Förra sommaren investerade jag i en Macpac Glissade i storlek 4, dvs 80 liter. På Nya Zeeland (där Macpac kommer ifrån) har märket ett väldigt bra rykte och säljs överallt. De anses vara mer eller mindre outslitliga.
Rent utseendemässigt tilltalar ryggsäcken mig eftersom den är ganska "ren", utan några onödiga extradetaljer. Samtidigt tycker säkert en del personer att just sådana detaljer är nödvändiga, men jag upplever att jag klarar mig utmärkt utan till exempel sidofickor.
Den är skön att bära och jag bar utan problem laster på 25 kilo i en vecka i ganska krävande terräng. Jag upplever den som en väligt prisvärd säck, väl i klass med dyrare modeller. Det jag upplevde som mest negativt var att avbärarbältet gjorde huden på höfterna väldigt irriterad efter några dagar. Tillslut såg det ut som om någon hade sandpapprat mig med ett grovt sandpapper. Vet inte om det berodde på ryggsäcken i sig eller något annat. Jag svettas en hel del när jag går, vilket också kan ha bidragit.
Sammanfattningsvis kan jag varmt rekommendera ett köp om du tycker att den känns bra och sitter skönt.
Mvh
/Per