M59 och M90

Ni som är lite yngre än jag är kan väl berätta fördelen med de berömda M90 byxorna.

Själv är jag uppvuxen i M59 från 15 års åldern och i dag över 40 strecket. Trampat på krokarna många gånger och spätt bort kilo vis med knappar i linningen. Mitt största problem med alla vanliga byxor som friluftsaffärer har är att jag fick inte samma kropp som kläderna. Kort och tjock för att förenkla det hela.

Varför jag frågar är att Recon skriver på sin hemsida att de har en enfärgad M90 som de ska få in under sommaren. Är M90 så bra eller ?

Annars är jag Taiga frälst pga deras utbud av storlekar.

Svenjohansson; sa:
Ni som är lite yngre än jag är kan väl berätta fördelen med de berömda M90 byxorna.

Själv är jag uppvuxen i M59 från 15 års åldern och i dag över 40 strecket. Trampat på krokarna många gånger och spätt bort kilo vis med knappar i linningen. Mitt största problem med alla vanliga byxor som friluftsaffärer har är att jag fick inte samma kropp som kläderna. Kort och tjock för att förenkla det hela.

Varför jag frågar är att Recon skriver på sin hemsida att de har en enfärgad M90 som de ska få in under sommaren. Är M90 så bra eller ?

Annars är jag Taiga frälst pga deras utbud av storlekar.

Jag tycker M90 är ypperliga som friluftskläder men jag skulle velat haft dubbelt tyg i baken och på knäna för fuktens skull. Sliter ut ett par M90 gör man inte om man inte fastnar i taggtråd eller liknande.

annars är dom klockrena.
Ett par helgröna eller skulle nog sälja bra.

Storlekarna på dom militära M90 var enligt längd och vikt. Benfickorna var helt ok dragkedja på dom. Inga bakfickor.

M-nittisar...

Hej Sven,

jag har hyfsat med erfarenhet av båda uniformssystemen (m/59 från värnplikten samt m/90 från utlandstjänst)...

Vad jag minns finns m/90 i storleksintervall om 5cm samt 10kg och i princip valfria kombinationer dem emellan, även om vissa är vanligare. Detta gäller dock enbart kronans eget utbud.

Den stora skillnaden, upplever jag, är att m/90 är mer att likna vid ett modernt friluftssystem med skalplagg. Tyget är tunnare än i m/59, även om slitstyrkan är god och regnskyddet mycket bättre. m/59 är mer att likna vid "jeans"-modellen, dvs en form av enhetsplagg.

Själv föredrar jag ett par m/59 som "arbetsbyxor" eller annan "slitage"sysselsättning. (Alternativt ett par m/90P vilket är pansarmodellen som är fodrade/försträkta och mer lika m/59 i känslan). Men som helhet är m/90 definitivt att föredra :) anser jag.

Väl mött
Niklas

M90 är en fin byxa som funkar bra, dock föredrar jag nog polisbyxan framför M90. Det som skiljer är att polisbyxan har hällor för dubbelt bälte, dragkedjor vid alla fickor, dubbelt tyg på smalbena så att det blir dubbelt under knäna när man sätter sig på dem, extra fickor utanpå benfickorna. Sen skiljer sig tyget även, då M90 är 50/50 boull/polyester om jag inte minns fel medan polisyxan är 90/8/2 Nomex/Kevlar/Antistat. Dock upplever jag M90 som klart lättare, mne jag har aldrig jämfört dem bredvid varandra. Problemet är väl att polisbyxan inte säljs till allmänheten...

Fördelar med M 90:

Inbyggd damask i benslutet
Sitter skönt (saknar M 59:s inbyggda gällivarehäng)
Finns i många storlekar
Stora benfickor
Robust konstruktion
Har byxkrokar
Ventilerar bättre än M 59
Torkar snabbare än M 59

Jag letade själv länge efter en bra ersättare till 90-byxan, och hade svårt att hitta något bra alternativ på den vanliga marknaden (butikerna i stan). Till slut blev det ett par av Itabs "Fjällbyxa", och det finns fler här på Utsidan som kan intyga att det är bra byxor.

Om du inte har provat dem så bör du göra det.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg