Luxe outdoor

Smackade in innertältet till SilHexpeak i mitt Golite SL3

Passar som handsken och får samma vikt som SilHexpeak, men 165cm i takhöjd och mycket mer absid;)
Bra separering mellan tältduk och innertält med.


 
Smackade in innertältet till SilHexpeak i mitt Golite SL3

Passar som handsken och får samma vikt som SilHexpeak, men 165cm i takhöjd och mycket mer absid;)
Bra separering mellan tältduk och innertält med.



Intressant! Har du båda tälten alltså? Snabbjämförelse? Har golite lagt av produktion/försäljning?
 
Skall påpekas att innertältet är till ett SilHexpeak F4.

Passade på att även prova serenity nest från six moons med.....då landar allt på 1 kg;)

Gillar verkliga modulära tält....vilket är något luxe outdoor även satsar på.
 

Fint att få en översikt av olika kombinationer!

Vad är det för diameter på tältstången du har? På Luxe F6 kör de 16mm och på den lägre V4:an är det 19mm(!). Samma vikt typ.

Lutar allt mer åt F6, då jag har ett par barn som kanske hänger på ibland. Hade det funkat att ha två mindre barn i innertältet samtidigt som jag ligger i absiden i V4? Ryggsäck utanför förstås.
 
Ok! Fungerar två ihopkopplade stavar upp till 160-165cm? Har annars tvekat lite inför F6 då jag kanske alltid blir låst till tältstången annars... Vill inte att tältet ska vika sig pga klen stång.
 
Dom som kör detta...rekommenderar inte lättviktsstavar, utan kraftigare.
Vet folk som kör med 180cm i längd med hopkopplade stavar så 165cm ska väl funka.

Jag får min koppling nästa vecka så jag lägger upp en rapport när jag har provat.
 
På HexPeaken: är det enkel eller dubbel dragkedja i innertältet?
Och blir det inte en förtvivlad massa tältpinnar om man ska rusta för hårda vindar? Jag får det till 16 stycken (6+5 i botten och fem stormlinor fästa högre upp. Då studsar ju vikten upp en smula, det är ju bara sex stycken som följer med.
 
Efter mycket velande blev det ett Hex Peak F6. Blev en barnfamiljskompromiss.

Haft det uppsatt på gården i ganska blåsiga och regniga dagar denna månad. Tycker inte det upplevdes så dragigt, trots att tempen var ca 5grader och det blåste en del. Detta även utan innertält. Går att sänka höjden så att duken ligger stort sett mot marken.

Köpte en länk för stavarna. Men har även testat Biltemas målarskaft(till roller) som är ganska grov aluminium. Justerbar från ca 1m-1.8m. Ganska stabil upp mot 160cm.

Reste tältet under blåsiga förhållanden på en stor äng...viktigt att pinnarna sitter ordentligt i marken:) Annars rycks de upp när vinden tar tag.

Rymligt och lätt. Inget vattenläckage trots flera dagars regn och blåst. Bra med dubbel dragkedja i dörr - ger ännu bättre ventilationsmöjlighet.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg