Märkesdjungel

Röjde lite i testdjungeln för någon månad sedan

Bland annat Climbing, Rock and Ice och alla andra länkar jag hittade och kunde hitta via Utsidan (många timmar blev det).

Jag kom fram till följande:

Friends: Stora (Större än Camalot 3,5): Wild Country pga lättare men lika stor range som Camalot.
Medelstora (Camalot 0,4?-3,5): Camalot pga bättre range
Små: Aliens eller de nya Wild Country

Kilar: Standard DMM Wallnuts (fastnar bra, men kan just därför vara lite tjuriga att få ut igen) som kompletteras med HB Offsets för flares. Minikilar blir Black Diamond som kompletteras med HB Offsets mini.

Tricams är suveräna för parallella sprickor och är superenkla att ta bort. Det är oftast de mindre (rosa och röd) som man har nytta av.

Hexor har sina speciella användningsområden där de är överlägsna. Wild Country vore nog bäst bara de vore i vajerform.

Utrustningskarbiner; Kong med keylock. Standarkarbiner: Omegas wirekarbiner (använd gärna dubbelvikta slingor för att få mer flexibilitet än vanliga quickdraws). Skruvisar skall vara stora Kong med Keylock.

Billigt? Nä, men bra!

Re: Röjde lite i testdjungeln för någon månad sedan

Duracellkaninen; sa:
Hexor har sina speciella användningsområden där de är överlägsna. Wild Country vore nog bäst bara de vore i vajerform.

Håller inte med om att det ska vara wire på hexorna. En wirehexa är klart svårare att placera än en med slinga/repsnöre i. Detta eftersom hela grejen med hexcentrix är att de skall belastas "snett" så att de låser. Wiren är inte tillräckligt följsam, och blir i vägen när man (i alla fall jag) ska pilla in den i sprickan.

Jag kör med mina gamla "hederliga" Camp-hexor, o. de funkar finfint. Billiga är dom också, speciellt per kilo ;-)

stort test av kamkilar

mailar den här adressen till dig också så du vet. men den här sidan är skitbra, på engelska och beskriver en hel del olika märken och varianter av kamkilar. något alla borde läsa o ta inspiration från. säger inte att testet verkligen visar hur det är men det är en fingervisning om hur en bra kamkil ska vara.

http://www.climbing.com/Pages/equipment/equipment-212.html

hej igen! jag hade tänkt köpa karbiner, kilar, slingor. I princip allt utom sele, skor och rep. Jag vill tacka alla för alla tips jag fått. det här var ett väldigt bra forum.
MVH Lina

Jag rekomenderar att du inte köper allt för mycket på en gång, för det kan vara svårt att veta vad man trivs med, men lite tipps kan man ju försöka ge!

köp 4-5 skruvkarbiner (ej twist, onödig mekanism som kan krångla) gärna med key-lock.

6-10 quickdraws, ett alternativ kan vara att köpa lösa karbiner och en 60 cm slinga (gärna dyneema) som man lägger trippelt, så får man en 20 cm quickdraw som lätt förlängs till 60 cm, om man vill undvika repdrag.

ett sett kilar, och kanske några hexor (storlek 4,6,8) Välj kilar efter eget omdömme, de billigare är oftast också bra!

Lycka till!!!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg