Har ikke testet Puma SDL eller Lynx, SDL, men har WM Apache Super MF (-10) og WM Bison GWS(-40). WM posene er fantastiske. Du trenger ikke riste på plass dunet.
SDL er det gamle DryLoft ytterstoffet. VM har på de nye modellene gått over til Windstopper (GWS) som ytterstoff. Sov i Bison posen i -16 grader (naken). Måtte ha den åpen nesten hele veien. Jeg tror du kan stole på at Puma holder minst -23 grader i konformtemperatur. SDL eller DL gjør posen relativt vanntett, men gjør også at posen er mye vanskeligere å pakke. Det betyr at "loften" i dunet holder seg bedre, men at posen tar mye mer plass. MF stoffet er også relativt vannavstøtende, men pakker mye bedre.
Valg av temperaturskala er vanskelig. Jeg klarer å sove i Bison i -10, men blir det veldig mye varmere svetter du for mye. På den andre siden. Er du utslitt, kald, sulten - og det er -25 grader ute - kan selv Puma være litt kald i en time eller to. En annen ting er når posen blir litt fuktig. Og posene vil også gradvis bli litt kaldere etter års bruk. Jeg falt ned på en supervarm pose.