Latmaskens korn- och linsgryta
Denna maträtt är minst sagt mycket mättande (och god, tycker jag), och kräver inte att man torkar något själv. Funkar därmed för utflykter med mycket kort varsel.
Ta med separat eller blanda färdigt hemma, i valfria proportioner:
Släng ner alltihop (utom löken, se ovan) i en och samma gryta med en riklig mängd vatten (det sugs upp mer än man tror). Rör om och låt stå ca 5 min. Koka upp och koka i ca 3-4 min, ställ sen i grytmysaren i ytterligare 5-8 min. Utan efterföljande svällning är koktiden 8-9 minuter.
Strö ev. den stekta löken precis innan det är dags att äta.
Vill man lyxa till det, har man tagit med några matskedar creme fraiche, utrörd med salt, färska myntablad och en pressad rå vitlöksklyfta, som man toppar den färdiga rätten med. Helt ok, om denna "dressing" fryst på vägen, den kan tinas ovanpå kastrullocket medan maten kokar.
Denna maträtt är minst sagt mycket mättande (och god, tycker jag), och kräver inte att man torkar något själv. Funkar därmed för utflykter med mycket kort varsel.
Ta med separat eller blanda färdigt hemma, i valfria proportioner:
- Matkorn (Konsums med 8 min. koktid)
- Små röda linshalvor
- Färdigköpta stora torkade kokosflagor
- Färdigköpta soltorkade tomater (klipp ev. i mindre bitar).
- Kryddor efter tycke och smak (jag tycker spiskummin, koriander, torkad lime eller citron, massor med små färska vitlöksklyftor och en liten mängd torkade äpplen är gott till). Var försiktig med saltet, oftast behövs inte mer än vad som kommer från tomaterna.
- Blanda ner ett par extra smörkulor i portionspåsen, alt. mätta ingredienserna med sesamolja genom att kort fräsa dem i en stekpanna. Det förkortar också koktiden i fält.
- Gillar du stekt torkad lök, så ta med, men separat.
Släng ner alltihop (utom löken, se ovan) i en och samma gryta med en riklig mängd vatten (det sugs upp mer än man tror). Rör om och låt stå ca 5 min. Koka upp och koka i ca 3-4 min, ställ sen i grytmysaren i ytterligare 5-8 min. Utan efterföljande svällning är koktiden 8-9 minuter.
Strö ev. den stekta löken precis innan det är dags att äta.
Vill man lyxa till det, har man tagit med några matskedar creme fraiche, utrörd med salt, färska myntablad och en pressad rå vitlöksklyfta, som man toppar den färdiga rätten med. Helt ok, om denna "dressing" fryst på vägen, den kan tinas ovanpå kastrullocket medan maten kokar.