• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Människokroppen - hur kan jag närma mig en djupare förståelse?

förkunskaper och erfarenheter styr vad som är lämpligt att ta itu med.

Patofysiologi skulle kunna vara intressant för dig.

Kanske skall du söka dig till något diskussionsforum på nätet som är inriktat på dina frågeställningar. Teori i böcker kan ligga rätt långt från den enskildes funderingar.

Thure

Jag har läst nästan allt som jag tyckte var roligt o intressant i den där boken nu. Så nu vet jag hur den friska kroppen funkar. Kan nån tipsa mig om nån bra patofysiologibok nu? Jag är mest intresserad av endokrina sjukdomar (tror jag).

Ja, egentligen är jag ju mest intresserad av diabetes, men jag vill ju börja från början, men en bra bok om diabetes skulle också vara välkommet.
 

Jo, länkarna är säkert bra.Fast jag vill läsa böcker, fördelen med böcker är att man slipper datorn, jag slipper sjuttontusen utskrifter och ett massa rundklickande mellan olika sidor som jag inte riktigt förstår istället får jag läsa nånting där nån har tänkt över innehållet o upplägget från första till sista sidan och jag kan anteckna på det jag läser.

Men jag ska skriva ut diabetes-kapitlet ur läkemedelsboken o läsa det.
 
Har en förmåga att "känna" vad jag behöver äta. Kanske ligger man då i eftersläp men för att kolla varför jag känner som jag gör läste jag en bok. Den bekräftade mest varför min kropp signalerade efter vissa saker och ju mer jag läser om näring i olika livsmedel desdå mer förstår jag varför man blir sugen på vissa saker. Boken som jag började med brukar finnas på bibliotek och är den här:
http://www.bokus.com/bok/9789197916226/allt-om-naringslara/
 
Har en förmåga att "känna" vad jag behöver äta. Kanske ligger man då i eftersläp men för att kolla varför jag känner som jag gör läste jag en bok. Den bekräftade mest varför min kropp signalerade efter vissa saker och ju mer jag läser om näring i olika livsmedel desdå mer förstår jag varför man blir sugen på vissa saker. Boken som jag började med brukar finnas på bibliotek och är den här:
http://www.bokus.com/bok/9789197916226/allt-om-naringslara/

Jag tror även att den finns i min ryggsäck, eller iaf i min lägenhet. Jag lånade den på biblioteket igår. Tack för tipset Jan.