Jag känner för att avreagera mig en del när det gäller vad som "måste has" när det gäller olika former av friluftsliv! Själv känner jag mig uppväxt med den här livsstilen och upplever mer och mer hur andra ser det som något "speciellt och märkvärdigt". De senaste åren har jag själv fått minska en del på mitt eget uteliv pga nya familjeförhållanden och barn men jag har med intresse följt utvecklingen här på utsidan! Jag har naturligtvis blivit inspirerad av allehanda rekommendationer, men faktiskt ofta blivit en hel del besviken när det gäller dyrare märkesvaror! Dagligen cyklar jag 3 mil och promenerar i alla fall 5 km ToR till jobbet (utöver ledig tid), och jag känner inte att de här nyare märkesprylarna ger så mycket utöver "valt billigare klädesplagg efter kunskap" än vad jag trodde från början. Snarare känner jag mer tveksamhet för att verkligen använda prylarna när det varit dyrare (tex icebreaker, fjällräven, etc). Mycket trevligare har varit att använda ITABS klädesplagg eller funktionskläder från "Price Off eller liknande". Då har jag inte tvekat att använda det hårt och det har också hållt bra. Skulle det gå sönder är det ju heller inte någon katastrof! Det finns tre här på utsidan som gett mig riktigt bra inspiration och det är: "JohanKse, NUI, och Peter Nermander", de ger intryck av att ffa gå efter erfarenhet och kunskap - inte efter vad marknad och mode säger! Andra jag också blivit inspirerad av är Anders Jonsson och Björn Thomansson som egenhändigt tillverkar sina saker (vilket jag själv också gjort efter att ha läst deras sidor). Tänker jag tillbaks till barndomen (förhållandevis långa vandringar med utesovande i egenhänt byggda bivacker, snöfall, minusgrader, bomullskläder, billig utrustning, föräldrarnas uppmuntrande och härliga upplevelser) så förstår jag inte varför det idag ska vara så "märkvärdigt" och att man måste ha "det och det märket". Jag känner mer och mer att (efter att ha provat dyra märkesvaror) det är roligare att hitta billigare varor som funkar lika bra och som man vågar använda utan att tänka på att de går sönder (vilket alla, även dyra varor, förr eller senare gör)! Liten tanke här är att har du råd så köp naturligtvis de här dyra sakerna eftersom det kan vara kul på sitt sätt, men har du sämre ekonomi så klarar du dig MYCKET bra på billigare saker om du bara skaffar dig kunskap utan att påverkas av "marknadskrafterna"!
Hoppas jag inte är ensam om att tänka så här...
Hoppas jag inte är ensam om att tänka så här...