkomligt egal där jag normalt rör mig, men nästa höst bär det av till Spanien igen och då är nog fel på 130 m något att se upp för. )
Du har samma inställningar som jag.
Ja det där med variabel höjd nämns ju väldigt ingående i manualen (ironi).
Lyckades dock hitta detta:
"....If you have this set to "Variable Elevation" then the tracklog contains Altimeter elevation. If you have this set to "Fixed Elevation" then the tracklog contains GPS elevation"
http://garmincolorado.wikispaces.com/Altimeter+and+Elevation
Samma källa säger också att "auto calibration" justerar barometern löpande, och att höjden tenderar att närma sig GPS-höjden eftersom tiden går.
"Based on experimentation it appears that over a relatively long time period the altimeter will adjust to approach GPS elevation. In one experiment the altimeter was calibrated incorrectly to 1000' and actual (GPS) elevation was 300'. In about 90 minutes the altimeter elevation reached GPS elevation. This slow rate of change is to dampen out short term fluctuations in GPS elevation which can vary significantly (i.e. 2 x EPE) over short periods of time depending on signal conditions."
90 minuter. Hur länge var du ute och gick?
Här finns litet annan läsning också.
http://forums.groundspeak.com/GC/index.php?showtopic=194177
Klicka på länkarna så får du se grafer över GPS-höjd och barometrisk höjd.
Annan läsning tyder också på att det är en salig blandning höjder på de olika skärmarna på GPSen. Satellit-skärmen visar GPS-höjd nere till höger, och höjden från DEM-kartan uppe till höger. Väljer du att visa höjd på Kart-skärmen visas barometrisk höjd (med eller utan auto-kalibrering).
Hur som helst.
Jag har alltid kalibrerat barometern manuellt innan jag ger mig ut, och jag har aldrig upplevt det du visar.
PS.
Pluggade precis in GPSen i datorn och Garmin har släppt en uppdatering som har med barometern att göra.